Fusable Link?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Fusable Link?

Inlägg av Nexxus »

Jaha ... dax för nästa elände....
Var iväg och hjälpte en polare med sin firebird och skulle åka hem därifrån...
när jag vrider om nyckeln händer absolut ingeting alls ...
Inget klick, ingenting ...

Har bytt kablarna till batteriet eftersom jag tyckte en såg lite tveksam, men hjälpte inte alls.

Tidigare under dagen hade jag lite problem med att starta den... men den gick igång tillslut. (det vanliga problemet med varm startmotor)

Så det jag funderar på nu är om det kanske kan vara någon så kallad "Fusable link" som har gått?
Det sitter ju en i närheten av startmotorn, men det går inte att komma åt den för att titta ... bilen står så illa att jag inte kan hissa upp den :(
Jag är ju extremt dålig på allt vad elektronik är, kan ju inte ens hantera en sån där mätmojäng...

Men min egentliga fråga är väl är det någon som vet var man kan hitta någon sådan säkring? ringde Hansen, de hade ingenting.
Corvette Sweden/Tidbloms har av någon outgrundlig anledning tagit semester mitt i högsäsongen :)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Skulle nog kolla brytaren som sitter vid kopplingen.
Om inte den funkar så släpper den ju inte igenom någon signal till startmotorn.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Som Peter säger eller kanske tändningslåset? Fungerar allt annat, lampor å sånt när du vrider om nyckeln?
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Jag har haft samma problem, just detta med inget klick från solenoiden, vid start.
Rev ner allt och bytte kontakten till tändningen, helt i onödan visade det sig, men nu sitter det en ny brytare där i alla fall..

Felet jag hade på min var att säkringen till kupéfläkten hade brunnit. Nu är det ju så "smart" på Corvetterna ( i alla fall 78:an) att denna säkring även matar styrströmmen till solenoiden !

Du kan ha full kräm till allt annat även till startmotorn men det hjälper ju inte om inte solenoiden får sitt.

I övrigt har jag haft alla andra fels om nämns här, varm startmotor = inget händer men då klickar ju solenoiden, felschimsad startmotor etc.

Ett hett tips alltså innan du river ner allt mellan golv och vindruta, kolla denna säkring !

Går kupéfläkten ??

//Hagge
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Mitt tändningslås packade ihop för ett par år sedan, då hände inte heller nåt när man vred på nyckeln.
Det känndes anorlunda när man vred på nyckeln, så om det är det felet borde du märk det när du vred om den.
Det var en liten alu kuggstång inne i rattstången som i mitt fall gått av.

Det enda är nog att mäta sig fram till vart felet sitter.

Kopplings scheman hittar du här:
http://www.vettemod.com/forum/downloads.php?do=cat&id=2

Du måste bli medlem för att kunna tanka ner dem.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Ja, det mesta fungerar utom just tändningen ...
alla lampor lyser som de ska osv ...
Kupéfläken kan jag inte kolla eftersom den var ur funktion redan när jag fick bilen.
När jag tittar på batteri mätaren, så rör sig visaren när jag vrider om nyckeln, så det ser i vart fall ut som att batteriet på något vis försöker kräma ur sig något.
Det borde ju utesluta trasigt tändningslås och en del annat ...??
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Nexxus,

kolla den här länken och säkringsboxen, det finns en säkringsplats som är märkt RADIO TSC SOL, det är den andra nedifrån i högra "kolumnen" av säkringar:

http://www.corvetteforum.net/c3/tunedpo ... ex15.shtml

[bSom sagt, kolla att denna är hel innan du gör ngt annat.[/b]
Batteriet kan ju också vara kasst dvs det ger inte tillräckligt med ström till startmotorn alternativt dålig jord ngnstans eller så har startmotorn pajat eller tändningslåset, det är väl de vanligaste felen som kan uppstå.

Om säkringen är hel så måste du kolla med en voltmeter att du får fram spänning till startmotorn/solenoiden.

Om du har spänning till solenoiden då du vrider tändningen till start så är det inte tändningslåset/brytaren det är fel på.

Då har du kvar ev fel på startmotorn eller solenoiden (båda tar stryk av värmen särskilt om du har headers), dåligt batteri eller dålig jord.

//Hagge
Användarens profilbild
jerkee
Rookie
Rookie

Inlägg av jerkee »

Till din egentliga fråga om fusible link "var man kan hitta någon sådan säkring".

Sjölands Bilservice i Göteborg fixade åt mig. http://www.sjolandsbilservice.com/HTML/frameset.html Går att köpa som metervara. Någon annan Chevrolet-återförsäljare i dina hemtrakter kan säkert hjälpa till.

Men grabbarna som svarat tidigare i tråden är nog närmare orsaken på spåret. Det ryker som faan när en fusible link brinner av, det borde du märkt.

/Jerkee
1970 350/350
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Jag får tacka för alla förslag, jag ska försöka titta närmare på det hela på onsdag, men som jag sade inledningsvis, jag kan absolut inget om el överhuvudtaget.
Att kolla en säkring är väl ungefär så långt mina elkunskaper sträcker sig ... :)
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Man ska alltid börja med det enklaste, typ kolla en säkring, så då kommer du ju ganska långt !

//Hagge
Användarens profilbild
Korven
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Korven »

Det går 2 tynne ledniger inn på din starter. De siste ca 10 cm av disse er fusable link. Disse vil brenne av ved kortslutning. Når jeg sier brenne av så er det inne i isoleringen. Drar du litt hardt i dem så ryker de oftest av, du kan også se at isoleringen er skadet. Ser de ok ut så er feilen et annet sted.

Husk at før du starter å demontere så koble fra batteriet.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Tack för råden ...
Har ju lyft motorn ett par gånger så det börjar ju bli rutin, så jag vet ungefär var de sitter, men hade hoppats man skulle kunna kolla på något annats sätt, eftersom bilen står så dåligt till att jag inte kan hissa upp den överhuvudtaget.
Och uppifrån går det inte att få tag i ledningarna...
Antar att det hela är ganska enkelt om man väl kan mäta sig fram, men jag har ju varken kunskap eller verktyg för det.
Så min förhoppning är väl att få tag i någon polare som ev. kan hjälpa mig med det.
Ska försöka ta en titt idag när det är halvdag...

Korven skrev:Det går 2 tynne ledniger inn på din starter. De siste ca 10 cm av disse er fusable link. Disse vil brenne av ved kortslutning. Når jeg sier brenne av så er det inne i isoleringen. Drar du litt hardt i dem så ryker de oftest av, du kan også se at isoleringen er skadet. Ser de ok ut så er feilen et annet sted.

Husk at før du starter å demontere så koble fra batteriet.
Användarens profilbild
Korven
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Korven »

Hvis du har smallblock uten headers så kan du komme til fra oversiden. Det er trangt da det sitter et varmeskjold mellom starter og manifold.

Du tar av den minste mutteren på starteren. Dine fusable link kabler har kabelsko. Det går jo å måle med et ohm meter mellom mutter og et stykke oppe på ledningen, men det er nesten enklest å skru de løs.

Igjen koble fra batteriet så du ikke lager kortslutning :wink:
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Var ut igår och kollade, lyckades efter efter ett visst mått av besvär komma åt ledningarna, kollade "fusable link" som såg hel ut.
Så jag antar att då kan man kanske utesluta den.
Mäta är som jag skrev tidigare inte att tänka på, varken har eller vet hur en multimeter eller ohmmätare fungerar :oops:
Återstår att kolla allt annat.
Hittade även en trasig säkring som jag missade första gången jag kollade i halvmörkret när det hände. Blev lite gladare och åkte och inhandla en ny, men glädjen blev kortvarig... hjälpte inte mycket... visade sig dessutom vara till radion (som inte är inkopplad) när jag tittade närmare.

Ja, man börjar återigen undra varför man har kvar eländet ... men jag antar att det är för att den är så kul när den väl vill fungera, men sånt här får en att tappa sugen.
Det är väl en sak när saker går sönder, men när det inte ens går att lokalisera felet blir man ju lite irriterad, hade ju räknat med att den åtminstone skulle gå att starta till 1:a Maj ledigheterna :(
carl-johan
Rookie
Rookie

Inlägg av carl-johan »

Jag hade ett liknande fel. Ibland var den heldöd och ibland fungerade allr perfekt. Jag letade överallt. Till slut kom ett proffs in i bilden och han började vid batteriet. det var en kabelsko som hade en plastgjutning i sladden. I den gjutningen var det ett glapp. Det byttes och sedan har det fungerat.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Har bytt kabeln som går från batteriet till säkerhetsbrytaren (tror det är minus), men inte den som går ner under batteriet...men den såg fräsh ut.
Har inte haft möjlighet att kunna kolla under bilen, eftersom jag inte får igång den, och den kan inte hissas som den står just nu.
Har även testat med hjälp av en annan bil, så jag är ganska säker på att det inte är batteriet det är fel på. Allt övrigt fungerar, instrument, torkare det mesta jag kan se, utom just när man vrider om nyckeln.
Någonting krämar i alla fall, det ser man på amperemätaren, men ändå händer inget alls...
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har du bra kontakt till batteripolerna?
Tryck fast polskorna ordentligt mot batteripolerna.

Prova att dra en separat + ledare till solenoiden och se om du kan få den att slå till.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Jag skall ju inte svära till hundra procent, men jag tror kontakten är bra... men säker kan man ju aldrig vara riktigt.... bytte ju kablar, fixade till polerna med ett litet polverktyg innan jag tryckte dit kablarna, så allt sitter ju garanterat bättre än när det här hände, och den gick ju att starta hela dagen tills detta hände på kvällen...

Dra separat + ledare till solenoiden har jag läst något om också... men exakt hur funkar det?
Vet inte ens om jag kan komma åt ... det sitter ju en fet sladd på solenoiden, som jag antar kommer från batteriets minuspol? den lär jag inte komma åt i nuläget, men om det är någon av det andra 2 (R + S), så gjorde jag en snabbkoppling på dem, så det borde kunna komma åt.

Men hur ska själva utförandet gå till? Kommer det inte att bli ögonblicklig kontakt om jag drar en kabel emellan? Ungefär som att lägga ner en stor skruvmejsel mot solenoiden?
Känner mig inte helt bekväm att rota i grejer som har mycket ström i sig :)
Användarens profilbild
Korven
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Korven »

Den grove kabelen som går ned til din starter er + kabelen.

Hvis du setter på tenningen og legger f.eks en skruvmeisel mellom denne og den lille mutteren så vil ditt starter rele slå inn såsant du har nok strøm på ditt batteri... du har nå fått første leksjon i tjuvkobling :lol:

Igjen pass på hvis du kommer bort i gods på starter eller motor har du et lite fyrverkeri i mellom dine hender ...
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Precis!
Som Korven skriver. Gör en tjuvkoppling
Man håller på att skita på sig första gången det slår till :lol: men man vänjer sig.
På med tändningen. Prova en halv sekund, stöt till lätt en gång så ser du att det inte är någon fara.
Har själv haft problem med att starta. var helt död när man vred på nyckeln ett flertal gånger förra sommaren så att korsluta med en skiftnyckel blev en rutin.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Tja, jag har ju helt tömt ut alla andra lösningar som jag klarar av ...
Men det finns ju två mindre anslutningar ...
vilken ska man lägga emot? Har för mig det är den som är markerad "S"?
Kommer inte riktigt ihåg vilken av dem det var ... och att se vilken det är är inte direkt möjligt.

Finns en som sitter rakt ovanför den stora, och en mer innåt motorn till om jag inte minns helt fel...
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Hittade du felet, eller kör du fortfarande med en skifta som startnyckel? :D
ornet skrev: Har själv haft problem med att starta. var helt död när man vred på nyckeln ett flertal gånger förra sommaren så att korsluta med en skiftnyckel blev en rutin.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Tjenare Nexxus.
Hur går det? fått igång bilen? Har du automat eller manuell låda?
Automatlådan har en startspärr uppe vid spaken så att du inte kan starta bilen med växel i. Har du provat att dra spaken i neutralen och starta där eller prova att rucka lite i spaken när den är i park-läget om det skulle kunna vara glapp i den kontakten/brytaren.
Lycka till.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Halloj ...
Nä, jag har manuell låda ... så det hjälper nog inte så mycket kanske.
Har precis kommit hem från bilen där jag testade att stoppa en kabel till en av solenoidens små anslutningar, vet inte ens om jag har gjort rätt....
kanske var det till den stora plusen jag skulle ha dragit den? men, men ... det sprakade bara lite när jag kopplade den till den ena av de små anslutningen, den andra hände det inget alls med ...

Känns som att jag tömt ut all idéer ... skulle kanske behöva ta mig till en GDS hall och hissa upp den, då skulle jag komma åt att byta ut minus kabeln från batteriet och eventuellt byta solenoiden, men jag kommer ju ingenstans.
Bilen står ju vid garage nedfarten, så bakåt lutar det ned och framåt ännu mer ... inte riktigt läga att hissa upp den på något vis.
Ner i garaget kommer jag för övrigt inte heller iom att nedfarten gör en tvär 90 graders sväng, vilket gör att man mitt i svängen måste backa lite och utan motor igång kan det bli lite besvärligt :)

Bilen går för övrigt att putta igång, men det funkar som sagt inte med starthjälp, vilket gör att jag inte tror det är batteriet som felar iallafall.

Men det är ju som sagt en gammal bil, som inte riktigt är i närheten av ditt skick :) Det enda övriga som jag skulle behöva byta är väl den långa feta pluskabeln som går under bilen till startmotorn, den har väl också sett sina bästa dagar.
Är det någon som har ett hum om hur lång den pluskabeln behöver vara på ett ungefär?
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

kanske lite problem med manöverreläet , startsolenoiden, dom går att renovera , brukar svetsa sönder kontakterna innuti i den . jättelätt att renovera och kostar inte en krona. brukar gå att vända kontakterna 180 grader så funkar den igen. repat själv jättemånga såna
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Användarens profilbild
jerkee
Rookie
Rookie

Inlägg av jerkee »

Det kan vara kontakten i kopplingen som spökar. En kontakt känner av att kopplingen är nedtryckt i botten vid start. Har ibland själv förvånat märkt att inget hänt vid start. Kopplingen har då inte varit i botten. Kan vara värt ett försök att kolla av kontakten.

/Jerkee
1970 350/350
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Jag har en solenoid liggandes, men eftersom jag inte kan komma under bilen så ...
kungricky skrev:kanske lite problem med manöverreläet , startsolenoiden, dom går att renovera , brukar svetsa sönder kontakterna innuti i den . jättelätt att renovera och kostar inte en krona. brukar gå att vända kontakterna 180 grader så funkar den igen. repat själv jättemånga såna
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Tja, om jag visste vad jag letade efter så kanske ... har tittat i mina böcker, men de säger inget om hur denna kontakt ser ut eller var exakt den är lokaliserad...
För övrigt, så borde jag väl koppla förbi den om jag har dragit en separat ledning från batteriet till solenoiden?

Jag hoppas att jag kan få någon polare att hjälpa till att ev knuffa igång den... kanske kan jag ta mig till en GDS hall och plocka ner startmotorn och byta solenoid.
jerkee skrev:Det kan vara kontakten i kopplingen som spökar. En kontakt känner av att kopplingen är nedtryckt i botten vid start. Har ibland själv förvånat märkt att inget hänt vid start. Kopplingen har då inte varit i botten. Kan vara värt ett försök att kolla av kontakten.

/Jerkee
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

om du tjuvkopplar förbi kontakten till kopplingen så ska den ju starta. och solenoiden akn du få lös ledningarna så sitter nog resten fast med 2 stjänskruvar , på nåt sätt borde du komma åt å ta lös den
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

När jag tjuvkopplar förbi tändningen, så händer som sagt inte mycket alls ... det gnistrade lite vid batteriet när jag stoppade dit sladden.
Kanske är det startmotorn som är stekt trots allt?
Men jag är ju ingen stjärna på el, så kanske har jag gjort fel någonstans på vägen.
Just nu känns det som att jag bara vill lämna bort den till någon som kan något :(

Med mina headers, finns det inte en chans att komma åt solenoiden tyvärr, alldeles för trångt.
kungricky skrev:om du tjuvkopplar förbi kontakten till kopplingen så ska den ju starta. och solenoiden akn du få lös ledningarna så sitter nog resten fast med 2 stjänskruvar , på nåt sätt borde du komma åt å ta lös den
Skriv svar