Corvette C6 Z06 2006

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Willeman
Nykomling
Nykomling

Corvette C6 Z06 2006

Inlägg av Willeman »

Hej på er har nyligen importerat en beg. Z06, och har en fråga, varför går 1:a växeln ibland direkt över till 4:an.
Jag har läst att man kan spärra lådan på de viset, men i såfall borde den ju gå i hela tiden, bara ibland på det mest idiotiska ställen när man inte direkt vill om jag så säger, vad gör jag för fel????????????
Brutal bil måste jag säga, den drar på bra från 1:an till 4:an, men där ju en helt annat drag med rätt växel :?
Tjenare jag gick med i klubben första gången -91-99 när jag hade en -72 Stingray 350, sedan har jag haft en C5 -98 under 4 års tid, men gick aldrig då, nu har jag skaffat mig en Z06:a och bestämt mig för att gå med igen.
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Jag vet inte hur det fungerar på C6 men C4 fungerar på följande vis:
When One to four come on you can only shift from 1 to 4 insted of 1 to 2. This helps you to get the best possible fuel economy.

This light will come on under these conditions:
* The engine coolant temperature is greater than 120 F (50 C)
* You are going 12 -19 mph (20-29 km/h) and you are at 35% throttle or less

Texten ovan är hämtat ur min manual, den säger helt enkelt att om du kör lungt (mindre än 35% gaspådrag på 1:ans växel) kommer den att vilja byta växel till 4:an för att spara soppa. I mitt fall då jag har manuell låda tänd ett lampa som säger "one to four" och jag är tvingad till att växla till 4:an enligt manualen men tidigare ägaren har bytt ut någon pryl så att jag inte har spärren (kan växla som jag vill). Jag antar att i ditt fall att du har automat så växlar den själv till 4:an åt dig. Om du vill kringgå detta så kan du söka på forumet efter nyckel ordet "one to four" så kommer du säkert att hitta mer info.
Corvette makes me smile ;)
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TwiZteD »

Har det med på min Z06 -07.
Man kan köpa någon del för $20-30 i USA som kring går detta.
Jag har vant mig att växla 1-4 när den säger till numera...
Tyckte det var jobbigt i början men inte farligt numera.

Och den lyser endast :

Annars så lyser den inte, tex om du kör lite snabbare eller så.

// André
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Naza »

TwiZteD skrev:Och den lyser endast :

:D Då har det inte hänt så mycket sedan min C4 :D
Corvette makes me smile ;)
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Corvette C6 Z06 2006

Inlägg av COOLMACHINE »

Willeman skrev:Hej på er har nyligen importerat en beg. Z06, och har en fråga, varför går 1:a växeln ibland direkt över till 4:an.
Jag har läst att man kan spärra lådan på de viset, men i såfall borde den ju gå i hela tiden, bara ibland på det mest idiotiska ställen när man inte direkt vill om jag så säger, vad gör jag för fel????????????
Brutal bil måste jag säga, den drar på bra från 1:an till 4:an, men där ju en helt annat drag med rätt växel :?
Hej jag har ett kitt liggande (nytt! ej använt) som du får köpa för 150 + porto.

Skicka ett PM om du är intreserad

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Skriv svar