Regbesiktning av min 72:a

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Regbesiktning av min 72:a

Inlägg av wolv »

Då har även jag varit till Bilprovningen med mössan i hand och gott hopp om att Fru Fortuna var min vän för dagen.
Besiktningsman: Surgubbe i 50-årsåldern som bara öppnade munnan om det var absolut nödvändigt. Det tog mig 15 sekunder att inse fakta - jag kommer inte att lämna stället med ett leende på läpparna.
Jag fick 4 anmärkningar, varav jag behöver förslag till åtgärder på 2:

1. Hastighetsmätare visar MPH istf. KM/H
Jag vill inte göra åverkan och helt byta mätartavlan. Jag har god koll på hur jag mappar mellan MPH och KM/H och vill gärna behålla original instrumentering. Kan ha drömt, men har för mig att det finns mätartavlor som man kan köpa eller skriva ut på typ OH-film. Någon som vet mer om detta?

2. Positionsljus får ej lysa orange fram.
Det som försvårar denna punkt är ju att blinkers och positionsljus sitter i samma lampa och blinkers måste blinka orange. "Ja" var svaret från besiktningsmannen på min fråga om man måste ha positionsljus. Stämmer det? Hur har ni andra löst detta problem? Den enda idén jag kommer på är att skaffa separata (temporära) vita självhäftande positionslysen från Biltema och koppla bort positionslyset från sin ordinarie plats. Andra idéer är välkomna....
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Ta loss mätarn och klippåklistra in en färdigköpt mall för Km/h eller sätt egna klisterlappar.

Själv har jag vitt positionsljus och har aldrig fått klagomål. tror att när jag tänker efter så har nog dom flesta det som jag har sätt här i sverige, men jag kan ha fel där....
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Det ska vara ok att ha vita blinkers/posistionsljus fram så byt bara lamporna till vanliga vita lampor istället för dom oranga som sitter i.

Så har jag både på min C3 Corvette och på min nyare Cheva Tahoe och det har aldrig varit något problem med besiktningen.

Mvh, Björn
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Fram till -72 är det tillåtet att klistra lappar på utsidan av glaset- därefter skall ommärkningen vara av "varaktig typ" och då skall de sitta innanför glasen, även om min besiktningskille gjorde ett (ofrivilligt?) undantag då jag regbesiktigade min -73´a i somras...

Blinkers får vara vita fram på en -72a´, i allafall enligt Vägverkets författningsregler.
Jag antar att det sitter orangea glas fram och då måste du byta till ofärgade, då får du vitt på både blinkers och parkeringsljus vilket då är OK.

Gå in på Vägeverkets hemsida och leta upp författningssamlingen, leta även upp reglementet får importerade bilar och då i synnerhet de avvikelser som är tillåtna om bilen registreras som "importerad för privat bruk", där hittar du lite undantag som är bra att hävda.
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Jaha, då var dom igång igen då...

Punkt 1 är en baggis räcker ned att märka ut 30-50-70 osv.

Punkt 2, klipp av sladden till parkeringsljuset, kan inte tänka mig att det finns krav på parkeringsljus. Sedan kan du återansluta den när du har besiktigat färdigt.

Tycker nog att du slapp lindrigt undan, grattis!

//Frasse
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Dessvärre krävs parkeringslampa fram, se kopierat från Vägverkets författningssamling för fordon:


"Främre positionslykta (parkeringslykta)


Övergripande krav


51 § Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

Släpvagn som är bredare än 1 600 mm skall ha två främre positionslyktor som avger vitt ljus framåt. Dessa får vara placerade så långt bakåt som behövs om kravet i 53 § andra stycket inte kan uppfyllas utan svårighet.



52 § Främre positionslykta skall

1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se 2 kap. 24 §), eller

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.

Främre positionslykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989.

Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser."


Som sagt tidigare finns lite lättnader på vissa krav i och med att man registrerar bilen som "importerad för privat bruk", blan annat behöver inte strålkastarna vara typgodkönda, de behöver inte ens ha någon bra ljusbild, det skall godkännas ändå, åtminstonde på dessa årsmodeller.
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Tack för alla svar. Suveränt forum detta.
Det är en god nyhet för mig att blinkers får blinka vitt framåt. Det gör att jag slipper dra nya kablar och sätta nya lampor etc.
Ducster900 skrev:51 § Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.
Som jag tolkar denna så borde min bil vara godkänd as is, vad gäller främre positionslysen? Eller är gult inte lika med orange?
Jag ska ta till fasta på ditt tips och grotta ner mig i författningen när jag får tid till det.

När det gäller hastighetsmätaren, känner någon till färdiga mallar som jag kan använda för detta?
jompa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 01, 2007 8:06
Ort: Västerås

Re: Regbesiktning av min 72:a

Inlägg av jompa »

wolv skrev:Då har även jag varit till Bilprovningen med mössan i hand och gott hopp om att Fru Fortuna var min vän för dagen.
Besiktningsman: Surgubbe i 50-årsåldern som bara öppnade munnan om det var absolut nödvändigt. Det tog mig 15 sekunder att inse fakta - jag kommer inte att lämna stället med ett leende på läpparna.
Jag fick 4 anmärkningar, varav jag behöver förslag till åtgärder på 2:

1. Hastighetsmätare visar MPH istf. KM/H
Jag vill inte göra åverkan och helt byta mätartavlan. Jag har god koll på hur jag mappar mellan MPH och KM/H och vill gärna behålla original instrumentering. Kan ha drömt, men har för mig att det finns mätartavlor som man kan köpa eller skriva ut på typ OH-film. Någon som vet mer om detta?

2. Positionsljus får ej lysa orange fram.
Det som försvårar denna punkt är ju att blinkers och positionsljus sitter i samma lampa och blinkers måste blinka orange. "Ja" var svaret från besiktningsmannen på min fråga om man måste ha positionsljus. Stämmer det? Hur har ni andra löst detta problem? Den enda idén jag kommer på är att skaffa separata (temporära) vita självhäftande positionslysen från Biltema och koppla bort positionslyset från sin ordinarie plats. Andra idéer är välkomna....
Tryck fast en GPS på instrumentbrädan med dubbelhäftande tejp så är hastighetsmätar problemet borta........var godkänt på min hoj iaf
jompa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 01, 2007 8:06
Ort: Västerås

Re: Regbesiktning av min 72:a

Inlägg av jompa »

wolv skrev:Då har även jag varit till Bilprovningen med mössan i hand och gott hopp om att Fru Fortuna var min vän för dagen.
Besiktningsman: Surgubbe i 50-årsåldern som bara öppnade munnan om det var absolut nödvändigt. Det tog mig 15 sekunder att inse fakta - jag kommer inte att lämna stället med ett leende på läpparna.
Jag fick 4 anmärkningar, varav jag behöver förslag till åtgärder på 2:

1. Hastighetsmätare visar MPH istf. KM/H
Jag vill inte göra åverkan och helt byta mätartavlan. Jag har god koll på hur jag mappar mellan MPH och KM/H och vill gärna behålla original instrumentering. Kan ha drömt, men har för mig att det finns mätartavlor som man kan köpa eller skriva ut på typ OH-film. Någon som vet mer om detta?

2. Positionsljus får ej lysa orange fram.
Det som försvårar denna punkt är ju att blinkers och positionsljus sitter i samma lampa och blinkers måste blinka orange. "Ja" var svaret från besiktningsmannen på min fråga om man måste ha positionsljus. Stämmer det? Hur har ni andra löst detta problem? Den enda idén jag kommer på är att skaffa separata (temporära) vita självhäftande positionslysen från Biltema och koppla bort positionslyset från sin ordinarie plats. Andra idéer är välkomna....
Tryck fast en GPS på instrumentbrädan med dubbelhäftande tejp så är hastighetsmätar problemet borta........var godkänt på min hoj iaf
jompa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 01, 2007 8:06
Ort: Västerås

Re: Regbesiktning av min 72:a

Inlägg av jompa »

jompa skrev:
wolv skrev:Då har även jag varit till Bilprovningen med mössan i hand och gott hopp om att Fru Fortuna var min vän för dagen.
Besiktningsman: Surgubbe i 50-årsåldern som bara öppnade munnan om det var absolut nödvändigt. Det tog mig 15 sekunder att inse fakta - jag kommer inte att lämna stället med ett leende på läpparna.
Jag fick 4 anmärkningar, varav jag behöver förslag till åtgärder på 2:

1. Hastighetsmätare visar MPH istf. KM/H
Jag vill inte göra åverkan och helt byta mätartavlan. Jag har god koll på hur jag mappar mellan MPH och KM/H och vill gärna behålla original instrumentering. Kan ha drömt, men har för mig att det finns mätartavlor som man kan köpa eller skriva ut på typ OH-film. Någon som vet mer om detta?

2. Positionsljus får ej lysa orange fram.
Det som försvårar denna punkt är ju att blinkers och positionsljus sitter i samma lampa och blinkers måste blinka orange. "Ja" var svaret från besiktningsmannen på min fråga om man måste ha positionsljus. Stämmer det? Hur har ni andra löst detta problem? Den enda idén jag kommer på är att skaffa separata (temporära) vita självhäftande positionslysen från Biltema och koppla bort positionslyset från sin ordinarie plats. Andra idéer är välkomna....
Tryck fast en GPS på instrumentbrädan med dubbelhäftande tejp så är hastighetsmätar problemet borta........var godkänt på min hoj iaf
Funkar med cykeldator också....
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

GPS är inte godkännt som hastighetsmätare enligt SBP :wink:

Och hur bra en cykeldator funkar i högre hastigheter vet jag ej men känns inget bra. Sen får det nog bli en dyrare cykeldator som man kan kalibrera?? och så ska du ju dra trådar/vajer hehe nä.... ett par klisterlappar på glaset om man få det ordnat snabbt :wink:
Senast redigerad av frisk den tor sep 13, 2007 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
jompa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 01, 2007 8:06
Ort: Västerås

Inlägg av jompa »

frisk skrev:GPS är inte godkännt som hastighetsmätare enligt SBP :wink:
Var inga problem för 2 veckor sen.........cykeldator funkade på kompisen
cheva van
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Möjligt... finns ju dom som aldrig visat sin bil på SBP och ändå fått den godkänd! :lol: Vissa får igenom saker som inte e godkännt. Hur bra funkar en GPS i en tunnel?? Eller tror du att man inte behöver ha en hastighetsmätare i en tunnel? Det va iaf svaret jag fick när jag prata med SBP om detta :wink:
jompa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 01, 2007 8:06
Ort: Västerås

Inlägg av jompa »

frisk skrev:Möjligt... finns ju dom som aldrig visat sin bil på SBP och ändå fått den godkänd! :lol: Vissa får igenom saker som inte e godkännt. Hur bra funkar en GPS i en tunnel?? Eller tror du att man inte behöver ha en hastighetsmätare i en tunnel? Det va iaf svaret jag fick när jag prata med SBP om detta :wink:
Min chef körde in sin Camaro med GPS och den blev godkänd, men skämt å sido....det funkar bedrövligt illa....

Besikta i sala......enda stationen där gubbarna är bilfreaks
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

frisk skrev:nä.... ett par klisterlappar på glaset om man få det ordnat snabbt :wink:
Exakt hur menar du här, Frisk? Kan jag köra typ runda klisterlappar, typ 1x1cm för graderingarna 30,40.....200,120!? Kommer de verkligen att godkänna det?
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

wolv skrev:
frisk skrev:nä.... ett par klisterlappar på glaset om man få det ordnat snabbt :wink:
Exakt hur menar du här, Frisk? Kan jag köra typ runda klisterlappar, typ 1x1cm för graderingarna 30,40.....200,120!? Kommer de verkligen att godkänna det?
Ja, de kommer att godkänna det, i alla fall om det inte är väldigt slarvigt utfört.

Skriv ut VV´s författningssamling och läs igenom, 155 sidor av ren information... :D

Komplettera dock med det som gäller importbilat och avvikelserna om den är importerad för enskilt bruk.
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Minns att gubben sade att lösningen måste funka i mörker också, ligger nåt i det, eller hade han blandat ihop reglerna för olika årsmodeller?

Så här hade jag tänkt lösa ljusproblemen:
1. Jag tar bort det oranga glaset på positionsljus/blinkers fram. Ev. tejpa dit gladpack ifall regnrisk finnes.
2. Sidoblinkers/positionsljus kopplar jag ur eller tejpar över
3. Sidopositionsljus bak kopplas ur/tejpas över
4. 2 st runda röda reflexer baktill

Tror panelen att detta kommer att funka? Har fått en tid den 1/10.... 8)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

låter bra... men gladpack framför lampor vet jag inte hehehe lär ju smälta bort fort :lol:
Sven-Eric
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 29, 2007 21:10
Ort: Stjärnsund

Inlägg av Sven-Eric »

Hej wolf !
Om du monterar h4 insatser med positionsjus kan du behålla
glaset på blinkersen fram.bara att spärra lyserna i sitt övre läge
med ventilen under ratten.sedan kan du enkelt koppla tillbaka
till oranga positionslysen efter besiktningen
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Hej Sven-Eric,
Tack för ett bra tips. En lösning jag inte reflekterat över tidigare!
För att "oskadliggöra" positionsbelysningen, hur gör man enklast? Jag antar att det går 2 st kablar till respektive insats. Sitter de anslutna på ett sätt så att de går att lossa, eller måste jag klippa kablarna?
mange3
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: tis maj 30, 2006 21:48
Ort: Hammarö

Inlägg av mange3 »

hej Wolv

Jag har en -72 och har löst dessa problem på följande sätt.

Bytt ut de oranga glasen fram mot plexiglas bitar (i väntan på nästa beställning av delar). Tog bort de gamla glasen la det på plexit och ritade av såga, förborra och sen klart, skyddar mot regn (bättre en gladpack). Kan inte bara kul att åka in på besiktningen med gladpack på bilen, inget vidare första intryck.

Små klisterlappar 5mm i diameter för 50, 70, 90

Hade inga probem med sidoljus
-72 Coupé
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

mange3 skrev: Bytt ut de oranga glasen fram mot plexiglas bitar (i väntan på nästa beställning av delar).
Tusen tack mange! Att jag inte tänkt på plexiglas tidigare!! Så får det bli. Det borde vara kriminellt att vara så flummig som jag är ibland. :oops:
Har spanat på blinkersglas till Peugot 406 och t.o.m. gladpack och inte haft en tanke på plexi. Dock kan jag inte lova att jag inte byter tillbaka till original orange efter besiktning istf. att beställa riktiga, vita blinkers :wink:
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Igår passerades regbesiktningen. Det enda besiktningsmannen kontrollerade var att chassinumret var instansat i ramen. Sedan frågade han "du har väl fixat hastighetsmätaren" och skrev ut godkännandet. Detta var vid lunchtid, så det var väl därför det blev bråttom........ av samma anledning hann vi inte med en kontrollbesiktning, trots att han förra gången sade att en godkänd regbesiktning alltid efterföljs av en kontrollbesiktning. :?
Så jag har likförbannat körförbud, men ändå skönt att den värsta biten är klar nu. :)
Men jag vet inte om jag är gnällig om jag tycker de känns j-vligt oseriösa?

Dock har jag fått ett helt nytt problem, nämligen att min startmotor inte verkar gilla värmen från mina hooker-headers. :x
Har läst om detta problem på forumet och det verkar väldigt vanligt, om inte "obligatoriskt" med setupen headers+gammal startmotor.
Det som jag inte riktigt får ihop är att det inte alltid tycks bli bra om bilen får kallna. Hon fick stå och kyla över en timme innan jag skulle starta och köra in i porten på Bilprovningen. Men ändå fick jag försöka 6-7 ggr innan startmotorn gick runt och bilen startade.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Grattis. Den värsta magknipen är ju avklarad.
Gammal startmotor är just vad den är, köp ny ministarter och isolera den så har du åtminstone ett jäkligt iritterande bekymmer borta.

Har ni svårt att få besiktningstider? Här är det väntetid till i december innan man kan få nått att välja på.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Tack :)
Är det väldigt jobbigt att byta startmotor? Måste man demontera mycket som t.ex. headers etc. för att komma åt?
Det var ca 2-3 veckors väntetid för registreringsbesiktning. Vanligt kontrollbesiktning kan man nog få här i Blekinge på ca 1 vecka. Var bor du ornet?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Runt Arvika i Värmland. Fast alla har väl fullt upp med älgjakt här nu fram till att snön lägger sig :shock:

Själva startmotorn sitter i två bultar underifrån, ev ett fäste i bakkant så det är enkelt, men beroende på hur avgasrören går är det väl mer eller mindre trångt. Tror inte du behöver lossa nåt.
Svårighetsgrad 2 av 5 :)
Chevas startmotor kan behöva shimsas för att gå in rätt. Du brukar ofta höra Chevor som det surrar, skriker och för ett herrans oväsen vid start. Lite mer bök och tålamodsprövande men det går. Står utförligt i Hansen Racing Katalogen bla, annar har du forumet :D
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Så är det nog. Är själv dalmas, så jag vet att mycket stannar av de första älgjaktsveckorna...

Okej, låter inte omöjligt då :)
Jag har en vinter på mig att få det gjort, så det borde gå. Vad innebär det egentligen att "shimsa"? :oops:
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

wolv skrev:Vad innebär det egentligen att "shimsa"? :oops:
Det är tunna "shims", eller metall-skivor som sätts mellan startmotorn och blocket för att få exakt rätt "avstånd".

Du kan ju linda headern eller startmotorn med avgasbandage eller montera en plåt mellan headern och startmotorn som blockerar strålningsvärmen.

Fast lindade headers och ministarter låter mysigt! :P
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

är själv motståndare till lindade headers då dom rostar och blir skeva på nolltid. Saken e väl den att med en ny ministarter så behövs ingen plåt eller lindning. Inte i dom flesta fallen iaf. Bättre isf att sätta på det i efterhand om det visar sig att det blir för varmt för den nya starten!
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Har iofs rostfria headers, men nevertheless, jag håller med dig Frisk. Känns bäst att lösa problemet genom att montera in en ministarter istället. Man får ju en massa annat bra på köpet, t.ex. att den kräver mindre ström och det är bra eftersom det nog oftast kommer att bli kortare turer, vilket leder till att generatorn får dålig chans att ladda batteriet.

Det får bli vinterns projekt. Om man monterar en ministarter och en värmeplåt mellan den och headers:en så borde man väl vara garderad tycker jag....?
Skriv svar