Spårig / vinglig i högre farter
-
- Nykomling
Spårig / vinglig i högre farter
Har ni känt av det i era C6:or?
Jag känd det igår när jag var uppe i 230km/h ca på motorväg. Det känns som att den spårar hela tiden och är lite vinglig, inte stabil. Fjädringen känns väldigt mjuk trotts Z51 paketet, jämfört med Porsche 997:an.
Jag känd det igår när jag var uppe i 230km/h ca på motorväg. Det känns som att den spårar hela tiden och är lite vinglig, inte stabil. Fjädringen känns väldigt mjuk trotts Z51 paketet, jämfört med Porsche 997:an.
-
- Corvetteexpert
Re: Spårig / vinglig i högre farter
Har haft flera kunder som sagt samma sak, lösningen har varje gång varit att ta bort bladfjädrarna och byta till coilovers - de kommer tillbaks med ett stort leende efter provturAshish Patel skrev:Har ni känt av det i era C6:or?

Sen ska hjulinställningarna alltid kontrolleras men känslan av instabilitet eller som nån kund sa, 'bilen flyter' på vägen finns det bara en lösning på.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Nykomling
Ska lämna in den till Euromaster för hjulinställning som bilfirman beskostar.
Är det ngt särskillt jag ska be dem göra i inställningsväg, för att minimera spårandet och flytandet på vägen vid hög hastighet och kraftig acceleration?
Är det så att om man stller in hjulen på minimering av spårning så kanske andra nackdelar uppenbarar sig?
Är det ngt särskillt jag ska be dem göra i inställningsväg, för att minimera spårandet och flytandet på vägen vid hög hastighet och kraftig acceleration?
Är det så att om man stller in hjulen på minimering av spårning så kanske andra nackdelar uppenbarar sig?
-
- Nykomling
ok, kanke blir att byta till Coilovers... vad det ngt särskillt du påpekade när hjulinställningen gjordes eller är det någon sorts standard som de som utför jobbet går efter?SamiC6 skrev:Har haft min på 4 hjulsinställning oxå förra året, men tycker den spårar ändå.. käns inte så trygg i höga farter men men..
-
- Corvetteälskare
-
- Nykomling
- Corvgubben
- Rookie
Haj Ashish!
Jag provkörde min C6a (också Z51 chassi) på Norrtäljevägen i veckan och upplevde samma sak som du. Mycket obehagligt. Senare i veckan körde jag på den nya motorvägen norr om Uppsala och då gick den mycket stadigare. Jag tror att en del av förklaringen till att bilen blir känslig och ostadig i höga farter kan vara dubbspåren som finns i en del äldre vägar. Har hört att breda däck blir spårkänsliga när de blir lite slitna dessutom. Mitt tips är att du provar bilen på en väg utan spår innan du börjar fixa med den. Ha re bra / Carle
Jag provkörde min C6a (också Z51 chassi) på Norrtäljevägen i veckan och upplevde samma sak som du. Mycket obehagligt. Senare i veckan körde jag på den nya motorvägen norr om Uppsala och då gick den mycket stadigare. Jag tror att en del av förklaringen till att bilen blir känslig och ostadig i höga farter kan vara dubbspåren som finns i en del äldre vägar. Har hört att breda däck blir spårkänsliga när de blir lite slitna dessutom. Mitt tips är att du provar bilen på en väg utan spår innan du börjar fixa med den. Ha re bra / Carle
I himlen kör alla Corvette!
-
- Nykomling
Det är exakt samma sak för mig. Men eftersom det blir gratis hjulinställning för mig så tänkte jag att jag passar på att få det, även fast det kanske inte gör ngn skillnad på spårig väg, så kanske det bli en viss skillnad i övrigt...Corvgubben skrev:Haj Ashish!
Men det verkar precis som du säger, att det är ngt man får leva med och tänka sig för helt enkelt var man gasar