Varvar dåligt? Katalysator!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
maisac
Nykomling
Nykomling

Varvar dåligt? Katalysator!

Inlägg av maisac »

En del grubblerier, är motorn kass eller? humf... Ett förslag av en kollega först, katalysatorn kollapsat? Jag sökte i detta forum. Fann ett inlägg om katalysator - och fick ett förslag om just katalysatorn.
rensade bakre katalysatorn, färdig igår eftermiddag. Provkörning.
Milda makter!
Går som en spjut, låter som en stridsvagn(bra ljud). Snålare också, så klart, klart under litern vid lugn körning på fina små 70 vägar.
Så innan ni plockar isär motorn, fundera över om det kan vara katalysatorn.
Jag har läst om dom som plockat isär sina motorer, grubblat över insprutning och blivit halvgalna i jakten på fel..
Mina framkattar hade kollapsat och blockerade den bakre katten. Varmt som tusan gick det, orent gick det.
jag har en 88'a, så inga hårda krav på rening, det som är kvar av framkattarna skall nog greja kolmonoxid-kravet från 1976 (var det väl).

Mekanikern tillade dock att då han provkörde utan ljuddämpare, insåg han att bilen inte borde ha vare sig ljuddämpare eller kattar, men frånvaro av sådant kan ju krångla till det.
Bra att man inte blir fakturerad för tiden som man pratar med den exalterade mekanikern efteråt :)
88
Badcam
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Badcam »

På 88a så behöver inte kattarna fungera men dom måste sitta där,precis som du gjort med att rensa dom är rätt väg om dom inte fungerar,du ska inte ha några problem att klara dom tidigare avgaskraven om motorn i övrigt är i hyfsat skick och servad.
Angående att den inte orkar varva riktigt heller så kan trötta ventilfjädrar oxå vara en av anledningarna.

mvh Mats
Mats A
Högst troligen på jakt efter en Vette
Iroc-Z Camaro 350TPI svart panelroof 89a
Skriv svar