Coilovers

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Coilovers

Inlägg av Bengt »

Finns väl iaf 2 på detta forum som har erfarenhet av coilovers ? Jag har planer på att uppgradera i vinter. Hade tänkt mig coilovers + befintliga hotchkis + polybussningar. Men jag känner inte för att ha hårdare fjädrar/dämpare än motsvarande Z06. Vore skoj med lite "beskännelser" i ämnet coilovers och gatbruk !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Coilovers

Inlägg av vette.se »

Bengt skrev:Finns väl iaf 2 på detta forum som har erfarenhet av coilovers ? Jag har planer på att uppgradera i vinter. Hade tänkt mig coilovers + befintliga hotchkis + polybussningar. Men jag känner inte för att ha hårdare fjädrar/dämpare än motsvarande Z06. Vore skoj med lite "beskännelser" i ämnet coilovers och gatbruk !
Den optimala banfjädersättningen(coilovers) för C5 är 500lbs fram, 625lbs bak för bästa balans - det är då det teoretiskt optimala. Jag har denna uppsättning på min bil med Öhlins coilovers. Jag ställer bara dämparna till en mjukare sättning för gatbruk.

En vanlig kompromiss mellan gata och bana är en coilovers uppsättning med 425lbs fram och 575lbs bak - det är då ca 40% hårdare än Z06.

Som referens (observera att det är bladfjädrar):
Original Z06 framfjäder 526lbs
Original Z06 bakfjäder 714lbs
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

På corvetteforum finns det en del threads som tar upp coilovers så där kan man ju läsa lite. 40% hårdare än Z06 känns initialt väl magstarkt då 95% av körningen sker utanför banan och målet med bankörningen är att ha kul, inte att slå Fredrik Ekbloms varvrekord på Kinnekulle ;Fast väl på plats försöker man ju ibland iaf :twisted: Av mina tidigare bilinnehav så har jag iaf lärt mig att det i längden är roligare med en bil som man kan använda när man vill utan att man(iaf passagerare) får kotförskjutningar i varje vägskarv :shock:

MEN, hur upplever man en 40% hårdare sättning med coilovers på vanlig väg ? Hur man vill ha på bana kan ju inte styra då det är en annan värld. "optimal bansättning" kan vi ju köra en egen tråd om ifall nån har lyckats hitta den för alla banor och däck :wink: Kan inte se att nån på ett svenskt forum ännu har gett svar på bruksfrågan. Utgångspunkten borde ju ändå vara t.ex. Z06 bladfjädrar+eftermarknads krängare och -04 dämpare. Inget dåligt chassie det för vanligt folk o funkar att åka till svärmor med. Ökar man sen den "upplevda" hårdheten med några procent och kompenserar lite till för att coilovers hanterar risigt underlaget bättre, vart hamnar man då ? 40% ?

Sen kan man ju t.ex. labba med mjukare fjäder bak men med mer rollstyvhet med en ställbar krängningahämmare osv. för att uppnå det man söker. 245/275 eller 275/295 eller 275/325 däck gör ju sitt.

Chassieinställning ? Toe/caster/camber med coilovers ? Ändras behoven med individuella ben ?

Målet är en chassie/coiloveruppsättning som inte är märkbart hårdare att åka med civilt än en z06 chassie, men med de fördelar man får av individuella fjäderben. Helst med en utprovad fjäder/dämpar kombination. För är den inte rätt vinner man ju noll. Då kan vem som helst byta upp sig. Just nu finns det fortfarande dimridåer kring coiloveralternativet för oss som inte har en egen testbana men ändå vill vara med och leka.
C5-2000
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Jag har sagt det förrut!

Coilovers ger inte tillräcklig valuta för pengarna om man nästan bara åker på gatan. Och inställningen måste göras per bana/vägavsnitt för att få ut full effekt - vet det sedan en hel del bantävlingar med några Cobra-replikor med coilovers.

Och förresten! Både C5 Z06 och C6 Z06 har bättre vägenskaper än vi vanliga kan utnyttja fullt ut på gatan - med bladfjädrar! Under 8 minuter på "Nordslingan" klarar inte många standardbilar!

Tänker själv testa QA1's ställbara stötdämpare tillsammans med original bladfjädrar på min C5 Z06'a när det blir dags att byta.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

De jag lutar mig emot är Doug på Doug Rippie Motorsport som tävlat och byggt allt från gat till banbilar i 30 år, Lou på LG Motorsport som tävlar och bygger gat/banbilar och Aaron på PFADT som tävlar. Dessa tre bygger också coilovers baserat på sina erfarenheter som säljs till allt från gatbilar till rena banbilar.

Flertalet som kör bana med Corvette i Sverige gör det för nöjes skull, inte professionellt. De flesta av oss är inte tillräckligt duktiga(jag inräknat) för att känna skillnad eller kan konstatera att en ändring med ett par klick på dämparen eller en ändring i fjäderhårdhet ger snabbare varvtider - man gör så många andra misstag på ett varv så det spelar ingen roll :roll:

Det jag vill komma till är att jag och jag tror att de flesta andra vill ha en rekommendation från någon/några (se de ovan som jag tar kunnandet ifrån) på en basuppsättning som man vet är bra och sen köra på den. Med en sån uppsättning på bilen och hjulinställningar från samma källa så kan man glömma bilen och koncentrera sig på att förbättra sin egen körskicklighet - det är trots allt där den största förbättringen kan göras på varvtiderna :D

Angående fjäderhårdhet är en av fördelarna med Coilovers att det är väldigt lätt att byta fjädrar och den typen av fjädrar är väldigt billiga. Så vill du ha samma fjäderhårdhet som Z06 så är det bara att beställa coilovers med den hårdheten - märker du att det blev för mjukt är det enklet och billigt att gå upp i hårdhet.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Enduro
Nykomling
Nykomling

Coilovers

Inlägg av Enduro »

Jag funderar också på att uppdatera väghållningen. Jag har läst en massa på forum utan att hitta något om komforten.
Jag tror att Pfadt coilovers är bra. Har ringt och pratat med dom om komforten, jämfört med C5Z51 så blir bilen hårdare men komforten skall inte vara dålig. Han rekommederade att köra med läge 6 på vanlig väg och 10-12 på bana. Skall tydligen vara stor skillnad. De kan hjälpa till med tips om inställningar, finns en del på deras hemsida. http://www.pfadtracing.com/

Pratade med Sellholm tuning som sa att det skulle komma ett enklare kit (mod Pfadt) en skruv till både comp/retur. Med dessa dämpare blir skillnaden på snäppen större. (Pfadt sa också att skillnaden var stor) På de dyrare fjäderbenen med separat comp och retur blir det lite mer finlir med inställningarna på dämparen, omshimsning krävs för att det skall bli rejäl skillnad. De har möjlighet att bygga till C5, de har mätt upp en bil. http://www.sellholm.se/

Ett test på Pfadt: http://www.vetteweb.com/tech/vemp_0708_ ... ension_kit

Tror att det blir Pfadt för mig, färdigt för Corvette. Ett komfortläge ett banläge och förhoppningsvis inget krångel. Finns det verkligen ingen som har dessa eller andra coilovers som kan skriva några rader?

Synd bara att det är så lite banåka med Corvette klubben, men det kanske blir mer?

Erik
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Coilovers

Inlägg av vette.se »

Enduro skrev:Tror att det blir Pfadt för mig, färdigt för Corvette. Ett komfortläge ett banläge och förhoppningsvis inget krångel. Finns det verkligen ingen som har dessa eller andra coilovers som kan skriva några rader?
Erik
Det gäller bara att få någon att se denna post, aktiviteten och intresset här på forumet är tyvärr lite lågt denna årstid.

Jag har över 20 set PFADT sålda i år och så gott som alltid tillsammans med deras 'Competition' swaybars, det är då en mix av C5, C5 Z06, C6 och C6 Z06 så någon som har dem på bilen borde se detta. En känd bil som har PFADT samt PFADT Competition swaybars är den mattsvarta raketen från Insane Racing. Sök här på forumen eller på vetteforum.org så hittar du säkerligen hans kontaktinfo.

När det gäller mer avancerade coilovers med 2 eller 3 vägsjustering så bygger vi C5 anpassade Öhlins dämpare med korrekta fästen, de har då en heim-joint både uppe och nere på dämparna så inga flexande bussningar. Vill du se hur de ser ut så är du välkommen att titta på min bil :D
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Iaf jag väntar med spänning på några berättelser från mannen på gatan.. Bara byte av tunnel plate sist gjorde skillnad på bilen, vad skall inte INDIVIDUELL FJÄDRING ge oss :o
Fast vem vet, jag minns med värme hur Christer Glenning predikade att individuell hjulupphängning var ett otyg med potentiellt farliga vägegenskaper. Det är kanske dags för semi-stel eller rent av stel bakaxel igen för att få ned alla hästkrafter i backen ? :roll:
C5-2000
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av goa2head »

Tja ja som Anders säger har jag kört med PFADT coilovers samt PFADT Competition swaybars från Vette.se väldigt mycket detta år, och är nog en av dom som testat detta som mest i sverige än både bana,drifting och gata.
Och har lätt kunna ställa in bilen för olika endamål. Vilket gjorde skillnad som dag och natt på hur lätt bilen blev att hantera.

På denna bild va bilen perfekt inställd för drifting :twisted:
Bild
Kanske mer show just där men härlig bild hehe 8)
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Skriv svar