Brandsläckarplacering

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
LasseW
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön sep 09, 2007 21:04
Ort: Gävle

Brandsläckarplacering

Inlägg av LasseW »

Efter övervägande skall jag placera brandsläckaren i bagaget på min 92:a. D.v.s direkt bakom o på "den främre väggen". Är det riskfritt att dra i skruvar där eller finns kablage eller annat som kan skadas bakom?
Lasse
Corvette C4 1992 Cab
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Sätt den på golvet framför förarstolen, bulta fast i stolen främre golvfästen.. När du väl behöver släckaren finns det inte en chans att du hitter få ur den bagaget. Dessutom är instalationen mycket enkel och gör INGEN åverkan på bilen.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Håller med.. Framför förarstolen är nog bäst. Den ska ju va lättåtkomlig o kunna få fram den snabbt. Annars kan man lika gärna skita i o ha en.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

släckare

Inlägg av Ingo »

Problemet är att en godkänd släckare är ganska stor...(pulver)
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.
LasseW
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön sep 09, 2007 21:04
Ort: Gävle

Inlägg av LasseW »

Jag förstår inte att det skulle ta sån lång tid att kasta över högerarmen bakom passagerarstolen och rycka fram en brandsläckare.
Varför skulle det ta sån lång tid att man lika bra kan strunta i att installera en ?
Lasse
Corvette C4 1992 Cab
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

storlek

Inlägg av Ingo »

Jake skrev:Sätt den på golvet framför förarstolen, bulta fast i stolen främre golvfästen.. När du väl behöver släckaren finns det inte en chans att du hitter få ur den bagaget. Dessutom är instalationen mycket enkel och gör INGEN åverkan på bilen.
Vad har du för släckare som ryms där?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Två kg pulver.. Tror det är en Viking
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: släckare

Inlägg av Scania »

Ingo skrev:Problemet är att en godkänd släckare är ganska stor...(pulver)
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.

Jag skulle hellre ha en halonsläckare än pulver . Inte kul att ta hand om en pulversläckning efteråt, ser ut som fan och pulvret är så fint så det är nästa hopplöst att bli av med.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: släckare

Inlägg av Hot Rod »

Scania skrev:
Ingo skrev:Problemet är att en godkänd släckare är ganska stor...(pulver)
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.

Jag skulle hellre ha en halonsläckare än pulver . Inte kul att ta hand om en pulversläckning efteråt, ser ut som fan och pulvret är så fint så det är nästa hopplöst att bli av med.
Halon är väl inte helt enkelt att få tag i här i Sverige. Dessutom fungerar halon bäst i slutna utrymmen, en motorbrand med öppen huv är nog inget idealscenario för halon...

Men jag håller ändå med att det är lockande jämfört med en pulversanering.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Jake skrev:Två kg pulver.. Tror det är en Viking
Det är väl kravet 2 kg...
minns inte hur stor min är men den var minsta godkända,så det är väl 2kg,och den vill jag inte ha framför stolen.
Halonsläckare med samma kapacitet är ju stora som sprayburkar.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Inte helt fel att kolla installationsanvisningar för Race-bilar hos SBF http://www.sbf.se . Läs mer här: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf .

"Släckare skall vara monterade och skyddade framför stolen. De skall vara fastsatta så att de kan tåla en accelerationskraft av 25 G (det vill säga 25 gånger vikten på flaskan)."

Tänk på att det blir mycket stora krafter i samband med en eventuell kollision - monterar du direkt i glasfibergolvet måste du bl.a. montera en stor stålplatta på undersidan efter vad jag minns.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Micky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: lör maj 19, 2007 23:29
Ort: Lidköping

Inlägg av Micky »

Ingo skrev:
Jake skrev:Två kg pulver.. Tror det är en Viking
Det är väl kravet 2 kg...
minns inte hur stor min är men den var minsta godkända,så det är väl 2kg,och den vill jag inte ha framför stolen.
Halonsläckare med samma kapacitet är ju stora som sprayburkar.
Det är inga problem att ha en 2 kg:s släckare framför stolen.

/Micke

http://i220.photobucket.com/albums/dd31 ... etten5.jpg
Corvette Coupe-91
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Bobrob skrev:Inte helt fel att kolla installationsanvisningar för Race-bilar hos SBF http://www.sbf.se . Läs mer här: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf .

"Släckare skall vara monterade och skyddade framför stolen. De skall vara fastsatta så att de kan tåla en accelerationskraft av 25 G (det vill säga 25 gånger vikten på flaskan)."

Tänk på att det blir mycket stora krafter i samband med en eventuell kollision - monterar du direkt i glasfibergolvet måste du bl.a. montera en stor stålplatta på undersidan efter vad jag minns.
Det ät stålgolv i C4an.. dessutom så använder man med fördel främre stolsinfästningarna i golvet ==> inga problem
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: släckare

Inlägg av Scania »

Hot Rod skrev:
Scania skrev:
Jag skulle hellre ha en halonsläckare än pulver . Inte kul att ta hand om en pulversläckning efteråt, ser ut som fan och pulvret är så fint så det är nästa hopplöst att bli av med.
Halon är väl inte helt enkelt att få tag i här i Sverige. Dessutom fungerar halon bäst i slutna utrymmen, en motorbrand med öppen huv är nog inget idealscenario för halon...

Men jag håller ändå med att det är lockande jämfört med en pulversanering.
Finns en firma som säljer , kompisen köpte en och satte i sin camaro. Halon fungerar ganska bra i tex motorutrymmen , även med huven öppen så är det ju lite mer slutet än att dra en rätt ut i luften så att säga.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar