Olja till motor växellåda och bakaxel...
Olja till motor växellåda och bakaxel...
Hej!
Jag är ganska ny medlem i Corvette cluben. Jag har varit inne o kollat detta forum ang min undran över vilka olika typer utav oljor man skall ha i motor o växel låda/auto och i bakaxeln på en Corvette 95-/5500mil.
Jag använder bilen i Sverige och mesta dels i goa Göteborg. Oljor från
ca 0 grader upp till +30grader antar jag är det som ungefär gäller, vad det beträffar utom hus. Sedan vad/hur som gäller inne i respektive olje tråg/del vet jag inte. Kör väl omkring 500-800mil per år. Kör relativt mjukt med bilen det händer ju dock att man gasar på.
Då jag endast är intresserad utav det GM vill el rekomenderar att man skall använda. Finns det det någon hjärtlig o kunnig Corvette själ som vet vad GM rekomenderar. Skriv gärna ner i ert svar var du/ni fått era uppgifter ifrån.
Jag tackar o bockar på förhand. Mvh Zpola
Jag är ganska ny medlem i Corvette cluben. Jag har varit inne o kollat detta forum ang min undran över vilka olika typer utav oljor man skall ha i motor o växel låda/auto och i bakaxeln på en Corvette 95-/5500mil.
Jag använder bilen i Sverige och mesta dels i goa Göteborg. Oljor från
ca 0 grader upp till +30grader antar jag är det som ungefär gäller, vad det beträffar utom hus. Sedan vad/hur som gäller inne i respektive olje tråg/del vet jag inte. Kör väl omkring 500-800mil per år. Kör relativt mjukt med bilen det händer ju dock att man gasar på.
Då jag endast är intresserad utav det GM vill el rekomenderar att man skall använda. Finns det det någon hjärtlig o kunnig Corvette själ som vet vad GM rekomenderar. Skriv gärna ner i ert svar var du/ni fått era uppgifter ifrån.
Jag tackar o bockar på förhand. Mvh Zpola
olja till motor växel låda bakaxel...
Tack för ditt svar. Jo jag har tittat igenom detta forum och min fråga kvarstår....
Är det någon som vet vad GM som tillverkar Corvette rekomenderar/vill att man använder för typ av olika oljor till en Corvette 95a- i motor växellåda/auto samt bakaxel.
Och skulle då också vara tacksam och få veta var ni fått eran info från?
MVH Zpola
Är det någon som vet vad GM som tillverkar Corvette rekomenderar/vill att man använder för typ av olika oljor till en Corvette 95a- i motor växellåda/auto samt bakaxel.
Och skulle då också vara tacksam och få veta var ni fått eran info från?
MVH Zpola
Vill du ha exakt vad GM rek så har din lokala GM verkstad allt (om de nu inte bara är insnöade på Ååååpel och Snaaablar - klar varning för dessa)
Motor: Mobil1 5W/30 (eller om det nu var 10W/30, står på påfyllningslocket. Can 5-6 liter
Styrservo: GMs egen olja
Vxllåda: Kommer ej ihåg
Slutväxel: Finns även här fina GM flaskor med antiknäpptillsatser.
Gå annars in på GM Goodwrench och kolla på tillbehör.
MVH
MN
Motor: Mobil1 5W/30 (eller om det nu var 10W/30, står på påfyllningslocket. Can 5-6 liter
MVH
MN
vad han frågade om var ju KLASSNINGEN och vilken viskositet man ska satsa på i det svenska klimatet.M Nordin skrev:Vill du ha exakt vad GM rek så har din lokala GM verkstad allt (om de nu inte bara är insnöade på Ååååpel och Snaaablar - klar varning för dessa)
MVH
MN
Klassningen står i instruktionsboken.
En sommarbil behöver inte olja som är speciellt tunnflytande när det är kallt, så 0-5 klassning går bort.
vissa motorer har tillverkningspecfikationer som gör att 15-20 är för tjockflytande när den är kall,om Lt1,an har något sådant tjafs är tveksamt
så en 10/40 olja med rätt specifikationer är nog lämpligt.
i instruktionsboken står vilken olja som ska vara i växelådan etc.
i automaten fyller du Dexron,var väl IId när bilen var ny,den är ersatt med Dexron III.
Jag har bara data till 91 själv på klassning o dyl.
Ingo: Nu tjatar vi sönder denna oljetråd också
men jag ser inte ordet klassning någonstans utan "zpola" vill tydligen inte leka egen tribolog utan lita på vad allsmäktiga GM säger. Inget fel i detta
!
F ö finns det både kallare och varmare ställen i USA än i Sverige så deras rek funkar nog fint.
MVH
MN

F ö finns det både kallare och varmare ställen i USA än i Sverige så deras rek funkar nog fint.
MVH
MN
Hej.
Det enklast är nog att åka till en GM-handlare i Blöteborg. Säg vad du vill ha o köp det han ställer fram på disken.
Det enklast är nog att åka till en GM-handlare i Blöteborg. Säg vad du vill ha o köp det han ställer fram på disken.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
oljor till motor växel låda bakaxel.....
Tack för ditt svar, men det är nog så att min lokala Gm handlare e lite så där som du beskrev i ditt svar el helt enkelt bara ovilliga till att hjälpa till, då jag redan har varit i kontakt med dessa. Men då skall jag kolla med andra runt om i landet. Tack för tipset.
Skulle d vara någon annan som kan alla/resten utav svaren, kvarstår mina frågor tills jag fått korrekta svar.
Tack alla på förhand.
MVH Zpola
Skulle d vara någon annan som kan alla/resten utav svaren, kvarstår mina frågor tills jag fått korrekta svar.
Tack alla på förhand.
MVH Zpola
Olja i motor växel låda o bakaxel...
Hej! Det var väldans vad många som kom in o svara, han ju knappt vaknat idag. Detta är ju väldigt roligt. Jag har fått tag i en instuktions bok och där står ju allt man behöver veta i detta fall, utom vilket spec nr Gm har på filtret i växellådan/auto, men d fixar jag på en Gm verkstad.
Så tack alla ni som svarat mig, jag tror nu jag kommit en bra bit på vägen. Kommer att djup dyka lite till i detta nu när jag vet vad som skall användas enligt Gm´s rekomendationer. Som sagt en del nr m.m kan ju ha ändrats under åren.
Hoppas jag kan hålla denna disskution levande ett tag till. Återkommer med mina mer "egna efterforskningar" snarast. Kommer då att redogöra för vad jag kommit fram till.
Tusen tack så länge...
Så tack alla ni som svarat mig, jag tror nu jag kommit en bra bit på vägen. Kommer att djup dyka lite till i detta nu när jag vet vad som skall användas enligt Gm´s rekomendationer. Som sagt en del nr m.m kan ju ha ändrats under åren.
Hoppas jag kan hålla denna disskution levande ett tag till. Återkommer med mina mer "egna efterforskningar" snarast. Kommer då att redogöra för vad jag kommit fram till.
Tusen tack så länge...
Hehe
Vad GM rekommenderar räknar jag som klassningen på oljan..M Nordin skrev:Ingo: Nu tjatar vi sönder denna oljetråd ocksåmen jag ser inte ordet klassning någonstans utan "zpola" vill tydligen inte leka egen tribolog utan lita på vad allsmäktiga GM säger. Inget fel i detta
!
MVH
MN

Och beskrivningen på bostadsort och användningsområde räknar jag som viskositetsområde..

Och om du läst Corvettens instruktionsbok så ser du att GM rekommenderar olika viskositet i olika temperaturområden..

Och törs garantera att de oljor som marknadsförs i nämnda viskositetsområdat duger i de allra flesta fallen.....