Urk!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Urk!

Inlägg av gbak »

25 grader varmt, solen steker och jag är i garaget, för att montera ihop parkeringsbromsen!
Det här är verkligen trist att hålla på med det här.
Långsamt går det också.....
Jag vill ut och köra istället för att ha körförbud!

http://www.rowleycorvette.com/corvette_repair.html
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Kämpa på nu så det blir klart, sedan kommer belöningen med lite crusing 8) 8)
Måste du ha besiktningstid sedan eller är det bara att åka in?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har tid nästa måndag!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

bara å kämpa på!
Skulle ju va finfint väder länge nu så,du får ta en öl eller två istället för att köra :D
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

gbak skrev:Har tid nästa måndag!
Jag ska till Rissne för besiktning måndag 25/6 får körförbud 1/7.

Måste också fixa handbromsen innan :evil:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Klar!
Bara spacer och fälgar som skall dit.
Nu skall jag ut och testa.......
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Sånt är bra, tyder på insikt
En länk till en schysst repsida utan massa kommentarer.
Raka rör :D

Lycka till nu. Irriterande problem, handbromsen.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Gbak,
Hur gick det med Wilcox ?
Fick du nån bra förklaring eller skall man lägga till dem på "ignorera" listan? :roll:

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Re: Urk!

Inlägg av Nexxus »

Om det är någon tröst så är du ju inte den enda som sitter och ugglar i ett garage :)

gbak skrev:25 grader varmt, solen steker och jag är i garaget, för att montera ihop parkeringsbromsen!
Det här är verkligen trist att hålla på med det här.
Långsamt går det också.....
Jag vill ut och köra istället för att ha körförbud!

http://www.rowleycorvette.com/corvette_repair.html
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Urk!

Inlägg av sh454 »

Nexxus skrev:Om det är någon tröst så är du ju inte den enda som sitter och ugglar i ett garage :)

gbak skrev:25 grader varmt, solen steker och jag är i garaget, för att montera ihop parkeringsbromsen!
Det här är verkligen trist att hålla på med det här.
Långsamt går det också.....
Jag vill ut och köra istället för att ha körförbud!

http://www.rowleycorvette.com/corvette_repair.html
Precis,här är en till :( :( :( :(

Stefan
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo besiktning måste vara gjord som Sandberg innan den 1/7 och jag har fortfarande en hel del makadam att gräva/kärra bort framför garageporten. Blir nog av idag så jag kan åka en sväng med vetten. :wink:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Mr. Beam skrev:Gbak,
Hur gick det med Wilcox ?
Fick du nån bra förklaring eller skall man lägga till dem på "ignorera" listan? :roll:
De är nog en het kandidat för din "ignorera lista", läs här så får du lite mer info för att ta ett beslut:
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1719673

Jag har även mailat Willcox och de ber om ursäkt och allt det vanliga säljsnacket när nåt går snett.
De säger att de skall gå till botten med problemet men det är ju inte till nån större tröst just nu.
Det var tydligen monteringsverktyget som tog 2 veckor extra att få fram.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Faan!

Parkeringsbromsen tar inte nästan nåt ändå!
Jag drar handtaget i botten, helsvampigt!

Är det nån som har förslag på vad jag skall gör nu?

Allt inne i trumman är utbytt, nytt vajerhjul under bilen.
Bakre vajern har jag rengjort och smort upp så den löper lätt.
Backade ut backarna 2 kuggar från att bromsen började gå i ingrepp.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Håkan1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 15, 2006 20:31
Ort: Falkenberg

Inlägg av Håkan1 »

Jag fick en tvåa på handbromsen när jag besiktade, åkte hem och justerade upp handbromsbackarna på justeringen inne i trumman tills det nöp rejält, justerade sen under bilen på vajersträckningen så spaken tar lagom långt upp.
Åkte till ombesiktningen med anliggande handbroms och fick godkänt, sen hem o släppa justeringen.
Nu är det fritt fram i 2 år.
Har läst en del trådar här på forumet där det sägs att det är mycket svårt att få en väl fungerande handbroms på en c3 o det verkar stämma.

//Håkan
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Gjorde så jag med. In på besiktningen med nyp i bromsarna.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Stingray73
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 253
Blev medlem: tor aug 18, 2005 14:17
Ort: Hammarö / Värmland

Inlägg av Stingray73 »

Här var det ytterligare en i garaget !
Fick ordning på bromsarna och startmotorn och åkte till besiktningen !
Inga problem rent papper !
Startar upp bilen för en sväng i Fredagskväll och märker att man
bara har en växel i Automaten ( backen fungerade också )

Livet är grymt !

Om det ändå kunde regna !

Är det nån som har en TH400 till en -73 liggande ?
Det man inte vet har man ingen aning om !
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Stingray73 skrev:Här var det ytterligare en i garaget !
Fick ordning på bromsarna och startmotorn och åkte till besiktningen !
Inga problem rent papper !
Startar upp bilen för en sväng i Fredagskväll och märker att man
bara har en växel i Automaten ( backen fungerade också )

Livet är grymt !

Om det ändå kunde regna !

Är det nån som har en TH400 till en -73 liggande ?
''

Har du kollat oljenivån i lådan ? Om den är schysst så kanske det är oljefiltret i lådan som behöver bytas.
Har du tur så är det ngn av dessa två enkla fel som ställer till det !

//Hagge
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

gbak skrev:Faan!

Parkeringsbromsen tar inte nästan nåt ändå!
Jag drar handtaget i botten, helsvampigt!

Är det nån som har förslag på vad jag skall gör nu?

Allt inne i trumman är utbytt, nytt vajerhjul under bilen.
Bakre vajern har jag rengjort och smort upp så den löper lätt.
Backade ut backarna 2 kuggar från att bromsen började gå i ingrepp.
Hur går det med handbromsen?
Du ska väl besikta på måndag.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Mitt råd!

Skaffa en C5:a som andra bil :lol:
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

antos skrev:Mitt råd!

Skaffa en C5:a som andra bil :lol:
Det enda vi C3 ägare kan säga om C5 är: Urk!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 268
Blev medlem: tis feb 17, 2004 21:04
Ort: Nora

Inlägg av Kai P »

gbak skrev:
antos skrev:Mitt råd!

Skaffa en C5:a som andra bil :lol:
Det enda vi C3 ägare kan säga om C5 är: Urk!
Har haft en C5 efter mig. Vet ej om han inte ville om eller INTE ORKADE. Men C5:or är snygga. Inbackspegeln....

Vette Rockar™

Kai P™
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

antos skrev:Mitt råd!

Skaffa en C5:a som andra bil :lol:
Skulle väl vara som firmabil då för att tarnsportera arslet :wink:

Min hobby vill jag ha kvar :lol: :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

En liten dementi:
Egentligen är det inget fel på C5, det är ju en Corvette!!

Man går ju igenom olika stadier i livet.
Just nu är jag inne i en period när jag tycker att det kul att hålla på och greja men min C3:a.
I framtiden när jag tröttnat på meckning (var ganska trött häromdan) kan jag mycket väl tänka mig att köpa en C5:a.
Men inte just nu, måste bara................

Det här börjar bli djupt det här.....borde kanske sluta brygga eget vin.

Angående handbromsen:
Så tror jag att jag fått till den.
Efter att jag kört ett "burnin" på den, dvs kört runt och dragit i hantaget i 15-20 sek ca 10 ggr, så sträckte jag upp den igen.
Denna gång så släppte jag allt som gick på stjärnhjulet, sedan så sträckte jag upp främre vajern rejält så att också då den bakre vajern blev tajt.
Sedan satte jag an stjärnhjulet och lät det ligga an lätt mot backarna.
Vid test så orkar jag nu hålla fast bilen i en måttlig nerförsbacke, det har aldrig gått tidigare.

Så jag tror att det kommer att gå bra vid besiktningen beträffande bromsen.
Däremot så är det väl risk att jag får nerslag på glappet i trailing armen.
Men det är ett senare problem.......
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Det är synd om er C3 ägare, jag ber varje morgon i min morgonbön "gode gud låt C3 ägarna slippa meka fel på sina bilar idag"

Men det tycks inte hjälpa :cry:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 268
Blev medlem: tis feb 17, 2004 21:04
Ort: Nora

Inlägg av Kai P »

COOLMACHINE skrev:Det är synd om er C3 ägare, jag ber varje morgon i min morgonbön "gode gud låt C3 ägarna slippa meka fel på sina bilar idag"

Men det tycks inte hjälpa :cry:

8)
Hehehebra bön.
Byter olja varje år, sen kör mam bara skiten ur mycket.....
Vill inte vara för på.
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Helt rätt gbak, man går igenom olika stadier i livet. Jag ville lämna mekstadiet :cry: För ett tag i alla fall. Även om jag tycker meket ibland kan va himla :D ochså, dock inte under fantastiska soliga sommardagar. Min framtidsvision är -67 cab. Med lagom mycket mek, så jag får väl hitta någon billig sådan som är helrenoverad och ramlyft. :lol:
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Klarade besiktningen!

På nåt konstigt sätt så fick besiktningskillen det till att det var en ombesiktning fastän min månad redan passerat :shock:
Mina protester var synnerigen lama över det beslutet :D

Bromsarna tog faktiskt både jämt och bra, diffade ca 20% bara.
Men så har jag lagt ner ca 16 timmar på dem också!

Se upp Skövde, nu är jag snart påväg!

Jag frågade om vilka krav som gällde och fick till svar att det räcker om ena sidan tar riktigt bra och kan låsa hjulet, den andra sidan behöver då "bara" följa med och kan då ligga ganska mycket under i kraft.
Exakt vart gränserna går sa han inte men det verkar vara relativt måttliga krav ändå.
Senast redigerad av gbak den mån jun 11, 2007 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Grattis, kul att det gick bra nu är det bara ut och bränna :lol: :lol:

Nu kan vi väl få se Gtech på 201 och 402m så att vi får en upfattning om vad nya puffran klarar 8) 8)
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Måste bara hitta någon tillräckligt tom rak väg utan trafik någon mörk natt.
Det är inte det lättaste här runt Stockhlom.

Komma vinglande i 170-180 knyck i en Corvette på en vanlig väg där det är trafik är inget vidare.

Är det ingen som känner till några "flygrakor" här i Stockholm's trakten.
Skulle behöve "tuna" in förgasaren också.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Finns ju en schysst raka ut mot Ågesta. Nära o bra. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar