Att ha intercooler eller inte

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Att ha intercooler eller inte

Inlägg av Mattsson »

Jag funderar lite över hur mycket luften upphettas vid komprimering finns det någon generell regel på 100grader per bar eller påverkas det av andra saker så som kompressorhjulets utformning och hastihet ?

Jag har altid fått för mig att reglen 1bar = 100grader varmare gäller.
eller är jag ute o Cyklar?

Saken är den att jag på min Cheva kör med bara 0.55bar ladd och en procharger p600b (omodern historia med Raka impellerblad).
Har haft en ic monterad förra året men den sitter väldigt dumt till och det finns ingen stans att sätta den för o få bra flöde genom den. alternativet är o kapa sönder nosen så man får in luft till den, men då tappar jag heldre 40hk på o köra utan.
Sedan skymmer den vattenkylaren vilket gör att i låga farter vill bilen stiga i temp.

Alternativ 1 köra utan ic total insugstemp ca 65-70 grader om det är 20-25 grader ute. (jag har temp kompensering i sprutet som jag kan ställa)

Alternativ 2 köra med en vattenkyld ic och en tun vattenkylare framför kondensorn och vattenkylaren (dyrt och trångt) därför övervägs alternativ 1.

Sedan är ju frågan hur mycket tryckfall jag får med mitt celpaket.

hur ska man gå till väga finn det någon gräns när det inte är lönt med ic längre. jag mistänker att i mitt fall gör icn mer skada än nytta.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Jag håller på att samla delar till mitt lilla projekt och där kommer jag att använda vatten/metanol insprutning vilket är poppis staterna.
Det blir mest troligt något kit från
http://www.alcohol-injection.com/
Oftast ställer man in 4-5 lb som start för vattnet men det finns också progressiva system som ökar från en vald startpunkt.

Mitt projekt:
Tpis headers <- monteras nu
Paxton Novi 2000 <-finns redan
Vatten/metanol insprutning med shurflo pump
MegasquirtII <-finns redan
Innovate Wbo2
Spridare 42lb-60lb <-har inte bestämt mig än för typ
Bensinpump Walbro eller liknande
BOV <- fabrikat ej bestämt

Snart har man säkert en trasig kolv men då får man en anledning att renovera resten.

Pelle
-90 cab ZF6
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

jag har tänkt o köra på E85 nästa år samt att jag har 8.5-1 i komp så etanolen borde ju kompensera för icn ?
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Om du ska köra på etanol så tycker jag att du kan ta bort IC:n då vinner du lite laddtryck.


Pelle
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

får nog bli så motorn kommer ju o gå kallare när det flödar luft genom kylaren igen sedan har jag en kallare termostat med
Skriv svar