Hjullager och ABS-sensorer

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Hjullager och ABS-sensorer

Inlägg av NiclasNohren »

Hej,

Har fått höra att man eventuellt kan dra åt cenrumbulten bak för att minska glappet en aning i hjullagret. Någon som vet nåt om det, samt i så fall vilken storlek man ska ha på hylsan?

Jag undrar även hur man går tillväga för att rengöra sensorerna till ABS/antispinnsystemen fram respektive bak. Enligt felkodssökningen har jag nåt problem med höger fram, så jag tänkte testa att rengöra denna sensor för att se om mitt problem försvinner.

Jag har besiktningstid på Torsdag och skulle behöva åtgärda detta innan dess. Tacksam för alla svar!

/Niclas
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

dra åt

Inlägg av Ingo »

På vissa bilar har jag hört att man kan dra åt lite ,alltså gällande moment.
finner 46Ft-lbs alltså 62 NM fram och "Hub to Knuckle bolt " bak 59 to 73 Ft-lbs eller 75-99 Nm..
Kan vara att ringen är upprostad el dyl.
Prova rengöra kontaktringen med en stålborste.
Spelet brukar ju också gå att justera.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Sensorerna skruvar du lös och rengör.
Det brukar bli metallpartiklar som fastnar på dom magnetiska sensorerna.
ABS behöver inte fungera på besiktningen ,varningslampan får dock inte lysa.
Om du inte hinner lösa problemet så sätt en tejp över lampan.

Jag tror inte att lagret går att justera.

Pelle
-90 cab
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Inlägg av NiclasNohren »

Tack ni som svarat!

Undrar dock hur kopplar man ur ABS systemet? Mitt problem är att systemet får tuppjuck vid krypkörning. Om man drar ur säkringen vill jag minnas att nåt ytterligare var kopplat på samma säkring så att bilen gick som skräp.

Jag har försökt lossa på (vad jag tror är) ABS sensorn på bakhjulet. Men den sitter som sten. Är det den som sitter snett ovanpå/bakåt på själv navklumpen?

Undrar även hur mycket man måste ta isär fram för att komma åt att göra rent. Där sitter väl sensorn intergrerad?

Mycket tacksam för tips!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

sensor

Inlägg av Ingo »

Sensorn är ju inplastad så vad jakobsson menar är att du rengör mellan sensor o tandhjul där det kan läggas sig spånor och skit som stör kännaren.
Det är ju ett magnetfält från sensorn som känner av taggarna på ringen runt navet.
Och h det är nog korrekt att lagret egentligen inte går att justera,men det kan ju ge med sig lite med åren ,så att dra till rätt moment kan i vissa fall göra lite grann åt spelet..
Kommer lampan före du börjar köra eller när bilen rullat en bit och börjar komma upp i fart?
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Re: sensor

Inlägg av NiclasNohren »

Ingo skrev:Sensorn är ju inplastad så vad jakobsson menar är att du rengör mellan sensor o tandhjul där det kan läggas sig spånor och skit som stör kännaren.
Det är ju ett magnetfält från sensorn som känner av taggarna på ringen runt navet.
Och h det är nog korrekt att lagret egentligen inte går att justera,men det kan ju ge med sig lite med åren ,så att dra till rätt moment kan i vissa fall göra lite grann åt spelet..
Kommer lampan före du börjar köra eller när bilen rullat en bit och börjar komma upp i fart?
Lampan som lyser är den som säger "ABS Active". Detta händer när jag krypkör mellan cirka 5-10 kilometer i timman, eller precis innan bilen stannar helt när man saktar in för en korsning eller liknande. Det verkar således inte vara något egentligt fel i systemet utan bara på nån sensor va? Kanske är som ni säger, att det ligger metallspån emellan. Ska köra bilen genom besiktningen imorgon och se vad domen blir. Lyckades få en sista minuten tid på hemmaplan.

/N.
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Inlägg av NiclasNohren »

Besiktigade idag och gick igenom utan anmärkning! :D

Måste dock få ordning på mina strulande ABS-bromsar, så alla tips är fortfarande välkomna!
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

NiclasNohren skrev:Besiktigade idag och gick igenom utan anmärkning! :D

Måste dock få ordning på mina strulande ABS-bromsar, så alla tips är fortfarande välkomna!
Händer detta varje gång du ska stanna bilen? Min har gjort detta tidigare fast bara ett par gånger precis när bilen är kall och jag kör ut från garaget, fast jag har nog tryckt till på bromsen så de låst sig och fått liknande fenomen men ändast då..

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Inlägg av NiclasNohren »

Sedan sist vi skrev på denna tråd har jag haft bilen på verkstan och vet nu att det är glapp i höger framhjul som åstadkommer problemet med ABS-bromsarna.

Har börjat jaga hjullager och det finns ju ett antal olika fabrikat. Någon som vet något som är relativt billigt men ändå av bra kvalitet?

Jag undrar också om någon provat på att pressa ut de gamla lagren ur hubben och ersatt det med ett nytt lager? Är detta ens en möjlighet? Om någon har gjort detta är jag tacksam för alla råd jag kan få om vilket hjullager man kan använda istället på fram- respektive bakhjulen.

Hög tid att ta tag i några av vinterns projekt nu så att bilen är i toppform till våren.

/Niclas
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar