Växlingsproblem - automat

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Växlingsproblem - automat

Inlägg av NoTiNg »

Var idag på väg till jobbet, lunkade på på motorvägen allt va frid och fröjd. När jag sedan svängde av och skulle gasa upp lite så märkte jag att bilen varvade en hel del innan växlen åkte i. Åkte en liten bit till och då började den "slira" som bara den på både D-läge och OD-läge, den biter helt enkelt inte tag i växlarna. Kör jag med v'äxeln i 1an och 2an-läge så fungerar det. Men ska man köra på något av drive-lägena så slirar den bara. Någon som har en idé om vad det kan bero på? Hjälp snälla!! :roll:
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

din 3-4 koppling har brunnit upp. Kör inte en meter till i onödan och absolut inte på högre läge än 2. Med lite flax klarar du dig med nya lameller/skivor. Dock en del pill att byta...

MVH

MN
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

M Nordin skrev:din 3-4 koppling har brunnit upp. Kör inte en meter till i onödan och absolut inte på högre läge än 2. Med lite flax klarar du dig med nya lameller/skivor. Dock en del pill att byta...

MVH

MN
Vet du vad det kan tänkas vara för pris på detta?
Om detta inte skulle lösa problemet - om det är som så att jag har mer otur, skulle bytet av lameller/skivor vara ogjort arbete, om jag skulle behöva reparera hela lådan eller ngt sådant?
Och en fråga till. Var är bästa ställe att få tag på detta?

:cry:

Mvh
Johnas
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

beror på ambitionsnivån...

Minst behöver du ett overhaul kit som innehåller alla belägg, packningar osv. Dock osäker på om stålskivor (de som lamellerna greppar mot) ingår i ett standard paket. De lär iaf ha slagit sig eller t o m gått av. Har bilder om du vill se. Pris ca 2-3000:- hos valfri speedshop

Shiftkit kan vara idé när lådan ändå är nere. ca 1500:-? Har jag förresten ett till salu: TransGo med monteringsvideo! Får kolla priset om intresse finns.

Sedan kan det spåra ur hur mkt som helst om det skall preppas!

Du kommer även behöva en del verktyg som iofs inte är så svåra att göra själv. Rätt mkt jobb och jag skulle i ditt fall plocka ned allt för rengöring/inspektion även om en raggarrenovering förmodligen räcker!

Ring till div transmekar och hör vad de vill ha för fixa detta. 20 000 är inte helt ovanligt för rep och preppning (ej turbin)
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Ok. Tack så mycket.... låter som om det blir avställning av bilen för vintern nu med andra ord - lite tidigare än tänkt...tyvärr... :cry:

zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Det är nästan så jag tycker synd om dej för en gång skull. Men bara nästan. :lol:
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

zphinx skrev:Det är nästan så jag tycker synd om dej för en gång skull. Men bara nästan. :lol:
De va värst... ska du börja bli blödig nu också?? :D
Då är det ju nästan så jag kan tycka lite synd om dig och din oljeplugg också då :lol:

LasseW
Nykomling
Nykomling

Inlägg av LasseW »

Jaha! Det verkar som det smittar av sig.
Var på väg till arbetet idag ons 12 sep för att få åka lite innan avställning.
Exakt samma syndrom som för dig.
Du kan vä berätta hur det slutade för för dig.
Lasse
Corvette C4 1992 Cab
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Ska finnas en kille i dalarna enligt en regansvarig på camaroklubben som känner honom som fixar lådor för ca 7000 spänn , detta avser vad jag fattar en standard låda utan preppning.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Fy fan! Vad är det för sjukdom som smittar... Inte kul. Jag lider med dig.
Hur som helst. Jag har pratat med en gubbe här i Linköping som tydligen ska vara en över-jävel på automatlådor framförallt. Jag ska lämna in min bil nu i slutet av denna vecka och han räknade lite på det. Om det bara är lamellerna på 3an & 4an och bandet mellan 2an & 3an som ska bytas så slutar priset på ca 7000:- som föregående talare sa. Sedan vet man ju inte om det är mer som tagit stryk. Det finns en trumma i lådan som kan ta stryk av värmen och om turbinen har tagit stryk så handlar det om ytterligare ca 5000:-

Inga rolliga pengar. Det hade ju varit en annan sak om skiten rasat dagarna innan man ska ställa av bilen, men inte två månader innan.

M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Bandet drar för att lägga i 2an eller 4an. Vad jag förstått är det ganska tåligt. trumman som nämns är den som bandet låser mot - kan bukta sig om det blivit för varmt.

Fråga "experterna" hur många belägg de kommer stoppa in i 3-4 kopplingen och av vilket fabrikat. Byter de fjäderpaketen? Tar bort dämpfjädrar?

Turbin för 5000? Jag skulle nog ta hem en egen från Hughes eller Precision Industries med högre stallvarv och oftast bättre lockupkoppling.

MVH

MN
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

M Nordin skrev:Bandet drar för att lägga i 2an eller 4an. Vad jag förstått är det ganska tåligt. trumman som nämns är den som bandet låser mot - kan bukta sig om det blivit för varmt.

Fråga "experterna" hur många belägg de kommer stoppa in i 3-4 kopplingen och av vilket fabrikat. Byter de fjäderpaketen? Tar bort dämpfjädrar?

Turbin för 5000? Jag skulle nog ta hem en egen från Hughes eller Precision Industries med högre stallvarv och oftast bättre lockupkoppling.

MVH

MN
Jag tackar för din råd. Ska kolla med dem. Hur många belägg "bör" man lägga in? Lägger man inte tillbaka lika många som satt i från början? Vilket fabrikat bör det bara, vad rekommenderas? Hur det är med fjäderpaketen och dämpfjädern, det har jag ingen aning om, men kommer att fråga.

//Johnas

Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Jafg körde med transgo kittet i min camaro och var helnöjd, kolla på www.summitracing.com där finns både shitkittet 130 dollar har jag för mig att det kostade plus ett stort urval av turbiner. 5000 för en låter väldigt dyrt om det är en orginal turbin.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Original har TH700 4-5 friktionsskivor i 3-4 kopplingen vil jag minnas. 5 st i corvette. Går att stoppa i upp till 9 st men motsvarande stålskivor blir tunnare för att allt skall få plats och kan slå sig lättare. Alto, Borg Warner, Raybestos är kända namn. I min omb sätter man i hårdare fjädrar i fjäderpaketen som trycker tillbaka "apply pistons" för att få snabbare släppning och mindre risk för att lamellpaketen draggar vid höga varv. Finns mkt att läsa på http://www.transmissioncenter.net/ Kul med färggranna hemsidor...

Ja lådan måste ur och en del spec verktyg krävs.

I Transgo kittet kan du själv välja om du vill ha kvar aut funktionen eller köra manuellt! Mitt är fortf till salu...

MN
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

BruumBruum skrev:Hakar på med lite "dumma" frågor. Har bara haft att göra med th350/400 & C4/C6 lådor innan så håll ut! Måste lådan ner för att byta lameller och band? Lönar det sig att dela på den gamla turbinen och löda vingarna för att förstärka upp lite som det är gjort på min c4?
Noting - är 7000:- inklusive jobb för att plocka ner lådan från bilen också?
M Nordin - är TransGo kitet så att du kör manuellt på 1 -3 & vanlig aut på D?
Japp! :D Det är inklusive allt. Han tar ca 2000 för montering och demontering av lådan. Han verkar vara väldigt kunnig inom det han gör för stora verkstäder, som tex MB verkstan (Merca) rekommenderar att man tar lådan med den här gubben. (har en kompis som kör Merca). Och de resterande 5000 kr är för lameller...sedan som sagt, så vet man ju inte om man behöver mer grejer.
Men det verkar billigt i alla fall. Fick pris från en annan gubbe idag och han skulle ha 4800 + moms för montering och demontering av låda. Sedan skulle han ha ytterligare 12-15000 + moms för lameller + lite service. Snacka om SVINDYRT!!!

LasseW
Nykomling
Nykomling

Inlägg av LasseW »

Jaha! En sån dag!
Åkte Corvette till jobbet. Promenerade hem och självklart blev det
Cab-väder som aldrig förr. Efter att ha kört på 2:an från arbetet till en närliggande verkstad i Gävle som både har gått rykte och dessutom lovade mig att ge mig en diagnos och kostnadsförslag redan imorgon eftermiddag ligger nu resten av säsongen och halva plånboken bokstavligen i deras händer! Bara att hålla i hatten och hoppas på det bästa. Det Bossen sa på verkstaden fick mig att hoppas. "Det är med all sannolikhet 3:4:ans skivor" Men de vill naturligtvis "spola ur" gamla rester och kolla tryck osv så jag får en låda att använda långt framöver.
Med moms, oljor osv kan vi lada på ca 10.000 kr.
Återkommer med rapport!
Lasse
Corvette C4 1992 Cab
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Ja. Så va det då dags. Hade ju lovat komma med en rapport om hur det har gått med lådan.
Jag ringde idag till killen som skulle fixa lådan och fick till min stora förtjusning reda på att bilen var klar. Han har bytt lameller, oljor och filter och ett par bultar som tydligen inte hade velat lossna. Hela kalaset gick på 7500:- inkl moms och arbete och montering / demontering.
Vad jag har hört från några av er andra så verkar det vara rätt så billigt. :D
Han har dessutom varit ute och provat bilen coh han säger i alla fall att lådan fungerar alldeles utmärkt. Så i morgon eller på fredag bär det iväg för att hämta bilen... hoppas bara nu på att det blir lite bättre väder så man kan njuta lite till.

NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

ÄNTLIGEN! Vetten är hemma igen och går som en klocka. Vilken skillnad det blev på växlingen (och plånboken, även om det inte blir lika stor skillnad på den som för en del andra av er - jag lider med er). Nu växlar den i alla fall när den ska utan den "tvekan" som fanns tidigare... 8)

LasseW
Nykomling
Nykomling

Inlägg av LasseW »

:lol: Så var det min tur!
Mycket arbete i lådan. Alla lameller, utbyte av Forwarder samt Gavernor (antagligen fell stavning) 10.000kr.
De visade och berättade mycket bra på platsen vad de gjort. Min bild är att det var ett mycket bra pris trots allt.
Lådan hade nog slirat mer än bara 3-4:an. Nu är den rapp och snabb
,dvs som ny! Känns skönt att ha detta gjort inför avställningen.
Jag kan med glädje rekommendera Brynäs Transmission på Kryddstigen i Gävle. När jag rullade ut rullade en annan olycksborder (Corvette) in.
Lasse
Corvette C4 1992 Cab
Skriv svar