Framhjulalager

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
TW
Nykomling
Nykomling

Framhjulalager

Inlägg av TW »

Kollade på Ecklers idag och undrar vilka framhjulslager jag skall beställa. Det står att de passar min 88:a om jag väljer bort ABS-funktionen. Är det någon som kan ge mig ett råd i den här frågan.

Tobbe
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Lätt!

http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1392417

Det skadar inte att kolla med momentum först.

Du kommer lika billigt undan om du gynnar någon svensk leverantör på forumet istället för att handla på Ecklers.

Pelle
-90 cab ZF6
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Inlägg av NiclasNohren »

Har momentum hjullager som funkar på Corvetten? Jag har en -92a och behöver byta allihop. Har någon testat dessa? Kostnad?

/Niclas
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Hmm

Inlägg av Ingo »

NiclasNohren skrev:Har momentum hjullager som funkar på Corvetten? Jag har en -92a och behöver byta allihop. Har någon testat dessa? Kostnad?

/Niclas
ursäkta frågan men hur kan du behöva byta allihop?
Mina framlager har glappat lite sedan jag köpte bilen 93 men har inte blivit värre.
På andra bilar har lagren pajat ,men när lagren har gjort sitt så börjar dom ju leva om rent djävulskt utan att för den skull kännas såm hemskt mycket glappare.
Man brukar måsta köra vissa test för att förstå vilket av lagren det rör sig om,exempelvis brukar dom bli tysta när man man svänger åt ett visst håll beronde på att belastningen minskar....
Men alla fyra då har fan inte bilen gått att köra.. :lol:
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Inlägg av NiclasNohren »

Tre av mina är lite glappa, och det är höger fram som ger utslag vid kontroll med instrument såsom störande av ABS-funktionen. Mina lever inte om vad jag kan höra. Ska det då bara vara att köra vidare menar du? Det vore ju i så fall rätt skönt!

/N
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

NiclasNohren skrev:Tre av mina är lite glappa, och det är höger fram som ger utslag vid kontroll med instrument såsom störande av ABS-funktionen. Mina lever inte om vad jag kan höra. Ska det då bara vara att köra vidare menar du? Det vore ju i så fall rätt skönt!

/N
Stör det abs,är det ju inte bra,men abs kan störas av annat än glapp.
men frågan är hur mycket det glappar.
Men hur beter sig höger fram?
Om ringen är sprucken exempelvis kan den ju tappa kontakten,eller att det ligger mycket spånor på givaren,det ska ju dessutom var ett visst spel mellan sensor och tandhjul(ringen)
Fast till slut ger ju lagren upp,men knappast flera samtidigt.
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Inlägg av NiclasNohren »

Besiktigade bilen i fredags och det är enligt besiktningskillen bara ett lager som är så glappt att han tyckte det var anmärkningsvärt. Höger bak. Jag har beställt ett på Momentum.

Kvarstår att reda ut varför höger fram triggar ABS/ASR sensorn. Det är lite glappt, men inte mycket. Besiktningskillen sa att det ofta är på det viset på amerkanska bilar, mer regel än undantag, och att det inte är nåt att oroa sig för. Hur mycket är det som skall tas isär för att man ska se om det är metallspån som stör sensorn?
/N.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

sensorn

Inlägg av Ingo »

NiclasNohren skrev:Besiktigade bilen i fredags och det är enligt besiktningskillen bara ett lager som är så glappt att han tyckte det var anmärkningsvärt. Höger bak. Jag har beställt ett på Momentum.

Kvarstår att reda ut varför höger fram triggar ABS/ASR sensorn. Det är lite glappt, men inte mycket. Besiktningskillen sa att det ofta är på det viset på amerkanska bilar, mer regel än undantag, och att det inte är nåt att oroa sig för. Hur mycket är det som skall tas isär för att man ska se om det är metallspån som stör sensorn?
/N.
Kolla först hur ringen ser ut,om det ligger rostflagor o skit på den.
Det ska gå att mäta med bladmått mellan sensor och ring,vet inga värden men jämför med andra hjulet som är just.
eftersom det är en magnet i sensorn så fastnar ju rost o mettalspån från skivan lätt på sensorn,ibland måste den tas lös för att rengöras.
Skriv svar