Brandsläckarplacering
Brandsläckarplacering
Efter övervägande skall jag placera brandsläckaren i bagaget på min 92:a. D.v.s direkt bakom o på "den främre väggen". Är det riskfritt att dra i skruvar där eller finns kablage eller annat som kan skadas bakom?
Lasse
Lasse
Corvette C4 1992 Cab
Sätt den på golvet framför förarstolen, bulta fast i stolen främre golvfästen.. När du väl behöver släckaren finns det inte en chans att du hitter få ur den bagaget. Dessutom är instalationen mycket enkel och gör INGEN åverkan på bilen.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
släckare
Problemet är att en godkänd släckare är ganska stor...(pulver)
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.
storlek
Vad har du för släckare som ryms där?Jake skrev:Sätt den på golvet framför förarstolen, bulta fast i stolen främre golvfästen.. När du väl behöver släckaren finns det inte en chans att du hitter få ur den bagaget. Dessutom är instalationen mycket enkel och gör INGEN åverkan på bilen.
Två kg pulver.. Tror det är en Viking
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: släckare
Ingo skrev:Problemet är att en godkänd släckare är ganska stor...(pulver)
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.
Jag skulle hellre ha en halonsläckare än pulver . Inte kul att ta hand om en pulversläckning efteråt, ser ut som fan och pulvret är så fint så det är nästa hopplöst att bli av med.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: släckare
Halon är väl inte helt enkelt att få tag i här i Sverige. Dessutom fungerar halon bäst i slutna utrymmen, en motorbrand med öppen huv är nog inget idealscenario för halon...Scania skrev:Ingo skrev:Problemet är att en godkänd släckare är ganska stor...(pulver)
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.
Jag skulle hellre ha en halonsläckare än pulver . Inte kul att ta hand om en pulversläckning efteråt, ser ut som fan och pulvret är så fint så det är nästa hopplöst att bli av med.
Men jag håller ändå med att det är lockande jämfört med en pulversanering.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Inte helt fel att kolla installationsanvisningar för Race-bilar hos SBF http://www.sbf.se . Läs mer här: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf .
"Släckare skall vara monterade och skyddade framför stolen. De skall vara fastsatta så att de kan tåla en accelerationskraft av 25 G (det vill säga 25 gånger vikten på flaskan)."
Tänk på att det blir mycket stora krafter i samband med en eventuell kollision - monterar du direkt i glasfibergolvet måste du bl.a. montera en stor stålplatta på undersidan efter vad jag minns.
"Släckare skall vara monterade och skyddade framför stolen. De skall vara fastsatta så att de kan tåla en accelerationskraft av 25 G (det vill säga 25 gånger vikten på flaskan)."
Tänk på att det blir mycket stora krafter i samband med en eventuell kollision - monterar du direkt i glasfibergolvet måste du bl.a. montera en stor stålplatta på undersidan efter vad jag minns.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Det är inga problem att ha en 2 kg:s släckare framför stolen.Ingo skrev:Det är väl kravet 2 kg...Jake skrev:Två kg pulver.. Tror det är en Viking
minns inte hur stor min är men den var minsta godkända,så det är väl 2kg,och den vill jag inte ha framför stolen.
Halonsläckare med samma kapacitet är ju stora som sprayburkar.
/Micke
http://i220.photobucket.com/albums/dd31 ... etten5.jpg
Corvette Coupe-91
Det ät stålgolv i C4an.. dessutom så använder man med fördel främre stolsinfästningarna i golvet ==> inga problemBobrob skrev:Inte helt fel att kolla installationsanvisningar för Race-bilar hos SBF http://www.sbf.se . Läs mer här: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf .
"Släckare skall vara monterade och skyddade framför stolen. De skall vara fastsatta så att de kan tåla en accelerationskraft av 25 G (det vill säga 25 gånger vikten på flaskan)."
Tänk på att det blir mycket stora krafter i samband med en eventuell kollision - monterar du direkt i glasfibergolvet måste du bl.a. montera en stor stålplatta på undersidan efter vad jag minns.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: släckare
Finns en firma som säljer , kompisen köpte en och satte i sin camaro. Halon fungerar ganska bra i tex motorutrymmen , även med huven öppen så är det ju lite mer slutet än att dra en rätt ut i luften så att säga.Hot Rod skrev:Halon är väl inte helt enkelt att få tag i här i Sverige. Dessutom fungerar halon bäst i slutna utrymmen, en motorbrand med öppen huv är nog inget idealscenario för halon...Scania skrev:
Jag skulle hellre ha en halonsläckare än pulver . Inte kul att ta hand om en pulversläckning efteråt, ser ut som fan och pulvret är så fint så det är nästa hopplöst att bli av med.
Men jag håller ändå med att det är lockande jämfört med en pulversanering.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar