Tog henne på en liten provtur innan jag lasta upp henne och kunde konstatera att missljudet i motorn var värre än jag hade hoppats på (polarna som testa motorn rapporterade detta innan köp) men mer om det senare. Hon svarade fint och växlade lika så. Lite svampig broms dock. Inredningen var ok. Lite invändig tvätt så blir hon som ny. Alla instrument funkade som de skulle…
For iväg till Jönköping där jag och en polare skulle inspektera henne lite mer samt plocka bort katarna och bygga nytt system. Fick onda aningar när jag fann oljestickan samt hållaren i skuffen och mycket riktigt, den saknades på motorn. Paniken började sprida sig… Dock var där gott om olja. Filtret var ganska nytt och oljan var ok, även till automaten. Avgas systemet skulle vara nytt… men vid koll så var det bara burkarna som var bytta… man hade bytt delar av rören, 2” !!! Confused , och inte allt. Gör dock inget då det ska på headers och nya rör. Någon som vet om x-pipe gör någon skillnad?.
Såg också läckage vid servostyrningen. Det var slangarna mellan styrcylinder och kontroll regulator samt att p-bromsen inte tog. Dessutom kom inte höger belysning upp som den skulle. Det var det vi han med innan jag får hem till Skåneland. Tänkte ta den till reg.bes. och få en dom innan jag kastar mig över alla problem men nedan har jag lite frågor som någon kanske vet svaren till…
- Höger belysning går inte upp automatiskt (inget tryck). Pysande ljud vid Acorator när man för belysningen upp och ner men kan inte hitta läckan. Tipps för att fixa?
- Läckande slangar till servostyrnings pumpen (a och b på bil). Vad heter dessa slangar och var kan man hitta dem?
- Bromspaket bytta runt om men ingen verkan på p-broms. Kunde inte plock av hjulen då jag inte fick med lås bulten. Ska inte dessa vara själv justerande eller kan man justera vid oken? Var i botten på huvud linan (innan den delar sig till hjulen).
- Värst av allt… ett klonkande ljud i motorn innan den blir varm. Misstänkt vevstaks lager… Sad Tipps för att kontrollera eller måste jag montera ner motorn? Kan jag köra utan den rasar?
Fortsättning följer…
Mvh/
Deffe Defect (som vetten)
Bilder:
Nu är de borta... Smile

Vad heter slangarna (a+b)?