Glasfiberkarross
Glasfiberkarross
Har Vetten alltid haft glasfiberkaross, eller är det en senare konstruktion?
Om inte, när introducerades glasfibern?
Om inte, när introducerades glasfibern?
De är ju faktiskt också en del mjuka (Poly-)urethane-delar i bl.a. stötfångarna fram o bak åtminstone på C4 o C5. Urethanen är svår att laga, medan glasfibern är lätt att laga.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
![Bild](http://vetteparts.se/bilder/rp_logga.jpg)
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
![Bild](http://vetteparts.se/bilder/rp_logga.jpg)
E det inte även så på senare C3 or också?Bobrob skrev:De är ju faktiskt också en del mjuka (Poly-)urethane-delar i bl.a. stötfångarna fram o bak åtminstone på C4 o C5. Urethanen är svår att laga, medan glasfibern är lätt att laga.
Eller heter det materialet ngt annat?
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
jepp det stämmer.Målarn59 skrev:E det inte även så på senare C3 or också?Bobrob skrev:De är ju faktiskt också en del mjuka (Poly-)urethane-delar i bl.a. stötfångarna fram o bak åtminstone på C4 o C5. Urethanen är svår att laga, medan glasfibern är lätt att laga.
Eller heter det materialet ngt annat?
Materialet är detsamma som puckarna man har på garagedomkraftrena,nästan omöjligt att deformera,men vid kraftigare kollisioner kan det ju slitas sönder.
En annan nackdel är lack.man måste blanda mjukgörare i lacken vilket får till följd att kofångaren och karossen bleks olika av solen.
Corvetten har alltid haft glasfiberarmerad plast och som sagt på de nyare modellerna, såsom Z06 och ZR1 även kolfiber. Även Poly-urethane i kofångarna.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Du har ju Commemorotive Edition så det låter trovärdigt.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
hehe
Trä i golvet och tvärställda bladfjädrar..Stefan skrev:Glöm inte träet i golvet på C5orna, minns ej om C6orna fick ärva idéen
verkligen modern teknik
http://www.utsidan.se/obj/photo/ec/ec18 ... 6ff8b0.jpg
Re: hehe
Jag hade en A-Ford 29:a i våras och det var samma teknik!Ingo skrev:Trä i golvet och tvärställda bladfjädrar..Stefan skrev:Glöm inte träet i golvet på C5orna, minns ej om C6orna fick ärva idéen
verkligen modern teknik
http://www.utsidan.se/obj/photo/ec/ec18 ... 6ff8b0.jpg
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Fördelen är väl att vi inte kan få rost i golven - men kanske en husbocksförsäkring kan vara på sin plats?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"