Fronten bort vid motorrenovering?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Dyk
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Fronten bort vid motorrenovering?

Inlägg av Dyk »

jag skall ta motorn ur min -87 C4 o nu undrar jag om jag måste plocka bort hela fronten på bilen för att få ur o i motorn eller går det bra med att bara plocka bort huven?

Nån som har någe bra tips hur man skall gå tillväga när jag ska ta ur motorn? (typ "proffsknep" som man kanske skulle spara några minuter o en massa huvudvärk med) :D

Tacksam för svar...
I reject your reality and substitute my own!
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Nej bara huven men jag har sett dom som lyfter motorn från sidan utan att ta bort huven.
Men det lär va ruskigt mycket enklare med huven av . Jag tog av den från min Camaro när jag bytte motor bara för att få mer svängrum.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bogo »

Jag lyfte ur min motor för drygt ett år sedan, det hade varit bättre om du frågat hur man lättast lyfter i den-det gjorde jag för två veckor sedan :)

Du behöver inte ta av fronten för att lyfta ut motorn däremot rekommenderar jag starkt att du tar av huven. Bäst är att vara tre personer; en på varje sida samt en som tar loss fästskruvarna i gångjärnen. Jag hade dessutom tagit bort strålkastarpaketen så man bara kunde lägga upp huven på taket på bilen. Jag hade rensat bort en del runt motorn typ vattenpump, headers, fördelare och konsoler mm för att få mer svängrum. Innan jag lyfte ur motorn plockade jag först av växellådan och vad jag minns därefter kopplingskåpan. Om du också har manuell kan det vara lite knepigt att få loss kåpan då kopplingsarmen håller den på plats (det finns knep för att lösa detta). När jag lyfte i motorn fick jag låna en vanlig kätting samt två bult. En satte jag i höger topps framkant sedan kättingen diagonalt över motorn till den andra bulten som jag tror jag satte i den andra toppens bakkant alt ett av kopplingskåpans bulthål i motorblocket.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
Dyk
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Dyk »

ok jag har börjat lite smått nu, har tagit av huven så man slipper runt på alla ställen så, vi va 2 personer o de gick jätte bra. har låssat på hedderserna o alla slangar förutom bränslesalangarna det är juh trycksatt system i dendär kvinnan så de läcker bra mycke soppa när man tar låss dom om man inte pluggar dom eller finns de någe vettigare alternativ?

Egentligen vet jag inte om jag behöver lyfta ur hela motorn ska börja nu me att kolla ventilerna o kolvarna (lyfta bort toppen) o sen kanske gå underifrån o ta låss kolvarna om de behövs, får se lite...
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

En bild på när dom byter motor med huven på

Bild
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Dyk
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Dyk »

Scania skrev:En bild på när dom byter motor med huven på

Bild
Hmmm ser spännande ut men jag tror nog att de e jäkligt mycke enklare om man tar bort huven de e juh endå bara 8 bultar så...
Skriv svar