Hej
Har startat min corvette-93, och den går jämnt och fint tills kylvätske tempen blir ca 60 grader och då börjar den missa lite i avgassystemet, och tomgången blir ojämn. När den sedan blir varmare börjar den att missa allt mer och tillslut smäller det knallar i avgassystemet och den går inte på alla cylidrar. Stänger man av och försöker att starta går det knappast hugger i mot och om den starta går den inte på alla cylindrar, stiften har troligen slått igen.
Precis innan jag ställde in den i höstas (sista körningen) gick den mycket ojämnt när den blev varm,, och dagen efter när den var kall gick den riktigt så jag kollade inte mer då.
Men nu när jag startade och den blev varm så är den inte körbar.
Sitter nya tändstift i, har mätt insprutare kalla och dom är ok.
Är det insprutarna som läcker in bensin och därför hugger imot när jag försökte starta när den är varm ??
Skulle vara tacksam om någon vet vad som kan vara fel skall besikta snart.
Kjell
Missar och går ojämnt varm motor
-
- Nykomling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis okt 16, 2007 21:01
- Ort: Göteborg
Missar och går ojämnt varm motor
Corvette -93
Har EXAKT samma fel på min 94.
Märkte av misständningar och dålig gång redan förra året, tog därför ut ett tändstift och det var blött.
Det hjälpte med att hälla i en flaska STP Injector cleaner(den svarta burken).
Nu vid vårens uppstart får jag tyvärr inte bort misständningarna med Injector cleaner.
Så det är nog till 99% läckande spridare som är felet, skall plocka ut mina till helgen och köra en trycktest på dom.
Jag har annars GM's original OBD läsare TECH 1, digitaloscilloscop +
multimetrar så jag får väl ge mig på den övriga elektroniken om
spridarna är felfria.
Vid kall motor så används inte värden på lambdasonderna(open loop) så då går motorn OK, vid varm motor(closed loop) jobbar styrning med lambdavärden och då blir det problem med läckande spridare.
Att det sker redan vid 60 grader är lite underligt, har för mig att det skall ligga runt 80 gr.
Kjelle C4/94
Märkte av misständningar och dålig gång redan förra året, tog därför ut ett tändstift och det var blött.
Det hjälpte med att hälla i en flaska STP Injector cleaner(den svarta burken).
Nu vid vårens uppstart får jag tyvärr inte bort misständningarna med Injector cleaner.
Så det är nog till 99% läckande spridare som är felet, skall plocka ut mina till helgen och köra en trycktest på dom.
Jag har annars GM's original OBD läsare TECH 1, digitaloscilloscop +
multimetrar så jag får väl ge mig på den övriga elektroniken om
spridarna är felfria.
Vid kall motor så används inte värden på lambdasonderna(open loop) så då går motorn OK, vid varm motor(closed loop) jobbar styrning med lambdavärden och då blir det problem med läckande spridare.
Att det sker redan vid 60 grader är lite underligt, har för mig att det skall ligga runt 80 gr.
Kjelle C4/94
-
- Nykomling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis okt 16, 2007 21:01
- Ort: Göteborg
Hej
Tack för det svaret som styrker min egen tro att det är spridarna.
Man hör en ytterst liten misständning vid 60 grader, men det det är vid närmare 80 grader som den börjar missa ordentligt.
Samt att den knappast går att starta när den är varm.
Får försöka få tag i nya insprutare omgående om det går.
Bor i Göteborg, vet inte var det är bäst att köpa dom
Kjell
Tack för det svaret som styrker min egen tro att det är spridarna.
Man hör en ytterst liten misständning vid 60 grader, men det det är vid närmare 80 grader som den börjar missa ordentligt.
Samt att den knappast går att starta när den är varm.
Får försöka få tag i nya insprutare omgående om det går.
Bor i Göteborg, vet inte var det är bäst att köpa dom
Kjell
Corvette -93