Jag är på gång att köpa en 70:a Corvette. Ägaren säger att det är en 454 BB i bilen. Kollade gjutnummret och det visar sig att det troligtvis är ett 396" truckblock. Gjutnummret på blocket är TQ9054XN. Suffixet XN visar att det är ett 396" truckblock från 1968.
Vad jag vet sen tidigare är att det vad gäller 427 och 454, så ska det vara samma block, men vev, kolvar stakar och toppar som avgör om det är en 427 eller 454.
Undrar om det även gäller 396". Är det samma block som 454", men att det sedan är, vev, stakar, kolvar och toppar som gör vilken volym motorn har.
En annan fråga är om en motor med truckblock anses vara sämre ?
Vad skiljer ett truckblock från ett vanligt block ?
Teoretiskt.....Om man har ett 396 truckblock, och skickar på LS6 toppar på det. Får man en motor med LS6 prestanda. förutsatt att vev, kolvar, kamaxel, lyftare, stötsänger, stakar osv harmonerar med topparna ?
Många frågor... Hoppas att någon tar sig tid att svara
BigBlock. En 396:a eller 454:a
Hej
Det finns 2 olika truck-block. Den ena sorten var vanliga block som satt i truckar, den andra sorten var tall-deck block. Alltså de var 10,2" höga, 0,4" högre än standard. Men jag tror endast det fanns två sorters av dessa block....366T och 427T.
Jag sökte på ditt suffix, och det stog som du sa, 396 truck. Men jag tror inte det är ett tall-deck truck-block, eftersom suffix bara anger vilken sorts fordon blocket suttit i. Utan det är en vanligt 396 block som suttit standard i en truck.
Dels så tror jag inte det finns 396 tall-deck block, sen så borde det isåfall stått 396T.
Men du skulle kunna ta och läsa av gjutnummret som sitter ibak på blocket, på förarsidan. Då får vi nästan garanterat fram vad det är för sorts block.
396 blocket är inte samma som 427/454.
Ang- LS6 grejorna. LS6an var satt till 450 hk. Och 450 hk ur en 396 är inga problem. Och visst går det med LS6 toppar. Men de är rec. port. Och jag själv föredrar oval port på gatan, samt att rec. port toppar på en 396 är för stort, du har ingen nytta av det....men man tager vad man haver
MVH Krille
Det finns 2 olika truck-block. Den ena sorten var vanliga block som satt i truckar, den andra sorten var tall-deck block. Alltså de var 10,2" höga, 0,4" högre än standard. Men jag tror endast det fanns två sorters av dessa block....366T och 427T.
Jag sökte på ditt suffix, och det stog som du sa, 396 truck. Men jag tror inte det är ett tall-deck truck-block, eftersom suffix bara anger vilken sorts fordon blocket suttit i. Utan det är en vanligt 396 block som suttit standard i en truck.
Dels så tror jag inte det finns 396 tall-deck block, sen så borde det isåfall stått 396T.
Men du skulle kunna ta och läsa av gjutnummret som sitter ibak på blocket, på förarsidan. Då får vi nästan garanterat fram vad det är för sorts block.
396 blocket är inte samma som 427/454.
Ang- LS6 grejorna. LS6an var satt till 450 hk. Och 450 hk ur en 396 är inga problem. Och visst går det med LS6 toppar. Men de är rec. port. Och jag själv föredrar oval port på gatan, samt att rec. port toppar på en 396 är för stort, du har ingen nytta av det....men man tager vad man haver

MVH Krille
Tack för det svaret Krille. Kanske vet du om "truck-block" brukar vara 4-bultade i överfallen ?
Har du någon uppfattning om att : om bilen har ett "truck-block", anses den vara mindre värd då ? Ses det som något negativt ? Vill inte hamna i det läget när jag ska sälja någon gång i framtiden.
Ska man betala mindre för en bil med "truck-block" ?
Tacksam för svar...
Har du någon uppfattning om att : om bilen har ett "truck-block", anses den vara mindre värd då ? Ses det som något negativt ? Vill inte hamna i det läget när jag ska sälja någon gång i framtiden.
Ska man betala mindre för en bil med "truck-block" ?
Tacksam för svar...
Nja, det är inte säkert de är 4 bultade. Men som sagt....försök få tag på gjutnummret i bak-kant på blocket på förarsidan. Då är det mycket lättare att se vad det är för block.
Om den anses vara mindre värd...är det en original bigblock bil så är den ju mindre värd eftersom det inte är originalmotorn.
Men tycker inte om man kan säga att man har en corvette med 396 truckmotor....utan det är en corvette med 396a. Sen om den suttit i en truck eller impala eller camaro spelar ingen roll, det är samma sorts block.
OM det nu inte är så att det är ett Tall-deck block. Men som jag skrev....tror absolut inte att det är ett sådant. Dels för jag tror inte det finns 396 tall deck. Sen så får man bygga om endel för att få plats med ett tall-deck i en corvette. Då det är rätt trångt.
Enligt mortec.com så finns/fanns inga talldeck 396 motorer.
MVH Krille
Om den anses vara mindre värd...är det en original bigblock bil så är den ju mindre värd eftersom det inte är originalmotorn.
Men tycker inte om man kan säga att man har en corvette med 396 truckmotor....utan det är en corvette med 396a. Sen om den suttit i en truck eller impala eller camaro spelar ingen roll, det är samma sorts block.
OM det nu inte är så att det är ett Tall-deck block. Men som jag skrev....tror absolut inte att det är ett sådant. Dels för jag tror inte det finns 396 tall deck. Sen så får man bygga om endel för att få plats med ett tall-deck i en corvette. Då det är rätt trångt.
Enligt mortec.com så finns/fanns inga talldeck 396 motorer.
MVH Krille
-
- Corvettefantast
Re: BigBlock. En 396:a eller 454:a
Du ska på ingalunda vis ge dig fan på att ett 395/427 sväljer 454 roterande delar. Den kan vara så att du måste slipa i blocket för att inte veven skall ta i. Å andra sidan kom ju 454 1970 (eller var det 71?), och jag har sett 427or som har haft 454 block med rätt datum kod, kan tänka mig att det är nån brytning nånstans.Arken skrev:Vad jag vet sen tidigare är att det vad gäller 427 och 454, så ska det vara samma block, men vev, kolvar stakar och toppar som avgör om det är en 427 eller 454.
Undrar om det även gäller 396". Är det samma block som 454", men att det sedan är, vev, stakar, kolvar och toppar som gör vilken volym motorn har.
En annan fråga är om en motor med truckblock anses vara sämre ?
Vad skiljer ett truckblock från ett vanligt block ?
När det gäller fyrbult så är det ända raka sättet att se det på att lyfta tråget, vissa gjutnummer har både och. En sak till som du kan titta på är om det finns två hål som är pluggade ovanför infästningen för oljefiltret i blocket så att säga. Dessa var till för att montera oljekylare på HP block. Dessa hp block var oftast 4 bultar. Men när allt kommer omkring behövs inte dessa fyrabultar på bbc på gatan, om du inte tar ut över 600-700 hp vill säga. // Kalle