Service engine soon
-
- Nykomling
Service engine soon
Startar bilen den går bra på tomgång efter gaspådrag så tänds lampan. stänger av motorn och startar igen lampan slocknat gasar lite och den tänds igen. Då den är tänd vandrar tomgången upp och ner.Har bytt tändstift rengjort kontakter men inget hjälper. Någon som har något förslag eller varit ute för samma problem.
-
- Nykomling
service engine soon
Jag vet inte hur man kollar felkod. Corvetten är av 1989års modell coupe med L98 motor
vet du var ALDL kontakten sitter och hur den ser ut
Du kollar iallafal genom att bygla A och B kolla under punkt 12 på http://www.techedge.com.au/vehicle/aldl8192/8192hw.htm
där ser du din Kontakt
När du byglat så får du ut "Blink koder" Kommer förs att ge 12 3 gånger sedan ger den de felkoder som finns lagrade
Edit: Den ger alltid allla koder 3 gånger innan den går till nästa felkod
Fläkten brukar gå med
Du kollar iallafal genom att bygla A och B kolla under punkt 12 på http://www.techedge.com.au/vehicle/aldl8192/8192hw.htm
där ser du din Kontakt
När du byglat så får du ut "Blink koder" Kommer förs att ge 12 3 gånger sedan ger den de felkoder som finns lagrade
Edit: Den ger alltid allla koder 3 gånger innan den går till nästa felkod
Fläkten brukar gå med
-
- Nykomling
Service engine soon
Okey ska prova detta .Har också upptäckt något som kanske beror på ojämn gång nämligen att det var ett kraftigt sug i tanken då jag lossade tanklocket. Det kanske är normalt?
-
- Nykomling
Service engine soon
Har varit på GM i dag .Det var felkod 34.Där rengjordes spjällhuset och man lät mig också få prova ett nytt styrdon.Efter ca 10 minuters körning tändes lampan igen.Konstigt tycker jag då bilen går bra . Kan man lossa luftmassemätaren och rengjöra den med bräckleen.
Maf
Kod 34 är maf sensorn.
står i Haynesboken att du ska kolla terminal c på mafsensorn,
Där ska du ha 0,5 volt vid tomgång och 4,7 volt vid full trottel.
om det inte är kabelbrott är risken stor att du måste byta Maf sensorn....
Men reläna då,har glömt koderna när burnoffrelät och maf sensor powerrelay trilskas(dom som sitter bak batteriet)
står i Haynesboken att du ska kolla terminal c på mafsensorn,
Där ska du ha 0,5 volt vid tomgång och 4,7 volt vid full trottel.
om det inte är kabelbrott är risken stor att du måste byta Maf sensorn....
Men reläna då,har glömt koderna när burnoffrelät och maf sensor powerrelay trilskas(dom som sitter bak batteriet)
lånar tråden lite...
på min lyser osckså lampan check engine soon lampan, men har inte märkt något större fel... den kan skutta till lite när man ger fullt gaspådrag, men går fint på "vanlig" körning... ?
tänkte kolla fel koder, men eftersom jag är tok ny med TPI motorerna så undrar jag:
var sitter kontakten, C4 -87 ??
var ser jag "blink" koderna ??
på min lyser osckså lampan check engine soon lampan, men har inte märkt något större fel... den kan skutta till lite när man ger fullt gaspådrag, men går fint på "vanlig" körning... ?
tänkte kolla fel koder, men eftersom jag är tok ny med TPI motorerna så undrar jag:
var sitter kontakten, C4 -87 ??
var ser jag "blink" koderna ??
Gissar att den sitter under ratten.
blink koderna ser du i rephandboken eller på nätet. eller är det i bilen du menar? isåfall är det service lampan som blinkar.
blink koderna ser du i rephandboken eller på nätet. eller är det i bilen du menar? isåfall är det service lampan som blinkar.
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Http://www.corvetteGTA.tk
-
- Nykomling
service engine soon
Ser ut som om alla trådarna är hela i luftmassemätaren dom är ju så tunna . Fick svar på vad maf sensorn satt på en 89-a . Bakom batteriet sägs det . Det sitter två där. Vilket är det ? Kan nämnas att bilen startar och går på tomgång då är servicelampan släckt. vid gaspådrag tänds lampan igen och slocknar inte Varvtalet börjar då att pendla mellan 6 och 800 varv och det luktar bensin från avgaserna
Utan att ha kikat under huven kan jag säga att din maf sensor sitter mellan spjällhuset och luftfiltret ...
Kod 34
Betyder att ECM får lägre luftflöde än väntat vid givet varvtal/throttle position. Återigen viktigt att kolla TPS sensorn så den står rätt! Felet kan även bero på dålig kontakt/jord någonstans och därmed spänningfall. Läckage kan även orsaka felkoden, då luft "smiter" in i motorn som inte är mätt av MAF sensorn. Kolla därför efter vacuum läckage, även sk. Breather typ istället för original PCV-ventil kan orsaka detta……
*Kolla efter Läckage
* Ställ in TPS sensorn och kolla att den funkar korrekt.
*Kolla alla anslutningar att de är OK även till ECM och glöm ej jorden…
*Ta bort ev valve breathers…
Annars se till att få bilen scannad, om du vill kan du maila mig scannen så kan jag kika på den.
Kod 34
Betyder att ECM får lägre luftflöde än väntat vid givet varvtal/throttle position. Återigen viktigt att kolla TPS sensorn så den står rätt! Felet kan även bero på dålig kontakt/jord någonstans och därmed spänningfall. Läckage kan även orsaka felkoden, då luft "smiter" in i motorn som inte är mätt av MAF sensorn. Kolla därför efter vacuum läckage, även sk. Breather typ istället för original PCV-ventil kan orsaka detta……
*Kolla efter Läckage
* Ställ in TPS sensorn och kolla att den funkar korrekt.
*Kolla alla anslutningar att de är OK även till ECM och glöm ej jorden…
*Ta bort ev valve breathers…
Annars se till att få bilen scannad, om du vill kan du maila mig scannen så kan jag kika på den.
-
- Nykomling
Service engine soon
Tack för alla goda tips på forumet. Har nu bytt mafsensorn inte billig precis. Nu går den som spjutet igen och lampan är släckt. Det var från början felkod 34. sedan efter sökning blev det kod 33 vilket är mafsensorn