Bilen har fungerat klockrent hela sommaren. Härom dagen körde jag den ganska hårt och helt plötsligt var tomgången helt borta. När jag startade bilen dagen därpå var det samma fel. Jag höll gasen nere ett tag så att motorn varvade ca. 1500 rpm ett tag och sedan släppte jag försiktigt gasen. Nu hade jag tomgång igen på ca 600 rpm och aningen misständning men bilen stod iallafall på tomgång utan min hjälp. Efter ett tag så steg tomgången lite till normalt och sedan des ha bilen fungerat igen. Vad hände??
Tja vad som verkligen hände vete sjutton,men antagligen hängde något upp sig!!!.
"Något " hoppade ur sina normala spår,min teori är kanske någon/några spridare?.
Inte så att tomgångsventilen i throttlehuset har sagt upp sig, bytte ¨å min gamla tpi camaro för då hade jag ingen tomgång . Så jag spederade drygt 500 på en ny och vips så var tomgången tillbaka.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Tack för tipsen. Ska köra lite till och dra ur den så får vi se om allt lirar efter det. Det måste ju gå att gasa!!
När jag ändå har er på tråden. Har någon erfarenhet av dessa "enkla" trim prylar som finns. Det vore finnt med lite mer krut i bilen. Jag är van vid min gamla Camaro som hade drygt 100 hästar mer än vetten. Är dock inte sugen på att riva ur motorn och byta den mot tex en 383:a. Jag har fullt upp med båtbygge så det ska vara enkla trix om det ska bli något till nästa säsong.....