Förgasare + insug

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sven-Eric
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 29, 2007 21:10
Ort: Stjärnsund

Förgasare + insug

Inlägg av Sven-Eric »

Hej behöver lite råd angående förgasarval.
Har en 82 med edelbrock 600cfm på ett weiand E-CELerator insug,edelbrock performer rpm toppar,compcams 12-423-8.renoverad starndadunderdel borrad 0,60.Har funderingar på att köpa edelbrock 750 cfm+edelbrock performer rpm insug eller en holly. men undrar om dessa får plats.har hört att holly förgasaren skall ge en rappare gång än edelbrock förgasaren.någon som vet.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Tycker det låter som du har en bra förgasare till din motor redan.
Är det en 1405 ?

Ska du göra något byte så tror jag på din egen rekomendation en 1406 och insuget du fundera på.

Hur går den? Hur är tomgången?

Mvh
MrV8
Sven-Eric
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 29, 2007 21:10
Ort: Stjärnsund

Inlägg av Sven-Eric »

Hej mrv8
Ja det är en 1405
den går bra på högvarv och mellanregister
men lågvarv är inte alls kul,tjuvstannar och djävlas.
Tror den går för fett på lågvarv ,så om man ändå ska
börja laborera med bestyckning känns det bättre med en
ny förgasare men är rädd att den inte får plats med rpm performer
insug.
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det står på Edelbrocks hemsida om insuget passar på en Corvette.

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Sven-Eric skrev:Hej mrv8
Ja det är en 1405
den går bra på högvarv och mellanregister
men lågvarv är inte alls kul,tjuvstannar och djävlas.
Tror den går för fett på lågvarv ,så om man ändå ska
börja laborera med bestyckning känns det bättre med en
ny förgasare men är rädd att den inte får plats med rpm performer
insug.
När jag hämtaden min bil i Danmark så körde jag soppatorsk på vägen hem.
Naturligtvis samlades bottensatsen från tanken i förgasaren trots att bensinfiltret satt på plats på slangen och det gav dom symptom du beskriver, ojämn tomgång, inte så mycket tjuvstopp men lite trist gång strax över tomgångsläget på gaspedalen, lite "av" och "på"-känsla om man kan beskriva det så.

En rengöring, nya nålventiler och justering av flottörnivån har gett en helt annan gång i motorn så det är mitt förslag att börja med.
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Sven-Eric skrev:Hej mrv8
Ja det är en 1405
den går bra på högvarv och mellanregister
men lågvarv är inte alls kul,tjuvstannar och djävlas.
Tror den går för fett på lågvarv ,så om man ändå ska
börja laborera med bestyckning känns det bättre med en
ny förgasare men är rädd att den inte får plats med rpm performer
insug.
Var det jag misstänkte att den borrde gå bra på din motor.

Har du provat och ställa sjusterskruvarna fram på den och se om du kan få den att gå bättre?

Mvh
MrV8
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Har också en edelbrock fast 750.

Gick också bra på högre varv men kunde pusta och frusta och tom dö på låga varv emellanåt. Hade inne bilen på en verkstad i onsdags som justerade tändning, Co halten och pillade på justerskruvarna på den.

Blev som en helt ny förgasare/motor. Betydligt rappare och piggare gång även mer lättstartad.

Prova att fixa detta innan du lägger ut pengar på en ny förgasare!!

//David
Sven-Eric
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 29, 2007 21:10
Ort: Stjärnsund

Inlägg av Sven-Eric »

Hej!
Har provat att justera luftskruvar plus tändning i olika lägen
ingen större skillnad. Tycker att den är lite glapp i spjällaxlarna
men den reagerar på luftskruvarna. Stiften är sotiga därav min teori
om att den går fett på låga varv.Har även en tendens av den dör vid
snabb acceleration.På compcams hemsida står det att kamaxeln har
floppy idle så det är kanske en bidragande orsak.

Har letat på Edelbrocks hemsida kan inte hitta några uppgifter om
insuget passar på corvette.
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

På min förgasare var det så att luftskruvarna behöves lossas nästan ändan ut (fetare) och det blev inte riktigt bra ändå.

Efter rengöring och ny justering så finns ställskruvarna långt in, vilket då blir mot det magra hållet.

Detta motsägs ju av att dina stift är sotiga.
Det verkar som om step-up-nålarna är slitna, har du kollat på dom?
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det rätta sättet att gå tillväga är att BÖRJA med tändningen. När den är som den ska vara så kollar man vacumet i insuget, Powervalven och sen ett tuneup kit med nya packningar, nålar osv....

T
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
paros
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 08, 2007 20:47
Ort: Gagnef

XRAM

Inlägg av paros »

Det finns ett speciellt insug till 82 - 84 Corvetter. Det heter XRAM och finns på www.x-ram.com. Har själv installerat ett och det fungerar bra.
Hör av dig om du beställer så blir jag med och beställer tillägg för EGR som jag inte har nu.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Låter som en förgasarsjustering behövs på den förgasaren så fungerar den säkert utmärkt.

Jag har nu mer slutat ge råd i avancerad förgasar sjustering då det bara blir pankaka av det via telefon eller mail och en masa missförstånd om vad som är fet eller inte fet och så vidare.

Men jag skulle absolut lägga pengar på att sjustera in den innan jag råder dig att köpa en större som i teorin bara gör lågvarvsegenskaperna ännu sämre. Men kan vara bättre i praktiken för att den du köper är rätt inställd eller nära i alla fall.

Eller om du känner dig lite säker på din sak köp sjusterings kitet edelbrook säljer och testa själv tills du hittar bästa gången på den.
Här är art nr på kittet.
Calibration Kit for #1405 Art Nr:#1479

Metering Rods (Pair) Metering Jets (Pair)
.068 x .042 .089
.068 x .052 .092
.070 x .052 .098
.073 x .047 .101
.073 x .052 .104
.075 x .047

Lite klapp i spjällaxlarna är ingen fara. Hur gammal är förgasaren föresten?

Mvh
MrV8
Sven-Eric
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 29, 2007 21:10
Ort: Stjärnsund

Inlägg av Sven-Eric »

Hej mrv8!
Vet ej hur gammal förgasaren är men undrar om du eller någon vet var jag kan köpa calibration kit #1479 i sverige, har tittat i persåkerskatalog
men kan inte finna den där.


Hej Paros
Jag har inte mitt insprutningssystem kvar utan har förgasare.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Sven-Eric skrev:Hej mrv8!
Vet ej hur gammal förgasaren är men undrar om du eller någon vet var jag kan köpa calibration kit #1479 i sverige, har tittat i persåkerskatalog
men kan inte finna den där.

Ja kan ju vara lite svårt att få tag i vissa grejer här i Sverige ibland till förgasare.

Men ring Persåker kan ju hända att dom har det bara att dom missat att sätta ut det i katalogen.

Sen kan du Testa och slå en signal till.
Rod and Race ligger bredvid globen vid röd ljuset på rakan ifall du är där någon gång.
Sen har du ju Hansen Racing som har stort sortiment här i Sverige och även har mycket på lager.

Annars har du ju sidan som brukar ha nästan allt.
Summit racing men då får du ju importera det själv.

Lycka till och berätta hur det går när du har fått tag i justeringskitet och justerat.

Mvh
MrV8
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Gjort som Tommy sagt och kollat TÄNDNINGEN? Fel tändläge eller advance och vacumet blir helfel - sedan kan ni justera fugge så mkt ni vill. Var ju en kille som inte fick ordning på sitt sprut pga av för lågt vacum, för stor kam misstänkes bla bla men i slutänden visade det sig att tändningen stod alldeles för sent!

MVH

MN
jompa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 01, 2007 8:06
Ort: Västerås

Inlägg av jompa »

mrv8 skrev:Låter som en förgasarsjustering behövs på den förgasaren så fungerar den säkert utmärkt.

Jag har nu mer slutat ge råd i avancerad förgasar sjustering då det bara blir pankaka av det via telefon eller mail och en masa missförstånd om vad som är fet eller inte fet och så vidare.

Men jag skulle absolut lägga pengar på att sjustera in den innan jag råder dig att köpa en större som i teorin bara gör lågvarvsegenskaperna ännu sämre. Men kan vara bättre i praktiken för att den du köper är rätt inställd eller nära i alla fall.

Eller om du känner dig lite säker på din sak köp sjusterings kitet edelbrook säljer och testa själv tills du hittar bästa gången på den.
Här är art nr på kittet.
Calibration Kit for #1405 Art Nr:#1479

Metering Rods (Pair) Metering Jets (Pair)
.068 x .042 .089
.068 x .052 .092
.070 x .052 .098
.073 x .047 .101
.073 x .052 .104
.075 x .047

Lite klapp i spjällaxlarna är ingen fara. Hur gammal är förgasaren föresten?

Mvh
MrV8
håller med föregående.......köp inte en större förgasare. det blir bara pust å pang i motorn på låga varv.....köp en holly så funkar det :D
Sven-Eric
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 29, 2007 21:10
Ort: Stjärnsund

Inlägg av Sven-Eric »

Hej jompa!
Så du menar att en Holly löser mina problem.
Någon som har mer synpunkter Holly eller Edelbrock
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

satte in en lite "bättre än bra" spojtans fördelare, istället för original.
decimerade tidigare nämda problem med oren gång på lågvarv. med upp emot 85-95 %.
Sven-Eric
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 29, 2007 21:10
Ort: Stjärnsund

Inlägg av Sven-Eric »

Hej kuggen !
Har nu en hei fördelare. har du några bra förslag
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

M Nordin skrev:Gjort som Tommy sagt och kollat TÄNDNINGEN? Fel tändläge eller advance och vacumet blir helfel - sedan kan ni justera fugge så mkt ni vill. Var ju en kille som inte fick ordning på sitt sprut pga av för lågt vacum, för stor kam misstänkes bla bla men i slutänden visade det sig att tändningen stod alldeles för sent!

MVH

MN
Tänkte bara förtydliga att i mina svar så utgår jag ifrån att man testat ut och ställt in allt som rätt tändning, tändkurva, ventil spel, rätt ordning på tändkablar m.m som kan tänkas störra en förgasarinställning.

Så att det bara är själva förgasarbetyckningen kvar.

Åter till ämnet.

Hej Sven-Erik

Hur går det med förgasaren nu föresten?

Edelbrook är en mycket bra förgasare, många som annser den enklare och bättre en Holley även om jag själv mest sjusterar Holley och föredrar att ställa in en Holley eftersom jag har mer erfarenhet av dom.

Så vill jag ändå säga att Edelbrock är mycket fina och bra förgasare.

Sen är allt upp till en själv vad man väljer båda har sina egna små bra egenskaper och båda är tillräkligt bra för att det är svårt att säga vilken som är bäst.

Men överlag sätt så sätt inte på för stor förgasare och det är enklare att få en vacum förgasare att gå riktigt bra och svara riktigt bra på låga varv eftersom man inte öppnar för stort och tappar all gashastighet, för att sedan öppnar förgasaren själv när den känner att det finns utryme för att öppna mer.

Du kanske har känt det någon gång om du kört en bil med Dubbel pumpare som är för stor för motorn att den svagnar om du öppnar för mycket på en gång.

Mvh
MrV8
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

"Låter som en förgasarsjustering behövs på den förgasaren så fungerar den säkert utmärkt. "

-va precis vad jag misstänkte?

lät mer som motsatt rek. från dig. mrv8

mycket snack om förgasarstorlekar. håll dig från edelbrock så blir nog allt bra.
oftast är det ett tändningsproblem inte nåt annat.
/kör hårt
Sven-Eric
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 29, 2007 21:10
Ort: Stjärnsund

Inlägg av Sven-Eric »

Hej Mrv8
Har börjat att kolla min 1405 och upptäkt att flotörnivån
låg 3-4 mm för högt, har justerat detta och skall så snart
som möjligt börja att laborera med bestykningen.
Jobbet tar för närvarande upp mycket av min fritid så
det blir inte mycket tid över till vetten.Tändningen har jag
justerat till 8 grader vid tomgång utan vakum men läste
här på forumet att man kan ställa den 36-38 grader vid
2800 varv utan fjädrar i fördelaren skall prova detta.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Sven-Eric skrev:Hej Mrv8
Har börjat att kolla min 1405 och upptäkt att flotörnivån
låg 3-4 mm för högt, har justerat detta och skall så snart
som möjligt börja att laborera med bestykningen.
Jobbet tar för närvarande upp mycket av min fritid så
det blir inte mycket tid över till vetten.Tändningen har jag
justerat till 8 grader vid tomgång utan vakum men läste
här på forumet att man kan ställa den 36-38 grader vid
2800 varv utan fjädrar i fördelaren skall prova detta.
Jo det kan du men risken är att det är lite mycket.

Testa 30-32 grader brukar fungera bra på dom flesta.

Brukar själv nola motorn och titta att 0 markeringen verkligen sitter rätt genom att känna efter med ståltråd i 1 an och 6 ans tändstiftshål att dom kolvarna är uppe. Sen mäter du ut skalan på svängdämparen och ritar ut fler markeringar så du vet vart du har 30 grader och eventuellt fler du kan behöva. Lite piler och nogranhet men inte så svårt. Eller sätt dit sån tejp som markerar ut graderna.
Sen är det bara att ta bort vacumslangen och varva och se vad den slår ut till och då ska du ha max utslag till 30-32 grader, sen vad tomgången blir är inte så väldigt känsligt. Sen kan det finnas avikelser från vilka grader som är bäst med 30-32 brukar som jag skrev innan vara något som fungerar bra.
Sen kan man ju alltid börja med överkurser som att byta fjädrar i fördelaren för att få tändningen att slå ut olika tidigt men det bort ser vi från nu.

Lycka till med fortsatta fixningar.

Mvh
MrV8
Skriv svar