Mantorp inställt

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Mantorp inställt

Inlägg av ornet »

Årets största händelse inställt!
Sorgen är stor :cry:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Är Veidec Festival inställt? Det är ju årets stora händelse...

Du får gärna skriva vad som är inställt, det är ju trots allt flera evenemang där

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Musse
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Musse »

Clubmästerskapet inställt, för dyrt.
Lägg ned sommarmötet istället
AndersC5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av AndersC5 »

Förjävligt!! Detta har man ju sett fram emot.
Håller med, lägg ner sommar mötet istället!!
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det blir nog svårt att lägga ner sommarmötet som engagerar så många fler medlemmar.
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Soory! jag har posttraumatiskt svårt att uttrycka mig nu :roll:
Givetvis är det CCSR- arrangemanget.

Nä Sommarmötet är nog inget att blanda in här.
Det är väl helt ett engagemang/deltagarproblem.
Vi måste rycka upp oss.

Kanske det är för många distriktsevangemang för att hålla uppe intresset för Mantorp.
Vi kanske binder ris åt vår egen rygg med för mycket engagemang trots att vi efterfrågar mer tillfällen att få köra.
Vi är för få som vill behandla våra bilar som de förtjänar tydligen.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
gibson
Rookie
Rookie

Inlägg av gibson »

Anledningen till att jag är med i klubben är för race aktiviteterna.Förra året ställdes ett antal aktiviteter in i Mälardalen och nu i år Mantorp.
Nu måste distrikten ta sitt ansvar och jobba för att det finns bra aktiviteter på lokal nivå,jag har då ingen lust att pröjsa medlemsavgift för dom som vill kröka på sommarmötet.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Men jag skulle ju vara med i år för första gången :evil:
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne Strandberg »

Nu måste distrikten ta sitt ansvar och jobba för att det finns bra aktiviteter på lokal nivå,jag har då ingen lust att pröjsa medlemsavgift för dom som vill kröka på sommarmötet.
Jag läste också nyheten att Mantorp var inställt, vilket jag tycker är tråkigt för de som spetsat på att åka dit.

Om vi i distrikten skall ta vårt ansvar på lokal nivå, som det skrivs av debattören ovan, så får man ju hoppas att det sträcks upp ett antal händer i luften som är beredda att hjälpa till med aktiviteterna.

Det är alltid lätt att sitta vid tangentbordet och ge kritik och utkräva ansvar, men att själv som frivillig ställa upp och jobba för medlemmarna brukar vara svårare.

Varför kan ni inte i stället för att utkräva ansvar anmäla er till att bli klubbfunktionärer på racing- och distriktsaktiviterna?
Då kanske det blir lättare att ordna aktiviteter för klubben.
Vi som ordnar träffarna är ju trots allt bara frivilliga medlemmar utan någon som helst ersättning.

Jo föresten, vår ersättning (eller belöning) är de nöjda medlemmar som uppskattar det vi trots allt föröker göra för er.

Hälsningar
Janne
huvudkontaktman Great Lake District
gibson
Rookie
Rookie

Inlägg av gibson »

Janne Strandberg skrev:
Jag läste också nyheten att Mantorp var inställt, vilket jag tycker är tråkigt för de som spetsat på att åka dit.

Om vi i distrikten skall ta vårt ansvar på lokal nivå, som det skrivs av debattören ovan, så får man ju hoppas att det sträcks upp ett antal händer i luften som är beredda att hjälpa till med aktiviteterna.

Det är alltid lätt att sitta vid tangentbordet och ge kritik och utkräva ansvar, men att själv som frivillig ställa upp och jobba för medlemmarna brukar vara svårare.

Varför kan ni inte i stället för att utkräva ansvar anmäla er till att bli klubbfunktionärer på racing- och distriktsaktiviterna?
Då kanske det blir lättare att ordna aktiviteter för klubben.
Vi som ordnar träffarna är ju trots allt bara frivilliga medlemmar utan någon som helst ersättning.

Jo föresten, vår ersättning (eller belöning) är de nöjda medlemmar som uppskattar det vi trots allt föröker göra för er.

Hälsningar
Janne
huvudkontaktman Great Lake District
Detta är ingen kritik mot dom frivilliga som ställer upp,all heder till dom (er).
Men när man kollar i möteskalendern och ser 80+ träffar varav EN är racing,så verkar det inte vara brist på frivilliga direkt.

Medlem 2188
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne Strandberg »

Men när man kollar i möteskalendern och ser 80+ träffar varav EN är racing,så verkar det inte vara brist på frivilliga direkt
Nej då, jag tar det inte som kritik heller.

Men min poäng kanske skulle vara lite tydligare:
Har du och övriga "forumkritker" funderat på att anmäla er själva att hjälpa till som funktionärer själva i stället för att tycka att det inte är brist på funktionärer?

Det står faktiskt i nyhetsmeddelandet att
"det råder brist på arrangörer som kan ta på sig ansvaret för arrangemanget ".

Hälsningar
Janne
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Jag som hållit i många Racingarrangemang (Lunda flygfält, Malmby dragracing, Barkarby Superstage) som racingansvarig i Mälardalen under 2006-2007 – blir heligt förbannad!

Jag hoppade av min roll efter att jag börjat ifrågasätta styrelsens arbetssätt och intressen, därmed totalt förlorat förtroendet för styrelsen sent våren 2007. Bl.a. har vi medlemmar haft alldeles för dålig insyn i styrelsens arbete och klubbens ekonomi. En extern revision av ekonomin borde göras, så att vi säkert får veta vart alla pengar i klubben tar vägen.

Droppen för mig blev väl också styrelsens sätt att agera vid senaste årsmötet (2007), där man regelvidrigt införde nya stadgar som första punkt på agendan, som fråntog oss medlemmar möjligheten att använda insamlade fullmakter på årsmötet - därmed misslyckades vi att få igenom beslutet om extern revision av klubbens ekonomi. Styrelsen agerde regelvidrigt och struntar fullständigt i vad vi medlemmar vill.

Nej, nu är det dags! Byt ut styrelsen mot en kompetent grupp Corvette-entusiaster, som har fokus på Corvette-teknik och Corvette-körkunskaper, så vi slipper alla dessa kostsamma arrangemang som fokuserar på ”gubbåka” och middagar. Först då kommer vi entusiaster att åter ställa upp frivilligt för att driva olika typer av teknik- och racingarrangemang för genuina Corvette-entusiaster.

Bild

Målet med klubben måste vara att utveckla Corvette-hobbyn, genom att ge medlemmarna ökade kunskaper i Corvette-teknik, meka, serva, trimma och utveckla vår körteknik genom avancerade övningar på avskild bana. Först då kommer jag att bli nöjd och gärna ställa upp med frivilliga insatser igen.
Senast redigerad av Bobrob den ons feb 20, 2008 18:34, redigerad totalt 1 gånger.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

undrar vad skenande utgifter för Mantorp betyder...
vad jag vet så har hyran för banan samt den personal som måste tas in legat på samma kostand i det närmaste de senaste åren...

sedan är det ju konstigt att inte den stab som finns för racingen kan fixa detta...
jag å brorsan lyckades ju på 2 personer pussla ihop det flera gånger utan problem...

antalet deltagare har ju med vart mer eller mindre detsamma från år till år... några kommer till och några faller bort...

låter som det fattas något som motiverar varför man ska avstå från Mantorp... är det att varje engangemang ska bära sig 100% själva som gör att det inte funkar... :roll:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Håller med Robert att det är för mycket fokus på sk "Gubb aktiviteter" dvs åka på kurvig vacker asfalterad väg och sedan fika på mysigt cafe.

I och för sig så tycker jag att det också kan vara trevligt (jag är ju själv gubbe, 50+) men roligast är ju att gasa på och andas in gummiröken.

För ett par år sedan så kördes ju dragracing utanför Strängnäs.
Det var ju ett höjdar arrangemang, men det utgick ju också i fjol.

Kan inte vi i de lokala distrikten fixa något själva i stil med Strängnäs varianten, behöver ju inte vara så stort som Mantorps mästerskapet.

I medlems enketen så framkom ju att det fanns intresse av att samarbeta med t.ex Camaro cluben.
Det måste väl gå att få ihop ett rejält gäng med bilar och hyra in tidtagning mm för att få ihop ett bra arrangemang.
Kostnaden och arbetsbördan blir ju bara hälften då, så jag köper inte argumentet som "en besviken föredetta ordförande för klubbens racing" anför.
Har CCS styrelse tagit kontakt med Camaro cluben ifråga om samordning av aktiviteter, som enl årsmötes protokollet skulle ske?

Jag anmälde mig frivilligt i enketen men ännu har CCS ej hört av sig, och det finns säkert flera med mig.
Så att säja att ingen ställer upp håller jag inte med om!
Det är väl så enkelt att ingen i styrelsen är racing intresserad, och då är det lätt att stryka arrangemanget också!

Bild
Host host :wink:
Senast redigerad av gbak den ons feb 20, 2008 19:27, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag anmälde mig frivilligt i enketen men ännu har CCS ej hört av sig, och det finns säket flera med mig.
Jag va en av dom som också anmälde mitt intresse att kunna vara med å jobba med klubben. Har inte hört ett pip ifrån klubben :roll:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det är bara ett enda eget arrangerat race arrangemang i år!
CCS är väl troligen en av världens största Corvette klubbar och i presentationen står bl.a att man skall gå med i kluben för att kunna just få köra racing.
Att då inte kunna ordna några tillfällen så att racing entusiaster ska få möjlighet att köra är rent ut sagt bedrövligt.
Det är ju en av hörnpelarna i CCS!

Samtidigt så undrar styrelsen hur vi kan engagera fler ungdomar i föreningen.

Och vad gör man då, jo man lägger alla pengarna på utflykter och fikaträffar.
Är det förvånande att undomar söker sig till andra klubbar och föreningar :roll:
Hur mycket action är det att käka en kanelbulle i Nyköpings hamn.......?

Jo det blev ju lite action när sb74's avgasrör lossnade på vägen hem, det höll jag på att glömma.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast

Mantorp

Inlägg av Kjell Dahlén »

Detta är mycket olyckligt.
Många med mig ser fram emot Mantorp som en riktig höjdar-aktivitet.
Vi är ju ändå medlemmar i en bilklubb för att kunna använda våra bilar.
Inte bara att glida omkring.

Det talas om ekonomi, vilket naturligtvis är en ytterst viktig faktor.
Kan bara konstatera att på "nedersta raden" i räkenskaperna, går inte föreningen med något minus.

Att det nu enbart ska vara kvar sommarmöte, (frånsett distriktsaktiviteter) med utflykter till något museum eller annat, är ju trevligt men, det är inte som jag ser det, den primära faktorn att vara med i denna typ av bilklubb. Inte med dom bilar som klubben representerar.

Tycker även att det är anmärkningsvärt att styrelsen under pågående aktivitetsår tar denna typ av beslut.
Vill höra från styrelsen andra motiv än dom ekonomiska.
Bör finnas andra grundläggande orsaker. Ekonomi, finns som jag tidigare berört.
Om det är så, att någon racingansvarig ej kunnat erhållas och/eller funktionärer saknas. Ja, då förstår jag olägenheten.

Här måste jag med stor sorg, överväga om medlemsskap ska förnyas eller ej.

mvh
Kjell Dahlén
AndersC5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av AndersC5 »

Blir det ingen ändring på det här så ser
jag ingen anledning till att betala medlems avgiften nästa gång.
Åka och fika kan man göra ändå...
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

För oss som inte har hunnit deltaga på detta event, kan någon som deltagit tidigare specificera vad för siffror och fakta som det rör sig om, tex:

Kostnadsnivån på banhyran?
Genomsnittligt antal CCS medlemmar som deltar?
Vad ingår (hela/halva banan, strip med tid tagning osv)?
Krav på ekipage (bur, vagnsbok, reg. besiktigad, buller, försäkring osv)?
Vilken nivå på funktionärer? SBF licensierade eller mannen på gatan?

Vad har varit mest populärt bland de som deltagit, banracing,rattlåsracing eller korv å bröd i depån?

Jag gillar själv banracing och är engagerad i Falkenbergs motorklubb (när jag befinner mig i Sverige).
Kan givetvis inte lova nånting men om det finns ett intresse för att vrida några varv på Sveriges snabbaste bana (dags att lära er svänga då, alla rattlåsracers :lol: ),
så kan jag iallafall kolla av läget när jag kommer hem dvs i April månad.

Bor ju nästgårds.. :wink:

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
lsjolund
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av lsjolund »

Är också benägen att hålla med om medlemskapet. För min deö är det höjdpunkten på året. Kanske läge att satsa mer på andra hobbies som man har.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Om mantorp

Inlägg av velasoraptor »

Det är ju bedrövligt att ställa in Mantorp. Har man en Corvette vill man väl veta vad bilen går för.Detta är ju också ett lysande tillfälle för Corvette entusiaster att bli bättre förare och lära sig var gränsen går. Detta börjar likna ett gubbdagis där det enda som verkar gälla är att smyga runt och visa upp sig. Om det nu är så har jag misstagit mig ordentilgt.Skall det inte vara några banträffar längre eller??Annars tycker jag att Robert har alldeles rätt i sina komentarer. Han är absolut inte ensam att undra.SKÄRPNING allså. :evil:
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Det var det sämsta jag hört på länge!!!!!
På Mantorp 2007 var det ju långa köer hela tiden till dragracingen, många körde också "provapå repa" och blev säkerligen intresserade av att ta licens. Även banracing var det många som testade, dock var det bara 10 st som ställde upp i själva tävlingen.

Ge en eller två "folkracechafförer" en rejäl uppsträckning så kanske fler vågar sig ut även i banracingen!

FRÅGA TILL STYRELSEN: Hur skall vi få tillväxt på racingsidan när det största och heligaste arrangemanget ställs in?

Att det enbart skulle bero på kostnaden är jag tveksam till. Däremot har jag förståelse för att det vill till att några personer ställer upp och håller i arrangemanget, vilket kanske är svårt då det också är ett stort ansvar.

Men nog borde väl en så stor club som hållt på sedan 70-talet kunna fixa detta, eller??????

/Lars/ (Besviken medlem med drag&banracinglicens) :evil:
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Man lägger inte ner en aktivitet utan att försöka värva folk som kan ställa upp om det nu är där det brister. Jag har inte sett eller hört nått varken hemma eller här på forumet. Så brist på funktionärer kan ju knappast vara orsaken. Pengar är inget problem alls i denna klubb. Det är bara en prioriteringssak och väljer man pensionärsturer istället för racing, ja då får väl pensionärerna vara med i klubben :roll:

Verkar som om våran ordförande i racingavdelningen har sagt upp sig? Så då har vi alltså ingen racingklubb längre. Kvar blir pensionärsträffar. Jag har ju en pensionärsträff själv till våren. Men jag behöver ju inte betala medlemsavgift för det :roll:
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tomten »

Hej allihop,

Även jag reagerar mot detta besked, men ska försöka komma med en del förslag/synpunkter för att få till en snabb ändring.

Ekonomi: Precis som Kjell och Foppa påpekar så finns det pengar, här handlar det om prioritering och är vi tillräckligt många som kommer med bra motargument så faller skälet att lägga ner p.g.a. ökande kostnader.

Funktionärer: Har varit ett problem i alla tider överallt, men brukar lösa sig! Flaggvakter och övrigt "fotfolk" går säker att hitta, jag kan förmedla kontakt med lokala förmågor om inte klubbens skulle räcka till. Så till vad som kan vara det svåra: TÄVLINGSLEDARE. Det går ju inte att köra och rodda hem ett sån't här arrangemang samtidigt, det tror jag vi kan vara överens om. Är det ingen som känner sig mogen att ta totalansvaret går det säkert att dela jobbet på två, en för banracingen och en för dragracingen.

Jag har inte gett upp hoppet om ett Clubmästerskap på Mantorp Park 2008! Känner du dig redo för något ansvarsfullt uppdrag och inte vill skriva här? Kontakta vår ordförande direkt eller ring mig så kan jag förmedla kontakten. Å du, det är bråttom!

Till sist: Robert Palmqvist, gå och kamma dig och inta sedan en mer ödmjuk hållning. Det är dej vi har att tacka för att det inte blev något Malmby 2007 t.ex.

Racehälsningar

Berndt "Tomten" Sevillius
070 - 760 67 67
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Enligt den infon jag har så hade ju Volvo hyrt Malmby i flera månader för egna testkörningar, och därav anledningen till att Malmby ej vart av.

Rätta mig om jag är ute och cyklar.

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Tomten »

Hej Micke,

Jag menar det planerade arrangemanget i september och då var Volvos övningar slut.

Vänligen

"Tomten"
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

jaha Ok.

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag tror inte det är problem med funktionärer eftersom vad jag förstår så ingår det flaggvakter och depåteam i hyran. Däremot måste cluben ha en egen organsiation för upplägget av tävlingarna och EN ANSVARIG TÄVLINGSLEDARE.

Den sistnämnda punkten är viktig för det är vederbörande som har HELA ansvaret för det som händer. Man bör alltså ha kompetens för att ta på sig detta och kunna sköta det på ett korrekt sätt - det är ingen "kul grej" man gör bara!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Foppa
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Foppa »

när broder och jag höll i Mantorp tog vi in en extern Tävlingsledare så slapp man gnabb som - du kompis du måste ju fixa så jag får köra osv... då var det bara säga Lennart vad är svaret på detta...
1000 spänn för två dar jobb och ansvar anser inte jag ett dugg oskälig utgift för att få ett proffs på Tävlingledning...

finns en pärm med alla kontakter som behövs inför Mantorp som vi gjorde men den kan ju inte användas... är nog för gammal nu sedan 2006... :cry:
Peter Forsberg
CCS nr. 360
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kjell Dahlén »

Peter har framfört ett förslag som jag tycker är helt utmärkt.
Arvodet för en sådan funktion som extern Tävlingsledare är
säkerligen "pe-nuts" i sammanhanget.
Detta även om det skulle vara det dubbla av vad Peter säger.
Jag vill uppmana styrelsen att ta till sig detta.

Kjell Dahlén
medl 275
Låst