Jag har äntligen gjort slag i saken och min pojkdröm är snart här.. en Corvette Stingray 1973 (i bra skick).
Jag skulle nu vara tacksam för råd angående vad man bör göra med en import. Jag ska byta motorolja, växellådsolja (på verkstad).. några fler bra ideér?
Grattis, jag skaffade min pojk(gubb)dröm vid 46 års ålder......
Se till att du har ett varmt garage att ställa in den i när du behöver mecka.
Att lämna in Corvetten på verkstan varje gång nåt behöver fixas kommer att kosta dig mycket pengar.
Om bilen inte redan gått iväg så är det en bra ide att fylla upp bilen med div USA prylar då du slipper frakt kostnad/tull/moms. I princip kan man säga att du köper delarna med 50% rabatt, motsvarande om du skall handla senare och frakta via flyg.
Har köpt in Haynes Repair Manual, garage finnes. Jag hade tänkt meka med den själv men första gången går den in på verkstad för en riktig genomkoll eftersom jag själv är ingen kung på att meka.
Bilder kommer, bara jag har lite mer tid.. måste rusha till jobbet nu [/img]
Grattis och välkommen till ett bra forum.
Om jag vore dig så skulle jag byta alla vätskor/oljor i hela bilen. Motor, växellådan, bakaxeln (glöm ej "GM knäppoljan/tillsatsen"), bromsvätskan och även kylvätskan inkl. glykol. (styrservo? kolla oljan ev. byt oljan)
Jag skulle även gå över framvagnen med en fettspruta på alla smörjställen.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->) http://www.c3-restorer.se
Hallå Mr six pack!
Du som vet rätt mycket om våra bilar.
Vet du skillnaden på varför det står "use limited slip diff lubricant" på vissa årsmodeller och "use Positraction diff lubricant" på andra. Är det någon skillnad på axlarna?
MVh
Pär
Här är en av de bästa bilderna jag har än så länge. (har drygt 80 st.. men det är mycket underrede, motorrum m.m)
Och ett stort tack för råden.. låt dem bara fortsätta komma, det kan behövas
Är inte helt 100% men funktionsnamnet är väl limited slip varav GM namnen för denna är positraction
Samma sak olika namn
Fyll på med "knäppoljan" i vilket fall