Hemma nu men mycket att fixa... :(

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Hemma nu men mycket att fixa... :(

Inlägg av DeffeDefect »

Efter en lång och blöt färd från Skåneland till Gbg lasta jag på henne på släpet… Den ”nya” lacken såg ut att vara gjord av amatör men går att fix… Ska bara får bort färgen från inredning, insidan av dörrarna och slipa ner apelsinskal och rinningar!!! Crying or Very sad

Tog henne på en liten provtur innan jag lasta upp henne och kunde konstatera att missljudet i motorn var värre än jag hade hoppats på (polarna som testa motorn rapporterade detta innan köp) men mer om det senare. Hon svarade fint och växlade lika så. Lite svampig broms dock. Inredningen var ok. Lite invändig tvätt så blir hon som ny. Alla instrument funkade som de skulle…

For iväg till Jönköping där jag och en polare skulle inspektera henne lite mer samt plocka bort katarna och bygga nytt system. Fick onda aningar när jag fann oljestickan samt hållaren i skuffen och mycket riktigt, den saknades på motorn. Paniken började sprida sig… Dock var där gott om olja. Filtret var ganska nytt och oljan var ok, även till automaten. Avgas systemet skulle vara nytt… men vid koll så var det bara burkarna som var bytta… man hade bytt delar av rören, 2” !!! Confused , och inte allt. Gör dock inget då det ska på headers och nya rör. Någon som vet om x-pipe gör någon skillnad?.

Såg också läckage vid servostyrningen. Det var slangarna mellan styrcylinder och kontroll regulator samt att p-bromsen inte tog. Dessutom kom inte höger belysning upp som den skulle. Det var det vi han med innan jag får hem till Skåneland. Tänkte ta den till reg.bes. och få en dom innan jag kastar mig över alla problem men nedan har jag lite frågor som någon kanske vet svaren till…

- Höger belysning går inte upp automatiskt (inget tryck). Pysande ljud vid Acorator när man för belysningen upp och ner men kan inte hitta läckan. Tipps för att fixa?
- Läckande slangar till servostyrnings pumpen (a och b på bil). Vad heter dessa slangar och var kan man hitta dem?
- Bromspaket bytta runt om men ingen verkan på p-broms. Kunde inte plock av hjulen då jag inte fick med lås bulten. Ska inte dessa vara själv justerande eller kan man justera vid oken? Var i botten på huvud linan (innan den delar sig till hjulen).
- Värst av allt… ett klonkande ljud i motorn innan den blir varm. Misstänkt vevstaks lager… Sad Tipps för att kontrollera eller måste jag montera ner motorn? Kan jag köra utan den rasar?

Fortsättning följer…

Mvh/
Deffe Defect (som vetten)

Bilder:
Nu är de borta... Smile
Bild

Vad heter slangarna (a+b)?
Bild
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Ser ju bra ut!
Parkeringsbromsen är väl inte det enklaste att få bra på dessa bilar,finns trådar om det..
ang klonkandet ta ner oljetråget iaf och kolla.
Kan ju vara nått med ventilerna också,kolla ventilspel samt stötstänger.
skulle inte köra om det klonkar väldigt mycket,kan bli mycket dyrare då!
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av claesson »

Ja grattis till corvetten. Hoppas bilen var ungefär i det skick du hade förväntat dig. corvette är dessutom riktigt roliga och skruva på :wink: angånde lys problemet så är det säkert tätningen till axeln till actuatorn som läcker finns nya tätningar att köpa. Hade samma problem på min smetade då lite fett på axeln för ca halv år sedan och det tätar ännu :lol: slang A heter Power Steering to retract cylinder hose
och B slangen power steering to extend cylinder hose. Handbroms beläggen justeras ut vid hjulen finns bra trådar hur man gör här på forumet. En bra firma här i landet tycker jag är persåkers speed shop mycket trevliga. Annars finns ju corvette centralen,Ecklers mm i staterna. Lycka till med regbesikningen och allt.
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Tackar för hjälpen! Underbart forum... Ska börja ta tag i sakerna kommande vecka... Återkommer.

Föresten, kan man byta vevstaks lager (om det nu är ett som gått) underifrån utan att lyfta ut allt?

Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

DeffeDefect skrev:Tackar för hjälpen! Underbart forum... Ska börja ta tag i sakerna kommande vecka... Återkommer.

Föresten, kan man byta vevstaks lager (om det nu är ett som gått) underifrån utan att lyfta ut allt?
Teoretiskt ja,men praktiskt så brukar veven ha fått sig en snyting och kan behöva en omslipning.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Ingen bra början på min semester och framförallt inte för min Vette… :cry:
Efter en vecka i garaget med fixande och donande skulle jag äntligen reg. Besiktiga bilen (07:10 på morgonen). Strulet började redan på kvällen innan när vindrutetorkar motorn la av igen… Denna gång för gott… Provade att köra 12volt rakt in i den men den vägrar att snurra. Någon som har en bättre begagnad till en 76:a liggande? Nåväl körde iväg mot besiktningen på morgonen och stannade bara till på macken för att tanka… och där slutade resan. Bilen var tvär död. Ingen ström alls trotts att batteriet gav 12 volt. Skulle forsla iväg bilen till en verkstad någon timme senare men testade att starta den och då plötsligt drog hon igång som vanligt, fast då var tiden för besiktningen redan avbokad… :(

Så nu återstår att jaga elfel, fixa vakuumklockan till ena lyktan samt köpa en ny vindrutetorkar motorn… Verkar inte bli mycket körning denna sommar.

Fortsättning följer…

Mvh/
Deffe Defect

vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

låter som att startmotorn inte klarade av värmen från grenröret...
har du headers? ganska vanligt fel om man har det
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

vett74 skrev:låter som att startmotorn inte klarade av värmen från grenröret...
har du headers? ganska vanligt fel om man har det
De sitter inte på än... Tror att det är jorden... Allt var dött... mätare, ljus m.m. Fick en kortis förra veckan när jag bytte batteri... :(
Men tack för tipset.. kan vara bra när väl mina headers sitter på :)

Skriv svar