Ny motor
Ny motor
Tjenixen.
Jag skall börja med en renovering av en 350,och tänker även att bättra på med lite mera kusar.
Ni som har gjort detta förut har säkert en massa tips.
Vad bör jag tänka på när jag skall trimma.
Förslag på kit?(nya kolvar .stakar,vev.)
Förslag på kam och lyftare?
Förslag på insug och förgasare?
Bilen kommer att förses med hedders och sidepipes.
Projektet kommer att startas under sommaren och förhoppningsvis vara klar till vinterns jobb.
Bäckis
Jag skall börja med en renovering av en 350,och tänker även att bättra på med lite mera kusar.
Ni som har gjort detta förut har säkert en massa tips.
Vad bör jag tänka på när jag skall trimma.
Förslag på kit?(nya kolvar .stakar,vev.)
Förslag på kam och lyftare?
Förslag på insug och förgasare?
Bilen kommer att förses med hedders och sidepipes.
Projektet kommer att startas under sommaren och förhoppningsvis vara klar till vinterns jobb.
Bäckis
Jag hade aldrig skruvat en V8:a innan jag gav mig på en helrenovering. Jag köpte handboken "How to rebuild your small block Chevy" jag följde den till punkt & pricka och den motorn går perfekt än idag (3år sedan) Min (begränsade) erfarenhet säger mig att köp ett typ Edelbrock Power Package, Toppar, Kam ,Lyftare,insug+fugge. Dessa verkar funka väldigt bra och du vet att slutresultatet kommer att funka.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
men det blir ju billigare med en ny. Kartongmotor från amerikat kostar inte mycke 
30-40 000kr så har du en fin ny 350
http://www.race-shop.com/
eller nått annat företag. Ska du riva ner din och fixa allt med den så hamnar du nästan på samma siffror och då kör du sen omkring med en gammal motor... Men jag förstår dom som vill ha orginalmotorn i bilen
Kolla runt lite i usa på nätet nu och man får ju grymma motorer för ingenting!!! en LS1:a ny för 5000$ = 30 000kr ju!!!!! Sen tillkommer ju frakt å sånt men ändå!!! en 350 med 400hk för 5600$ 33600kr
Tokbilligt nu med den låga dollarn. en vanlig 350 355hk för 4000$ = 24000kr!!! oj oj oj
Börjar bli exstatisk nu
Hittade din motor nu!!

12500$ = 75000kr men så e den ju värst av alla.. 600hk

30-40 000kr så har du en fin ny 350

http://www.race-shop.com/
eller nått annat företag. Ska du riva ner din och fixa allt med den så hamnar du nästan på samma siffror och då kör du sen omkring med en gammal motor... Men jag förstår dom som vill ha orginalmotorn i bilen

Kolla runt lite i usa på nätet nu och man får ju grymma motorer för ingenting!!! en LS1:a ny för 5000$ = 30 000kr ju!!!!! Sen tillkommer ju frakt å sånt men ändå!!! en 350 med 400hk för 5600$ 33600kr

Tokbilligt nu med den låga dollarn. en vanlig 350 355hk för 4000$ = 24000kr!!! oj oj oj
Börjar bli exstatisk nu

Hittade din motor nu!!

12500$ = 75000kr men så e den ju värst av alla.. 600hk

Hur många kusar har du tänkt dig
eller kostnad
skall man nu satsa på ett stroker kitt och nya toppar mm så håller jag med frisk att de blir billigare med en helt ny motor. sen kanske dina cylinder lopp mm är bra så du typ bara behöver byta lite lager kolvringar, kam mm och då behöver de inte bli så dyrt. men de blir lätt att när man ändå är i farten byter man de här och de här och en ännu värre sån här så blir de snabbt dyrt. Men sen kan man ju ta pengar från roligt och utbildnings kontona. För de är ju roligt och lärorikt att byggt sin egen motor
tar du dollar priset gånger ca 9kr kanke under 8kr för en hel motor har du priset ink tull frakt.
Lycka till


skall man nu satsa på ett stroker kitt och nya toppar mm så håller jag med frisk att de blir billigare med en helt ny motor. sen kanske dina cylinder lopp mm är bra så du typ bara behöver byta lite lager kolvringar, kam mm och då behöver de inte bli så dyrt. men de blir lätt att när man ändå är i farten byter man de här och de här och en ännu värre sån här så blir de snabbt dyrt. Men sen kan man ju ta pengar från roligt och utbildnings kontona. För de är ju roligt och lärorikt att byggt sin egen motor

Lycka till
Frisk har både en och två poänger i att köpa en crate MEN den själsliga tillfredsställelsen att skruva ihop en maskin själv är också värd en del. Trots allt, det är ju halva nöjet med denna hobby...
Skall du ändå byta vev, stakar och kolvar hade jag satsat på ett stroker 383:kit. Smidda kolvar givetvis. Eagle har nog en passande kombination, toppa sedan av med ett par alu toppar, dubbelplan insug och en kam runt 230@0.050" så har du en lagom vass maskin med bra tomgång. Om du inte vill vara snål, så satsa på en retrofit rullkam på en gång.
Du sa inget om transmission, men jag antar TH350/400 med standard turbin och utväxling i bakaxeln. Du kanske bör ta med den biten i dina planer också.
/ Mr. Beam
Skall du ändå byta vev, stakar och kolvar hade jag satsat på ett stroker 383:kit. Smidda kolvar givetvis. Eagle har nog en passande kombination, toppa sedan av med ett par alu toppar, dubbelplan insug och en kam runt 230@0.050" så har du en lagom vass maskin med bra tomgång. Om du inte vill vara snål, så satsa på en retrofit rullkam på en gång.
Du sa inget om transmission, men jag antar TH350/400 med standard turbin och utväxling i bakaxeln. Du kanske bör ta med den biten i dina planer också.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Nä då e denna värre 472/635hk $11,750 om man nu måste ha SBfrisk skrev: 12500$ = 75000kr men så e den ju värst av alla.. 600hk

http://www.ultrastreet.net/engines/472_classic.asp

Det finns ju BB också men den kostar lite mer, $21,000 för 632/1000hk men då är man nog nära att vara värst för en gattrimmad maskin


1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Här har du allt du behöver inkl Summit bestnr
Block: 010 , +.060", decked to 9.015"
Heads: Trick Flow 64cc/195 cc #TFS-30400003-CNC
Headgasket: Mr Gasket 0.028 (quench dist 0.043") #MRG-1134
Pistons: Probe SRS 11.3 comp, forged for 6" rod, #12337-060
Rings: Perfect Circle plasma/moly #315-0033.065
Rods: Manley streetmaster 6" forged (weight matched to pistons)
Crank: Eagle ESP cast int balanced (rebalanced) #103503750I
Camshaft: CC Advertised Duration 280/ 286, Lift .570/ .576 #CCA-12-771-8
Manifold: Performance Products Typhoon, matchported #52020
Carb: Holley 750 dp
Lifters: CC Super roller #CCA-818-16
Roller rockers: Crane #CRN-11745-16
Push rods: CC Hi-Tech length 7.700" #CCA-7963-15
Timing kit: Cloyes Hex-A-Just #CLO-9-3100A
Total kostnaden för mig blev runt 30'
Men då vet jag också att allt är i toppskick och av hög kvalitet.
Jag är av hävd väldigt skeptisk till lågprismotorer.
Billiga motorer = Lågkvalitets prylar och fusk med maskinbearbetningen och helt utebliven blueprintning.
Lite småkrafs kunde jag återanvända från min gamla motor som ventilkåpor, luftrenare, oljetråg, oljepump, tändkablar....

Block: 010 , +.060", decked to 9.015"
Heads: Trick Flow 64cc/195 cc #TFS-30400003-CNC
Headgasket: Mr Gasket 0.028 (quench dist 0.043") #MRG-1134
Pistons: Probe SRS 11.3 comp, forged for 6" rod, #12337-060
Rings: Perfect Circle plasma/moly #315-0033.065
Rods: Manley streetmaster 6" forged (weight matched to pistons)
Crank: Eagle ESP cast int balanced (rebalanced) #103503750I
Camshaft: CC Advertised Duration 280/ 286, Lift .570/ .576 #CCA-12-771-8
Manifold: Performance Products Typhoon, matchported #52020
Carb: Holley 750 dp
Lifters: CC Super roller #CCA-818-16
Roller rockers: Crane #CRN-11745-16
Push rods: CC Hi-Tech length 7.700" #CCA-7963-15
Timing kit: Cloyes Hex-A-Just #CLO-9-3100A
Total kostnaden för mig blev runt 30'
Men då vet jag också att allt är i toppskick och av hög kvalitet.
Jag är av hävd väldigt skeptisk till lågprismotorer.
Billiga motorer = Lågkvalitets prylar och fusk med maskinbearbetningen och helt utebliven blueprintning.
Lite småkrafs kunde jag återanvända från min gamla motor som ventilkåpor, luftrenare, oljetråg, oljepump, tändkablar....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h