Mappning??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
mr_vic
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jun 25, 2004 12:58
Ort: sthlm

Mappning??

Inlägg av mr_vic »

Hej ! Jag har köpt ett vortexfilter ,samt massflowsensor airduckt och 80mm throttelhus, jag ska nu köpa headers racecator samt x-pipe , slutbiten har jag redan. Behöver jag mappa om bilen ?? Köpa ngt program så att bilen kan ta tillvara på alla möjligheter för att få bästa effekt, eller kommer den klara att läsa av dom nya värderna och ändra sig av sig självt?
Mvh Victor
mr vic
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mappning??

Inlägg av vette.se »

mr_vic skrev:Hej ! Jag har köpt ett vortexfilter ,samt massflowsensor airduckt och 80mm throttelhus, jag ska nu köpa headers racecator samt x-pipe , slutbiten har jag redan. Behöver jag mappa om bilen ?? Köpa ngt program så att bilen kan ta tillvara på alla möjligheter för att få bästa effekt, eller kommer den klara att läsa av dom nya värderna och ändra sig av sig självt?
Mvh Victor
Nej den kommer inte justera sig själv, den är självlärande till viss del vid vanlig körning/cruising men det du är ute efter med tanke på de uppdateringar du gjort/ska göra så är det mer effekt. Då är det fullgas vi pratar om och där är de hårdkodade luft/bränsle/tänd kurvor i bilens styrdator som måste ändras för att du ska få ut max effekt ur din investering. Det finns programvaror som HP-tuners och EFI live som du kan använda för att ställa om motorstyrningen men de kräver mycket kunnande för att det ska bli rätt och kringverktyg som bredbandslambda - tyvärr, det finns ingen 'tryck på knappen' så fixar den det själv :)

Se vette.se under 'C5' - 'Tjänster' för mappning.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
mr_vic
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jun 25, 2004 12:58
Ort: sthlm

Inlägg av mr_vic »

Hrm, tack för svar ! Va dåligt att dom inte nämner det i samband med att sälja dessa grejor, dom nämner ju effekten rwh med tex headers osv..men inte att man måste lägga ner yttligare 5000-6000kr för att få ut det.
Så du tror effekten kan bli sämre när man köper till dessa grejor än då bilen va orginal? Läste på din site..
Mvh victor
mr vic
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

mr_vic skrev:Hrm, tack för svar ! Va dåligt att dom inte nämner det i samband med att sälja dessa grejor, dom nämner ju effekten rwh med tex headers osv..men inte att man måste lägga ner yttligare 5000-6000kr för att få ut det.
Så du tror effekten kan bli sämre när man köper till dessa grejor än då bilen va orginal? Läste på din site..
Mvh victor
Det är sällan man får ut mindre effekt än vad man hade från början, där jag sett det hända är tex att man skaffar en eftermarknads MAF eller bara ett bättre luftintag och sen går bilen med för tunn bränsleblandning på fullgas vilket gör att du tappar effekt. Generellet ger förbättrat flöde på insugssidan tunnare bränsleblandning, förbättrat flöde på avgassidan fetare blandning. Vi har haft många bilar hos oss som har gått ett par år med eftermarknadsprylar och efter att vi mappat är det som en 'ny' bil.

Nej de säger självklart inget om det lika lite som att de effektvinster de marknadsför är fantasisiffror.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
mr_vic
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jun 25, 2004 12:58
Ort: sthlm

Inlägg av mr_vic »

Ja ,jo jag har förstått att de är en komplicerad metod för att få effekt kurvorna att stämma med kapaciteten vad bilen kan ge, jag får höra av mig när ja monterat på headers o kattorna mm..
Jag tänkte ta och plugga kylningen till throttlehuset istället för att köra en passby , va tror du om det?
Vilken hjulinställnig rekomenderar du ? Ja kör nu c5 z06 01-04 hjulinställningen ,men skulle vilja att den satt bättre på asfalten i över 293km/h enligt gps. Varför ja vill mappa eller har headers o annat insug mm är för att ja vill öka effekt och få ut mer tryck mellan farterna ca 100- 260km/h. höga toppfarter är mindre intressant.
mr vic
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

mr_vic skrev:Ja ,jo jag har förstått att de är en komplicerad metod för att få effekt kurvorna att stämma med kapaciteten vad bilen kan ge, jag får höra av mig när ja monterat på headers o kattorna mm..
Jag tänkte ta och plugga kylningen till throttlehuset istället för att köra en passby , va tror du om det?
Vilken hjulinställnig rekomenderar du ? Ja kör nu c5 z06 01-04 hjulinställningen ,men skulle vilja att den satt bättre på asfalten i över 293km/h enligt gps. Varför ja vill mappa eller har headers o annat insug mm är för att ja vill öka effekt och få ut mer tryck mellan farterna ca 100- 260km/h. höga toppfarter är mindre intressant.
Du behöver inte plugga något, dra en ny slang från kylaren direkt till blocket.

Jag kör en ganska aggressiv gatuppsättning:
Fram:
Camber, 1.2 grader
Toe OUT, 1/32"

Bak:
Camber, 1.0 grader
Toe IN, 3/32"

Aggressiva hjulvinklar gör bilen mer instabil på allmän väg, framförallt vid ojämn vägbana och när det är blött.

Instabilitet i höga hastigheter kan bero på mycket, här är lite:
Om du har sänkt bilen så är det viktigt att bibehålla bilens lutning framåt(mer än 1/2") annars får du mycket lyftkrafter fram.
Bakänden blir orolig i höga farter om du inte har en vinge (fungerade - inte kosmetika), det räcker med en läpp bak som jag har på min bil för att den ska bli lugn. Du behöver någon form av splitter fram för att få bort så mycket luft det går under bilen, du kommer långt med en spoiler som jag har på min bil, jag har dessutom sidokjolar för att trycka bort så mycket luft som går. Sen kan man göra en lång lista med exempel som lufttrycket i hjulhusen och under huven :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Mappning??

Inlägg av Bobrob »

mr_vic skrev:Hej ! Jag har köpt ett vortexfilter ,samt massflowsensor airduckt och 80mm throttelhus, jag ska nu köpa headers racecator samt x-pipe , slutbiten har jag redan. Behöver jag mappa om bilen ?? Köpa ngt program så att bilen kan ta tillvara på alla möjligheter för att få bästa effekt, eller kommer den klara att läsa av dom nya värderna och ändra sig av sig självt?
Mvh Victor
Jo, bilen är självlärande - datorstyrningen är adaptiv, vilket innebär att den kan justera sig efter behov - d.v.s. lufttemperatur. luftmängd, avgaser o knacksensor avkänns, så att tändning, bränslemängd etc. kan justeras för optimal bränsleblandning och därmed maximal effekt utifrån givna förutsättningar. Var gränsen går för de modifieringar som det adaptiva systemet klarar att hantera själv är omtvistat. Vid förändringar med vassare kam, kompressor eller turbo måste säkerligen ommappning göras, men vid mindre förändringar som kalluftsystem, headers etc. , så ligger det troligen inom gränserna för vad datorn klarar av att hantera.

Det finns en process som kalla "Idle Relearn" där en sekundär mappningstabell för bränslet nollställs och uppdateras vid omstart och körning upp till 30 minuter - Detta skall göras vid montering av bl.a. kalluftsystem för att få det adaptiva systemet att lära sig och därmed klara det förändrade luft/bränslemängden. Nollställningen görs genom att koppla ifrån batteriet.

Håller just på att testa grunderna för detta med mitt EFILive-system och ber att få återkomma med mer detaljer framöver.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mappning??

Inlägg av vette.se »

Bobrob skrev:
mr_vic skrev:Hej ! Jag har köpt ett vortexfilter ,samt massflowsensor airduckt och 80mm throttelhus, jag ska nu köpa headers racecator samt x-pipe , slutbiten har jag redan. Behöver jag mappa om bilen ?? Köpa ngt program så att bilen kan ta tillvara på alla möjligheter för att få bästa effekt, eller kommer den klara att läsa av dom nya värderna och ändra sig av sig självt?
Mvh Victor
Jo, bilen är självlärande - datorstyrningen är adaptiv, vilket innebär att den kan justera sig efter behov - d.v.s. lufttemperatur. luftmängd, avgaser o knacksensor avkänns, så att tändning, bränslemängd etc. kan justeras för optimal bränsleblandning och därmed maximal effekt utifrån givna förutsättningar. Var gränsen går för de modifieringar som det adaptiva systemet klarar att hantera själv är omtvistat. Vid förändringar med vassare kam, kompressor eller turbo måste säkerligen ommappning göras, men vid mindre förändringar som kalluftsystem, headers etc. , så ligger det troligen inom gränserna för vad datorn klarar av att hantera.

Det finns en process som kalla "Idle Relearn" där en sekundär mappningstabell för bränslet nollställs och uppdateras vid omstart och körning upp till 30 minuter - Detta skall göras vid montering av bl.a. kalluftsystem för att få det adaptiva systemet att lära sig och därmed klara det förändrade luft/bränslemängden. Nollställningen görs genom att koppla ifrån batteriet.

Håller just på att testa grunderna för detta med mitt EFILive-system och ber att få återkomma med mer detaljer framöver.
Tyvärr har du delvis fel :)

Den adaptiva (det som de flesta kallar självlärande) är bara när den går i Closed loop, dvs när den reglerar för att ligga på 14.7:1 i blandning. Innan motorn kommit upp i temperatur ligger den i Open Loop och då går den oftast fel om man gjort förändringar som insug etc etc. När den kommer upp i arbetstemperatur går den in i Closed Loop och reglerar(och lär sig vid behov genom att använda fueltrims) enligt det jag nämde ovan.

Däremot fullgas (allmänt kallat WOT) går motorstyrningen i OpenLoop, dvs den använder INTE några självlärande parametrar utan endast hårdkodade tabeller för att styra blandningen - har du då monterat insug etc etc så går den FEL och du får inte ut maximal effekt. Det finns dock en catch (kan avslöja den för jag är så snäll :) )

När den ligger i Closed Loop lägger den till/tar bort bränsle i varje belastningspunkt baserad på rpm/cylinder air(självlärande fueltrims) efter behov, om den tex lägger till 6% bränsle vid 3600rpm/0.52g cyl och att du råkar trycka plattan i mattan i den punkten så kommer den addera 6% till den hårdkodade WOT bränsletabellen och den går för fett, nästa gång kanske du trycker plattan i mattan vid 2400rpm/0.48g cyl och där har den lärt sig 2% som då läggs till vid fullgas - du får alltså en 'slumpmässig' A/F beroende på vilket varvtal/belastning och vad den lärt sig i den punkt du går till WOT, dvs open loop.

Det finns dock en fix för detta och det är därför man alltid ska mappa efter en förändring. För att bilen ska gå optimalt måste du kalibrera VE tabellen och MAF kurvan så den stämmer efter de nya förhållandena(insug, headers, MAF etc etc) så att fueltrims ligger på -1 till -2 över hela belastningskurvan - det som händer då är att den går endast efter den hårdkodade tabellen eftersom den inte lägger till extra soppa enligt vad jag beskrev ovan utan sätter den till 0 om det självlärda värdet är mindre än 0. På så sätt får du alltid samma (optimala) A/F när du trycker plattan i mattan oavsett om det är vid 1200rpm eller 4400rpm. Självklart måste du kalibrera och lägga in nya värden i fullgastabellen genom att använda en bredbandslambda. Sen är det mycket mycket mer som ska justeras för att det ska bli perfekt men jag kan inte avslöja allt :)

Med nio års erfarenhet av LS1 mappning och 100++ nöjda kunder så tror jag mig veta vad jag pratar om Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Mappning??

Inlägg av Bobrob »

vette.se skrev: Med nio års erfarenhet av LS1 mappning och 100++ nöjda kunder så tror jag mig veta vad jag pratar om
Jag misstror inte din kompetens - den verkar vara hög - och jag själv är i början på inlärningskurvan när det gäller mappning - men som civ.ing. maskinteknik och 25 år inom IT, så tycker man inte detta verkar speciellt svårt - vi får se om några månader.

Allmänt kan man väl säga att det är mycket hokus-pokus inom detta område och många okunniga användare av mappingverktyg verkar mer använda lånade mappingfiler från nätet än att verkligen förstå och kunna modifiera tabellerna för optimal prestanda utifrån bilens konfiguration. Jag tror inte att du är en av dem - men det finns flera, även inom Sverige, som inte vet vad de håller på med enligt vad jag förstått. Därför känns det spännande att ge sig in i detta bl.a. av personligt intresse.

PS. Min 2001 Z06 är modifierad med VaraRam kallyftsystem och en kolfiber Power Duct. Enligt amerikanarna skall detta ge cirka 40+6 extra hk. Jag tror inte heller på detta, MEN faktum är att bilen känns som den fått åtminstone 30 hk extra (original 385 hk). Bakhjulen spinner på 2a'n när man fullgasar och varvtalet når upp mot 4000 rpm, så kraft finns, men Michelin Pilot Sport-däcken får inte ner allt i backen. Så jag tror att bilen är väl optimerad utan mappning - och jag håller just på att verifiera detta - eller mappa om för ytterligare effekt DS
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mappning??

Inlägg av vette.se »

Bobrob skrev: Allmänt kan man väl säga att det är mycket hokus-pokus inom detta område och många okunniga användare av mappingverktyg verkar mer använda lånade mappingfiler från nätet än att verkligen förstå och kunna modifiera tabellerna för optimal prestanda utifrån bilens konfiguration. Jag tror inte att du är en av dem - men det finns flera, även inom Sverige, som inte vet vad de håller på med enligt vad jag förstått. Därför känns det spännande att ge sig in i detta bl.a. av personligt intresse.
Helt riktigt finns det ett antal i Sverige som mappar Corvetter men som inte förstår hur det ska göras på korrekt sätt. Kompetensen hos de flesta ligger på Bosch motorstyrningar och där är de säkerligen duktiga, GM's är annorlunda och har sina egenheter som det tar tid att förstå även om grunderna med luft/bränsle etc är densamma.
Jag har fått hit ett antal som är 'mappade' av något företag och det är hur fel som helst vilket helt klart visar på att det än så länge inte finns så många som kan mappa Corvette.

Du borde köra en fullgasrepa 1000-6600rpm på tex 3'an med en bredbandslambda ansluten, helst innan kattarna och se hur den ligger. Jag har kört några bilar på rullande landsväg och maxeffekten finns omkring 12.9-13.0 i A/F dock får man ut lite mer vid vridmomenttoppen om man fetar ut den till omkring 12.7-12.8. Kompressor/turbo bilar är sen en helt annan sak :)

Lycka till med mappandet, det finns en stor efterfrågan :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Mappning??

Inlägg av Bobrob »

vette.se skrev:
Bobrob skrev: Allmänt kan man väl säga att det är mycket hokus-pokus inom detta område och många okunniga användare av mappingverktyg verkar mer använda lånade mappingfiler från nätet än att verkligen förstå och kunna modifiera tabellerna för optimal prestanda utifrån bilens konfiguration. Jag tror inte att du är en av dem - men det finns flera, även inom Sverige, som inte vet vad de håller på med enligt vad jag förstått. Därför känns det spännande att ge sig in i detta bl.a. av personligt intresse.
Helt riktigt finns det ett antal i Sverige som mappar Corvetter men som inte förstår hur det ska göras på korrekt sätt. Kompetensen hos de flesta ligger på Bosch motorstyrningar och där är de säkerligen duktiga, GM's är annorlunda och har sina egenheter som det tar tid att förstå även om grunderna med luft/bränsle etc är densamma.
Jag har fått hit ett antal som är 'mappade' av något företag och det är hur fel som helst vilket helt klart visar på att det än så länge inte finns så många som kan mappa Corvette.

Du borde köra en fullgasrepa 1000-6600rpm på tex 3'an med en bredbandslambda ansluten, helst innan kattarna och se hur den ligger. Jag har kört några bilar på rullande landsväg och maxeffekten finns omkring 12.9-13.0 i A/F dock får man ut lite mer vid vridmomenttoppen om man fetar ut den till omkring 12.7-12.8. Kompressor/turbo bilar är sen en helt annan sak :)

Lycka till med mappandet, det finns en stor efterfrågan :D
Tack för tipsen! De kan vara mycket värdefulla. Jag återkommer efter lite mer testande.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
mr_vic
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jun 25, 2004 12:58
Ort: sthlm

Inlägg av mr_vic »

Tack för alla svar o inlägg, jag ska köpa headers o racecattor samt x-pip delen i ett packet. Jag tänkte mig longtube 3" osv hela vägen. Finns en liten djungel av dessa, frågan e vilket som e bäst. Har ni hört ngt? efter det är de solklart att ja ska mappa om bilen, frågan e va du gör med den då ? du går in och kollar hur de ser ut och ändrar värderna vad ja förstår, så den kan ta tillvara på all effekt. Men är de ngt man måste göra om efter ett tag, ja menar kommer de att gå tillbaka och bli den normala hårdprogrameringen efter ett tag ? Tack vare bodycontrolern eller ngt dyl?
mr vic
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

mr_vic skrev:Tack för alla svar o inlägg, jag ska köpa headers o racecattor samt x-pip delen i ett packet. Jag tänkte mig longtube 3" osv hela vägen. Finns en liten djungel av dessa, frågan e vilket som e bäst. Har ni hört ngt? efter det är de solklart att ja ska mappa om bilen, frågan e va du gör med den då ? du går in och kollar hur de ser ut och ändrar värderna vad ja förstår, så den kan ta tillvara på all effekt. Men är de ngt man måste göra om efter ett tag, ja menar kommer de att gå tillbaka och bli den normala hårdprogrameringen efter ett tag ? Tack vare bodycontrolern eller ngt dyl?
Läser man de Amerikanska forumen och alla de hundratals dynokörningar som gjorts så är LG Pro race headers paketet det bästa. Det kan det skilja bara någon Nm i vrid mot de bästa konkurrenterna men uppe i höga varv (6400-6600) så har LG ett försprång i antal hk.

Nej, programmeringen 'försvinner' inte - den är permanent. Det har gått rykten/svammel på forumen att den går tillbaks efter ett tag men det stämmer alltså inte.
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: tis mar 28, 2006 17:46
Ort: Borlänge

mappning

Inlägg av Nutte2 »

Trevlig tråd med mkt. tips.
Ska man ta ur effekt så är det headers och bakåt som gäller.
Kör orginal med kompressor och det är som att åka med handbromsen i mot vad det skulle vara med lite andningsvägar.
Jag ska köpa headers :D
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

Kan tillägga att jag monterade Lg street longtube samt B&B bullet bakåt och var i stockholm i helgen så Anders kunde mappa in den, måste för det första tacka dig Anders för att du ställde upp en Söndag, det är värt mycket.
På vägen hem så kunde jag inte testa bilen riktigt eftersom jag var på bröllop på Lördagen dagen innan och slutade inte festa förrän kl 8 på Söndag morgon så min fru fick köra hem :oops: :) Men nu efteråt så blev det faktist skillnad, den går liksom jämnare nu över hela registret och på fullgas så bara sparkar den iväg :D Nu reser sig nosen en aning på bilen :D :D
Lord Melbury
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
Ort: Malmö

Inlägg av Lord Melbury »

MackeC5 skrev:Kan tillägga att jag monterade Lg street longtube samt B&B bullet bakåt och var i stockholm i helgen så Anders kunde mappa in den, måste för det första tacka dig Anders för att du ställde upp en Söndag, det är värt mycket.
På vägen hem så kunde jag inte testa bilen riktigt eftersom jag var på bröllop på Lördagen dagen innan och slutade inte festa förrän kl 8 på Söndag morgon så min fru fick köra hem :oops: :) Men nu efteråt så blev det faktist skillnad, den går liksom jämnare nu över hela registret och på fullgas så bara sparkar den iväg :D Nu reser sig nosen en aning på bilen :D :D
Du har PM!
Skriv svar