Zr-1

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Jonathan skrev:c3:ornas är ju de enda som ser coola ut. de treekrade med smalt handtag!
Kan inget annat än att instämma C3 i mina ögon är den formskööönaste bil jag har sett, synd bara att det är samlar värde på dem jag får trösta mig med min C4 :lol:
Corvette makes me smile ;)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Ni som har nyare bilar kan ju också samla på C3-saker om ni kör bakom oss.... eller hur va det nu?? :lol:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

självfallet

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:Ni som har nyare bilar kan ju också samla på C3-saker om ni kör bakom oss.... eller hur va det nu?? :lol:
Visst och bäst på det är ju de med C5-C6 som kan stoppa upphittade ljuddämpare skruvar och annat kul direkt bak i skuffen utan att behöva dra in godsakerna i kupen... :D
Annat som är underhållande när man ligger bak en C3,a är hur bakljuset pulserar och blinkar( om det överhuvudtaget lyser :) )
Och så brukar det vara ett jävla oväsen,som vi mognare med modernare bilar finner väldigt groteskt,speciellt som man vet att det är som när man klipper grisen, mycket väsen men lite ull... :roll:
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Luktar lite avundsjuka här :wink: :wink: 8)
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

Sandberg skrev:Luktar lite avundsjuka här :wink: :wink: 8)
nä det fullkomligt stinker avund :D
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ha ha de som tror det bara låter och inte går något bör åka med i min eller Frisks bilar eller andra som har över 500 hk! /800nm!!

Kan garantera att det blir en upplevelse för alla med ca 300-350 hk i sina c4:or - c5:0r!! alt. C6:or!

Hör bara av er, jag bjuder på provåkning för alla som är intresserade!!


=)

Några öl har glidigt ner... =) =)

Däremot tror jag Claessons kommer bli riktigt grym, med över 600 sug hästar och bra med vrid! Väntar ivrigt på dymokörningen!

God kväll!
-69, 502, Coupé
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Inlägg av Lars Jakobsson »

500? Vänta tills jag fått i dubbel turbon i min :P
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

frisk skrev:Ni som har nyare bilar kan ju också samla på C3-saker om ni kör bakom oss.... eller hur va det nu?? :lol:
Helt korrekt Frisken... tror faktiskt jag har lite delar kvar sedan vi var i Ronneby. Du kan få dem nästa gång vi ses! :roll:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Naza skrev:

Ja det var ju som jag trodde:

“Preliminary testing shows the ZR1 builds on the highly respected Corvette Z06 in every performance category, from acceleration and braking, to cornering grip and top speed,” said Peper.

Jag undrar om du förstod Naza, vad du läste?
Peper menade förståss att nya ZR1:an överglänste Z06 på alla områden.
"In every performence category" :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Men det verkar som om den nya ZR1 väger 100kg mer än Z06:an. En klar nackdel på t.ex. rundbana där 100kg är ganska mycket och 512hk räcker ganska långt... Dessutom är den mer framtung.. Fast den är säkert ok ändå :lol:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

vikt på Zr1

Inlägg av Ingo »

vad jag för står har man lättat det man kunnat med kolfiber o dyl.
Största viktökningen kommer väl med brpmsarna och det är väl inte så bra om den ofjädrade vikten ökar.
Den andra viktökningen står väl kompressorn för,men motorn är ju rätt långt bak samtidigt som att det lättats en del i fronten.
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

COOLMACHINE skrev:Naza skrev:

Ja det var ju som jag trodde:

“Preliminary testing shows the ZR1 builds on the highly respected Corvette Z06 in every performance category, from acceleration and braking, to cornering grip and top speed,” said Peper.

Jag undrar om du förstod Naza, vad du läste?
Peper menade förståss att nya ZR1:an överglänste Z06 på alla områden.
"In every performence category" :wink:

8)
Nä det gjorde jag inte, trodde att "builds" betyder baserad men det betyder tydligen också framsteg.
Corvette makes me smile ;)
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Re: vikt på Zr1

Inlägg av COOLMACHINE »

Ingo skrev:vad jag för står har man lättat det man kunnat med kolfiber o dyl.
Största viktökningen kommer väl med brpmsarna och det är väl inte så bra om den ofjädrade vikten ökar.
Den andra viktökningen står väl kompressorn för,men motorn är ju rätt långt bak samtidigt som att det lättats en del i fronten.
Tvärt om Ingo, dom keramiska bromsskivorna är betydligt lättare än gjutstålskivorna så den ofjädade vikten är mindre på ZR1:an :wink:

"The vented and cross-drilled rotors on the ZR1 measure 15.5 inches (394 mm) in diameter in the front and 15 inches (380 mm) in diameter in the rear – making them among the largest carbon-ceramic rotors available on any production vehicle. And while large in size, they are low in mass, saving approximately 11 pounds (5 kg) per corner over comparably sized cast iron rotors" :o

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: vikt på Zr1

Inlägg av Ingo »

COOLMACHINE skrev:
Ingo skrev:vad jag för står har man lättat det man kunnat med kolfiber o dyl.
Största viktökningen kommer väl med brpmsarna och det är väl inte så bra om den ofjädrade vikten ökar.
Den andra viktökningen står väl kompressorn för,men motorn är ju rätt långt bak samtidigt som att det lättats en del i fronten.
Tvärt om Ingo, dom keramiska bromsskivorna är betydligt lättare än gjutstålskivorna så den ofjädade vikten är mindre på ZR1:an :wink:

"The vented and cross-drilled rotors on the ZR1 measure 15.5 inches (394 mm) in diameter in the front and 15 inches (380 mm) in diameter in the rear – making them among the largest carbon-ceramic rotors available on any production vehicle. And while large in size, they are low in mass, saving approximately 11 pounds (5 kg) per corner over comparably sized cast iron rotors" :o

8)
Jag utryckte mig inte fullständigt.
Oken torde nog inte skilja så mycket,och en keramisk skiva är säkert lättare.
Vad som däremot blir tyngre är ju däck och fälg,även om magnesiumlegeringar sänker vikten en hel del,men däcket kommer man aldrig undan.
Och antar att Z06,an har magnesiumfälgar också...
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

De enda magnesiumfälgarna som suttit på en Corvette var de som var tillval till C5:an.

ZR1 tråd : http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1890494
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Jonathan skrev:Ha ha de som tror det bara låter och inte går något bör åka med i min eller Frisks bilar eller andra som har över 500 hk! /800nm!!

Kan garantera att det blir en upplevelse för alla med ca 300-350 hk i sina c4:or - c5:0r!! alt. C6:or!

Hör bara av er, jag bjuder på provåkning för alla som är intresserade!!


=)

Några öl har glidigt ner... =) =)

Däremot tror jag Claessons kommer bli riktigt grym, med över 600 sug hästar och bra med vrid! Väntar ivrigt på dymokörningen!

God kväll!
Jag tackar gärna ja till erbjudandet! Ska bli kul med lite whiplash (har för mig att C3:or saknar nackstöd) :D
Corvette makes me smile ;)
Skriv svar