
Bromsar
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Inget tryck.
Hej Stålis,
Har du luftat dom bakre Oken innan du satte dom på bilen? Dessa måste fyllas med vätska och sedan luftas innan man monterar dom på bilen (den högsta punkten i dom bakre Oken är inte luftnippeln).
Med bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Har du luftat dom bakre Oken innan du satte dom på bilen? Dessa måste fyllas med vätska och sedan luftas innan man monterar dom på bilen (den högsta punkten i dom bakre Oken är inte luftnippeln).
Med bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Bromsar
Hej!
Du måste börja med att lufta huvudcylindern, på en del cylindrar sitter det luftningsnipplar, har du inte det skaffa dig två korta rör att sätta på bromsrörens platser och böj upp dem så att de går tillbaka in i HC, (jag har satt en ligen bit genomskinlig plastslang i ändarna och då ser man när det slutar att komma luft) var beredd på att du kan få pumpa länge innan luften är ute ur cylindern.
Sedan kan du gå vidare till att lufta ok:ena och då skall du börja med höger bak för att sedan ta vänster bak. Gör klart i bak så att ingen luft kommer där, även detta kan ta tid, (öppna nipplarna ytterst lite varje gång).
Jag fick rådet av Björn L. att centrum på bakaxelen skall vara 14 tum högre än i fram.
När du sedan är klar i bak är bara att göra likadant i fram och där går det fort.
Lycka till!
Lennart
Du måste börja med att lufta huvudcylindern, på en del cylindrar sitter det luftningsnipplar, har du inte det skaffa dig två korta rör att sätta på bromsrörens platser och böj upp dem så att de går tillbaka in i HC, (jag har satt en ligen bit genomskinlig plastslang i ändarna och då ser man när det slutar att komma luft) var beredd på att du kan få pumpa länge innan luften är ute ur cylindern.
Sedan kan du gå vidare till att lufta ok:ena och då skall du börja med höger bak för att sedan ta vänster bak. Gör klart i bak så att ingen luft kommer där, även detta kan ta tid, (öppna nipplarna ytterst lite varje gång).
Jag fick rådet av Björn L. att centrum på bakaxelen skall vara 14 tum högre än i fram.
När du sedan är klar i bak är bara att göra likadant i fram och där går det fort.
Lycka till!
Lennart
Helt rätt hissa upp bilen bak då du ska lufta. själv brukar jag sätta tryck i behållaren och sedan lufta, har satt en ventil i ett gammalt lock, var försiktig så du inte sätter för högt tryck det räcker nästan med en nysning. på så sätt klara man sig själv. Gammalt ordspråk "bra karl reder sig själv, en dålig är inte lönt att hjälpa" se bara till så det är tillräckligt med bromsvätska anners får du garanterat luft i hela systemet.
"Janne 289"
"Janne 289"
Bromsar C3
Prova att ta loss huvudcylindern och lufta den först i löst tillstånd med hela "burken" i vågrät tillstånd (den ligger inte vågrät i monterat läge). sedan sätter man på plastpluggarna som följde med när den var ny och sätter tillbaka. Sedan skall bakändan lyftas som de andra har påpekat. lufta sedan bakre höger inner-höger ytter-vänster inner-vänster ytter nipplar sedan höger fram-vänster fram. Kör ett var till efteråt.
Jag försökte med hjälp av vacuumpump. När händerna nästan domnat fick hustrun hjälpa till och se det var bättre. Man får kolla ofta att det inte blir för lite kvar i huvudcylindern. Och kom ihåg att om du har pumphjälp att stänga nippeln innan pumparen släpper pedalen. Det funkade för mig (oss)
Mvh
Günter
Jag försökte med hjälp av vacuumpump. När händerna nästan domnat fick hustrun hjälpa till och se det var bättre. Man får kolla ofta att det inte blir för lite kvar i huvudcylindern. Och kom ihåg att om du har pumphjälp att stänga nippeln innan pumparen släpper pedalen. Det funkade för mig (oss)
Mvh
Günter
Tack för tipsen, hälsn. Stålis
Tack för alla tipsen. Haft semester, nu väntar garaget...
Hälsningar Stålis.
Hälsningar Stålis.