orolig tomgång + varvräknare och kupefläkt
-
- Nykomling
- Kontakt:
orolig tomgång + varvräknare och kupefläkt
hej har en c4 cab 89 350 tpi motor
problemet är att den e jätte svajig på tomgång och den har en tendens att dö ibland när den står och går på parkingen.. nån som har nån anning sitter i nya stift nya kablar fördelar rotor mm kollade om den tjuv drog luft nånstan men hittade inget heller...
hur kollar man felkoder?
plus att min kupefläkt går hela tiden fast nyckeln är utdragen nån som har någon aning? sen så är min varräknare lite konstig den står rakt upp på 6000 varv fick hem bilen fredags så jag e rätt ny på v8 branchen...
så om det finns nån vänlig själ som har någon anning please post..
mvh tomas
problemet är att den e jätte svajig på tomgång och den har en tendens att dö ibland när den står och går på parkingen.. nån som har nån anning sitter i nya stift nya kablar fördelar rotor mm kollade om den tjuv drog luft nånstan men hittade inget heller...
hur kollar man felkoder?
plus att min kupefläkt går hela tiden fast nyckeln är utdragen nån som har någon aning? sen så är min varräknare lite konstig den står rakt upp på 6000 varv fick hem bilen fredags så jag e rätt ny på v8 branchen...
så om det finns nån vänlig själ som har någon anning please post..
mvh tomas
SKY IS THE LIMIT tomas N
har du nollat alla felkoder ? (ta bort kablarna till batteriet o vänta i ca 5 min)
lyser service engine soon lampan, när du har igång bilen ?
om så är fallet, bygla de 2 små kontakterna längst upp till höger på ALDL kontakten (en kontakt under ratten nästan vid pedalerna) sätt på tändningen (starta inte) då ska det komma upp felkoder, service engine soon lampan blinkar.
det börjar med 1 blink följt av 2 blink = kod 12 detta håller på 3 ggr
sen kommer felkoderna- ex. 3 blink 3 blink = felkod 33 varje felkod visas på detta sätt 3 ggr sen kan det komma mer,
det hela slutar med 1 blink 2 blink x 3 ggr
sök på forumet vad felkoderna betyder, kod 12 är start o avslut de ska vara där...
lyser service engine soon lampan, när du har igång bilen ?
om så är fallet, bygla de 2 små kontakterna längst upp till höger på ALDL kontakten (en kontakt under ratten nästan vid pedalerna) sätt på tändningen (starta inte) då ska det komma upp felkoder, service engine soon lampan blinkar.
det börjar med 1 blink följt av 2 blink = kod 12 detta håller på 3 ggr
sen kommer felkoderna- ex. 3 blink 3 blink = felkod 33 varje felkod visas på detta sätt 3 ggr sen kan det komma mer,
det hela slutar med 1 blink 2 blink x 3 ggr
sök på forumet vad felkoderna betyder, kod 12 är start o avslut de ska vara där...
-
- Corvettefantast
Ang pendlande tomgång/Tjuvstopp. Mät upp ohm talet på spridarna,är nästan säker att du har en eller fler som inte är ok.
Ang varvräknare. Det finns ett så kallat filter på varvräknaren,när den packar ihopp kan varvräknaren helt plötsligt visa vad som helst. Jag håller själv på för tillfället att försöka fixa min,den kan helt plötsligt få spel och fara mellan 3-6000 varv
.
// A.B
Ang varvräknare. Det finns ett så kallat filter på varvräknaren,när den packar ihopp kan varvräknaren helt plötsligt visa vad som helst. Jag håller själv på för tillfället att försöka fixa min,den kan helt plötsligt få spel och fara mellan 3-6000 varv

// A.B
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
-
- Nykomling
- Kontakt:
nu har jag vart lite igaraget och meckan inte att det blev bättre men iallfall byte ut tändstiften för dom var lite dåliga.. plockade av trottelhuset och rengjorde det det var fulltmed svart olja smuts inne. plockade bort tomgångsmotorn och ren gjorde den.. kollade felkoder också enda jag får fram är att den blinkar 1 gång och sen 2 blink den går i loop så det betyder att inga fel koder ? sen har jag omh mät spridarena dom är som dom ska 17 ohm lyssnade om dom knackade också och det gjorde det...
så nu e jag tillbaks i ruta 1
vad tror ni om lamda sonden? kan det vara fel på den
help
så nu e jag tillbaks i ruta 1

help
SKY IS THE LIMIT tomas N
Lambdan och en massa annat kollar man enklast med bärbar dator och kabel till diagnosuttaget.
En sak som kan inträffa är att man har headers på bilen och lambdasensorn blir för kall när bilen går på tomgång eftersom sensor sitter längre bort från avgasporten än när man har vanliga grenrör.
Detta kan man fixa med en eluppvärmd lambda sensor.
Går bilen ojämnt på tomgång även när den är kall ?
Låt bilen gå på tomgång från att den är kall tills den går in "closed loop" vid ca 50-60 grader och kolla om den redan då börjar gå ojämnt eller om den bara gör det då den blir riktigt varm 90-110 grader.
Om bilen går jämnt vid 50-60 grader så är det förmodligen inte lambda sensorn eftersom den då är i funktion.
Pelle
-90 cab ZF6
En sak som kan inträffa är att man har headers på bilen och lambdasensorn blir för kall när bilen går på tomgång eftersom sensor sitter längre bort från avgasporten än när man har vanliga grenrör.
Detta kan man fixa med en eluppvärmd lambda sensor.
Går bilen ojämnt på tomgång även när den är kall ?
Låt bilen gå på tomgång från att den är kall tills den går in "closed loop" vid ca 50-60 grader och kolla om den redan då börjar gå ojämnt eller om den bara gör det då den blir riktigt varm 90-110 grader.
Om bilen går jämnt vid 50-60 grader så är det förmodligen inte lambda sensorn eftersom den då är i funktion.
Pelle
-90 cab ZF6
-
- Nykomling
- Kontakt:
-
- Corvettefantast
Med all förståelse att verka tjatig,tycker du inte att det verkar konstigt att bränsle förbrukningen är rätt hög? Om du har tillgång till en uppsättning andra spridare så byt och prova,förmodligen har du en eller fler som inte stänger,lita inte alltid på mätinst,har egen erfarenhet av dettranceasia skrev:den gör det från första början vart får man tag i en data kabel? ska till polaren imrgon med bilen och mäta avgas värdena och kolla om dom e rätt kanske får lite mer info. 75 km 11.5 liter ligger förbrukningen rätt?`landsväg körning
mvh tomas

Så,nu har jag skrivit klart och kommer inte skriva fler inlägg här,hoppas du rättar till felet innan sommaren är slut.
// A.B
Corvette 1990
-
- Nykomling
- Kontakt:
nu kan vi elimenare spridare tändkablar och fördelare rotor och vakumlekash.. fortaranade samma fel börjar bli lite galen ska med bilen till Jardevik bil service i hallonbergen.. ingen som har koll vart fläkt motståndet sitter på bilen ? troligt viss är det det som är felet på min...
`????????
`????????
SKY IS THE LIMIT tomas N
fläktmotståndet sitter på vä sida i motorrummet (passagerarsidan) ungefär där AC ledningarna går in, skruva bort två skruvar å lyft upp motståndet.
har du hittat felet varför bilen är orolig på tomgången? min är lika dan å jag har kassa avgasvärden och bilen drar mycke bensin. färddatorn stämmer inte allas med verkligheten. jag hade två spridare som var dåliga å bytte dom men blev inte bra. har kört så hela sommaren och använder bilen varje dag men ska börja felsöka snart:)
Skriv om du hittar felet på din.
har du hittat felet varför bilen är orolig på tomgången? min är lika dan å jag har kassa avgasvärden och bilen drar mycke bensin. färddatorn stämmer inte allas med verkligheten. jag hade två spridare som var dåliga å bytte dom men blev inte bra. har kört så hela sommaren och använder bilen varje dag men ska börja felsöka snart:)
Skriv om du hittar felet på din.
-
- Nykomling
- Kontakt:
kopplade upp den till datorn men fick inga felkoder dockhar jag märkt att abs inte funkar men inte fått någon fel kod på det
har bytt iac ventilen soppa filter men det hjälpte inte... det var det han kunde rekomenadera på verkstaden för han gjorde felsökningen men hittade inget fel
så nu e jag tillbaks på ruta 1 och bytt en massa delar som vart bra.. någon som kan gissa lite på vad felet är ska börjar tröttna på den rätt rejält snart dumpar jag iväg bilen mvh tomas

SKY IS THE LIMIT tomas N
-
- Nykomling
- Kontakt:
uppdate fortfarnade samma fel och fattigare kollade olja ingen bensin lukt och samma nivå avgasvärdena var lite knassiga mycket oförbränt soppa så självklart byter man lamdasånd också 400 kr fattigare med felet finns kvar.. var på nåkab han trodde att det var fel på map senosor så nu e det bästeld kommer på tisdag till persåker känner på mig att det är inte felet men what the fuck 450 kr för den så det var itne mycket pengar..
fick rekomendationen av polaren att det kanske är fel på temp givaren på motorn vad tror ni om det??
en sak till hittade bara en lamda på höger cylinder bank är det bara jag som har fått för mig att det ska vara en på vänster också??
mvh tomas
fick rekomendationen av polaren att det kanske är fel på temp givaren på motorn vad tror ni om det??
en sak till hittade bara en lamda på höger cylinder bank är det bara jag som har fått för mig att det ska vara en på vänster också??
mvh tomas
SKY IS THE LIMIT tomas N