SHELL V-Power Vilken upplevelse!!!

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

SHELL V-Power Vilken upplevelse!!!

Inlägg av Bobrob »

Idag provade jag SHELL V-Power 99 oktan i tanken på min 2001 C5 Z06.

Vilken upplevelse! Bilen känns mycket mer kraftfull! Spinner fint vid fullgas! Motorn verkar gå jämnare och mer kraftfullt.

Så efter många år med STATOIL, så blir det SHELL V-Power från och med nu!

PS. Hoppas att den också håller bränslemätarna rena, så de inte slaggar igen och så man slipper köra på med Injector-clean för att hålla dem i trim. DS
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:lol:

Ja inte har jag märkt nån skillnad hehe tror inte man kan märka nått på det utan det e nog en inbillning :wink:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ja,den där hela oktanen gör underverk. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Det är inte oktantalet som ger mer effekt! Oktantalet har ju inget med energiinnehållet i bensinen att göra. Enligt de uppgifter jag har så skall SHELL V-Power sakna den normal upp till 5%-iga inblandningen etanol (har lägre energiinnehåll än bensin) - detta har ersatts av en del specialprodukter med högre energiinnehåll än etanol.

Vanlig SHELL-bensin innehåller (energiinnehåll 9,2 kWh/l): http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... in_mk1.pdf

V-Power innehåller (samma energiinnehåll!!! - oj då - 9,2 kWh/l):http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... _99mk1.pdf

Jaha - samma tekniska specar, sammma energiinnehåll 9,2 kWh/l. Så ingen förklaring här heller - MEN min bil går bättre - får se om jag kan hitta en annan förklaring, lufttemperatur cirka 12 grader C (annnars får jag ge mig)
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Högre oktantal gör ju att man kan ställa på lite mer tändning utan knackning. På turbobilar kan du kanske åka med marginellt mer ladd och på sugmotorer så vågar jag nästan säga att det e placeboeffekt.
Men går den bättre än förrut så ere ju bara bra. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det kanske inte är Shells soppa som är bra utan Statoils som är dålig?

Tanka Shell 96 oktan nästa gång och se om det blir lika bra sprutt i kärran då också!

Vi väntar med spänning på resultatet.........................................
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jag som notorisk motståndare till V-Power (iofs smart marknadsföringsdrag ;) ).. kan konstatera att den gammla 98-shellsoppan höll 99.5 oktan. likaså gjorde statoils. nu har de ju ändrat lite iom V-power... Sedan kan vi ju tillägga att de blandar soppa hej o hå mellan mackarna så du kan säkert få V-power i tanken på både preem och statiol

En ganska trolig anledning är att soppan idag är SKIT (Krackad Skitbensin). och sönderfaller mycket snabbt, detta får till följd att 98an som det oftast är dålig åtgång på ligger i lager och i tankarna på stationen längre och därmed har passerat sitt bäst föredatum. Om statiol stationen du tankar på har sämre rulle/större tankar än din shellmack så .......
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Mjo Shell är ju inte dumma. På med Ferrarilogo och lite racestuk och sen kan man ta en spänn till per liter :evil: Av alla med Passat 1.8T eller liknande Audi som helt plötsligt förvandlats till sportbilar.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Jake skrev:Jag som notorisk motståndare till V-Power (iofs smart marknadsföringsdrag ;) ).. kan konstatera att den gammla 98-shellsoppan höll 99.5 oktan. likaså gjorde statoils. nu har de ju ändrat lite iom V-power... Sedan kan vi ju tillägga att de blandar soppa hej o hå mellan mackarna så du kan säkert få V-power i tanken på både preem och statiol

En ganska trolig anledning är att soppan idag är SKIT (Krackad Skitbensin). och sönderfaller mycket snabbt, detta får till följd att 98an som det oftast är dålig åtgång på ligger i lager och i tankarna på stationen längre och därmed har passerat sitt bäst föredatum. Om statiol stationen du tankar på har sämre rulle/större tankar än din shellmack så .......
Jo, jag har hört lite om detta - skit-bensinen blandas friskt mellan olika leverantörer - så där finns ingen skillnad - så STATOIL-bensinen är väl lika dålig som de andra leverantörernas skit-bensin , MEN V-Power (enligt vad jag hört från vanligtvis säkra källor) har en egen SHELL-komposition som inte blandas med andra leverantörer. Försöker få fram lite mer fakta om innehållet - dock konstigt att den informationen inte finns från SHELL (undantaget högre oktan och den rengörande effekten som verkar vara 5 gånger större än vanlig bensin - bra för bränslemätarna i C5'an).

Trots allt - min bil går bättre med V-Power - så jag byter från STATOIL-kort till SHELL-kort! Och så blir det ommappning under vintern/våren.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Ja det e bara som sagt att gratulera :wink:

Men ska du ha bra bränsle så finns bara en sak.... Nitromethan! :twisted:
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

frisk skrev:
Men ska du ha bra bränsle så finns bara en sak.... Nitromethan!
Bild
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Inlägg av Lars Jakobsson »

Har själv aldrig märkt nån som helst skillnad mellan V-power och tex Jets 98 oktan. Inte heller när jag tankade över 100 oktan i Tyskland.

Men det är ju tanken som räknas :)
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Hittade en dyno-test på några olika 100 octansoppor, där V-Power inte vann. Kan ju ge lite nytt. Hade dock varit kul att se skillnaden mot de svenska 98-octanarna - som ju innehåller upp till 5% etanol (innehåller alltså lägre engergimängd).

Testlänken http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuni ... date.shtml

Vidare hörde jag att Top Gear eller 5th Gear hade testat med resultat +20 hk för V-Power, men har inte lyckats hitta något om detta på nätet ännu.

Vi får väl återkomma om detta till våren.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Bobrob skrev: Vidare hörde jag att Top Gear eller 5th Gear hade testat med resultat +20 hk för V-Power, men har inte lyckats hitta något om detta på nätet ännu.
Detta såg jag, de testade en Renault Clio (tror jag det var), en Impreza och en Golf GTI tror jag.

På Renaulten hände ingenting, men på prestandamotorerna var det en avsevärd skillnad.
Har dock för mig att referenssoppan var 95 oktan.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Etanol

Inlägg av Ingo »

Bobrob skrev:Hittade en dyno-test på några olika 100 octansoppor, där V-Power inte vann. Kan ju ge lite nytt. Hade dock varit kul att se skillnaden mot de svenska 98-octanarna - som ju innehåller upp till 5% etanol (innehåller alltså lägre engergimängd).

Testlänken http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuni ... date.shtml

Vidare hörde jag att Top Gear eller 5th Gear hade testat med resultat +20 hk för V-Power, men har inte lyckats hitta något om detta på nätet ännu.

Vi får väl återkomma om detta till våren.
Visst är det bara 95,an som innehåller etanol?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Etanol

Inlägg av Jake »

Ingo skrev:
Bobrob skrev:Hittade en dyno-test på några olika 100 octansoppor, där V-Power inte vann. Kan ju ge lite nytt. Hade dock varit kul att se skillnaden mot de svenska 98-octanarna - som ju innehåller upp till 5% etanol (innehåller alltså lägre engergimängd).

Testlänken http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuni ... date.shtml

Vidare hörde jag att Top Gear eller 5th Gear hade testat med resultat +20 hk för V-Power, men har inte lyckats hitta något om detta på nätet ännu.

Vi får väl återkomma om detta till våren.
Visst är det bara 95,an som innehåller etanol?
All Besin i svedala har 5%, det är väl lag på det.. :? är lite osäker, men det har ju yrats en del av politiker
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Etanol

Inlägg av Peter »

Jake skrev:
Ingo skrev: Visst är det bara 95,an som innehåller etanol?
All Besin i svedala har 5%, det är väl lag på det.. :? är lite osäker, men det har ju yrats en del av politiker
Enligt Shell så ere så och jag vet att dom har yrat att dom vill höja till 10% .Verkar som om V-Power inte har någon Etanolinblandning.
http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... 98_sds.pdf
Kasta inte bäver i trähus.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Etanol

Inlägg av Bobrob »

Jake skrev:
Ingo skrev: Visst är det bara 95,an som innehåller etanol?
All Besin i svedala har 5%, det är väl lag på det.. :? är lite osäker, men det har ju yrats en del av politiker
Har hört att V-power har mindre etanol som ersatts med andra "kraftfullare" tillsatser. Annars skall ju alla bensinsorter innehålla upp till 5% etanol. Dock svårt att få reda på eftersom de tekniska specarna inte ger all information av konkurrensskäl - se specarna här:

http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... _99mk1.pdf
http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... in_mk1.pdf

Tänk på att etanol har cirka 30% lägre energiinnehåll än bensin. Det är därför etanolbilar drar 30% mer än en bensinbil. Om 5% av etanolen ersätts med bensin eller något "nitro"-liknande, så bara detta ge minst 1,5% mer energiinnehåll - så något hemligt/lurt är det med V-Power eftersom min bil går märkbart bättre.

Läste också i specarna ovan att tillsatser för lägre friktion finns i V-Power - kanske det också bidrager! Vem vet?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

5% Nitromethan kanske :lol:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det e ju samma energiinnehåll i 98 och V-power om man tittar på dom tekniska specifikationerna.
Kasta inte bäver i trähus.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Peter skrev:Det e ju samma energiinnehåll i 98 och V-power om man tittar på dom tekniska specifikationerna.
Problemet är nog att SHELL inte vill redovisa allt innehåll i V-Power, det är nog därför specarna ser rätt lika ut.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Jag provade V-power i sommras när jag var ute på en resa söderut (V-power finns inte här uppe i norr) det enda som ja märkte var att motorn gick något kallare om nu det hade att göra med bränslet i fråga, någon effekt skillnad kunde jag inte märka iallafall.

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

äsch... sniggesnack! Lägg ner detta nu hehe
Erkänn er blåsta precis som oss andra som testat V-power.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

frisk skrev:äsch... sniggesnack! Lägg ner detta nu hehe
Erkänn er blåsta precis som oss andra som testat V-power.
Nämen så kan du väl inte säga Frisken? Nu slipper vi betala för dyra trimmgrejer hos den lokala speedshopen - det är bara att fylla på V-power! :roll: :roll: :roll:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Är inte V-power dyrare än vanlig bensin?

Kan väll vara så att man inte har råd att tanka lika mycket som vanlig bensin och då blir bilen lättare = snabbare! hehehe... :lol:
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
vettnisse
Rookie
Rookie
Inlägg: 52
Blev medlem: lör okt 27, 2007 19:39
Ort: Åmål

Inlägg av vettnisse »

jo typ ca kronan tror jag.

har läst era spalter ,själv tycker jag det är ett dåligt sätt att
tjäna extra pengar som shell gör,har provat själv men märkte då ingen skillnad. men nåja till er som har gjort det tänker inte jag ta
ifrån er glädjen :o)
mvh henrik
Varför gråta över spilld mjölk drick mer ÖL !!!

c4 cab -92
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Tankar alltid Vpower i Bettan det är hon värd och som alla kvinor så gillar hon dyra exlusiva saker :wink: :wink:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Conan999 »

Blir intressant det här. Jag har just tankat V-Power för första gången i min. Min kompis som har en Audi 4.2 V8 sa att han märkte skillnad. Eftersom jag alltid har kört på 98 så blir det ju bara 20 öre dyrare.
MVH Conan999
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Inlägg av GP »

Har också sett det avsnittet på femmans växel. Jag tror nog att man ska mappa bilen på detta för att få ut riktigt med effekt.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
Skriv svar