Spårig / vinglig i högre farter

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 15, 2008 10:02
Ort: Stockholm

Spårig / vinglig i högre farter

Inlägg av Ashish Patel »

Har ni känt av det i era C6:or?

Jag känd det igår när jag var uppe i 230km/h ca på motorväg. Det känns som att den spårar hela tiden och är lite vinglig, inte stabil. Fjädringen känns väldigt mjuk trotts Z51 paketet, jämfört med Porsche 997:an.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Du kanske ska kolla däckstrycket och eventuellt hjulinställningen den kan vara felinställd även om bilen är ny :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spårig / vinglig i högre farter

Inlägg av vette.se »

Ashish Patel skrev:Har ni känt av det i era C6:or?

Jag känd det igår när jag var uppe i 230km/h ca på motorväg. Det känns som att den spårar hela tiden och är lite vinglig, inte stabil. Fjädringen känns väldigt mjuk trotts Z51 paketet, jämfört med Porsche 997:an.
Har haft flera kunder som sagt samma sak, lösningen har varje gång varit att ta bort bladfjädrarna och byta till coilovers - de kommer tillbaks med ett stort leende efter provtur :)

Sen ska hjulinställningarna alltid kontrolleras men känslan av instabilitet eller som nån kund sa, 'bilen flyter' på vägen finns det bara en lösning på.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 15, 2008 10:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Ashish Patel »

Ska lämna in den till Euromaster för hjulinställning som bilfirman beskostar.

Är det ngt särskillt jag ska be dem göra i inställningsväg, för att minimera spårandet och flytandet på vägen vid hög hastighet och kraftig acceleration?

Är det så att om man stller in hjulen på minimering av spårning så kanske andra nackdelar uppenbarar sig?
SamiC6
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis feb 12, 2008 17:13
Ort: Bålsta

Inlägg av SamiC6 »

Har haft min på 4 hjulsinställning oxå förra året, men tycker den spårar ändå.. käns inte så trygg i höga farter men men..
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 15, 2008 10:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Ashish Patel »

SamiC6 skrev:Har haft min på 4 hjulsinställning oxå förra året, men tycker den spårar ändå.. käns inte så trygg i höga farter men men..
ok, kanke blir att byta till Coilovers... vad det ngt särskillt du påpekade när hjulinställningen gjordes eller är det någon sorts standard som de som utför jobbet går efter?
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Inlägg av Lars Jakobsson »

Ja, det finns en std som dom går efter...
Orginal så brukar hjulen stå åt alla möjliga håll ;)

Har inte det problemet på min, men har sänkt den rätt mkt...
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 15, 2008 10:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Ashish Patel »

ok, ska in med bilen till Euromaster nu på onsdag så vi får se om det blir ngn skillnad :)
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Inlägg av Corvgubben »

Haj Ashish!
Jag provkörde min C6a (också Z51 chassi) på Norrtäljevägen i veckan och upplevde samma sak som du. Mycket obehagligt. Senare i veckan körde jag på den nya motorvägen norr om Uppsala och då gick den mycket stadigare. Jag tror att en del av förklaringen till att bilen blir känslig och ostadig i höga farter kan vara dubbspåren som finns i en del äldre vägar. Har hört att breda däck blir spårkänsliga när de blir lite slitna dessutom. Mitt tips är att du provar bilen på en väg utan spår innan du börjar fixa med den. Ha re bra / Carle
I himlen kör alla Corvette!
Ashish Patel
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 15, 2008 10:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Ashish Patel »

Corvgubben skrev:Haj Ashish!
Jag provkörde min C6a (också Z51 chassi) på Norrtäljevägen i veckan och upplevde samma sak som du. Mycket obehagligt. Senare i veckan körde jag på den nya motorvägen norr om Uppsala och då gick den mycket stadigare. Jag tror att en del av förklaringen till att bilen blir känslig och ostadig i höga farter kan vara dubbspåren som finns i en del äldre vägar. Har hört att breda däck blir spårkänsliga när de blir lite slitna dessutom. Mitt tips är att du provar bilen på en väg utan spår innan du börjar fixa med den. Ha re bra / Carle
Det är exakt samma sak för mig. Men eftersom det blir gratis hjulinställning för mig så tänkte jag att jag passar på att få det, även fast det kanske inte gör ngn skillnad på spårig väg, så kanske det bli en viss skillnad i övrigt...

Men det verkar precis som du säger, att det är ngt man får leva med och tänka sig för helt enkelt var man gasar ;)
Skriv svar