
Bygge av C6-Banracing Corvette, Medlem #2269
Nej, det är ingen fara då vi håller på att bygga en dubbelväggig värmesköld runt avgasrören. En djäklarns pyssel, måste jag säga...
Dessutom är sitter man så lågt att knät är inte uppe i närheten av rören. Stolen (i alu) står direkt på golvet och stoppningen är borttagen så vi sitter i princip 5mm ovanför golvet. Det som verkligen löper risk att bli grillat, om värmeskölden inte är tillräckligt bra, det är växellåda + ev. passagerare...
/Michael K
Dessutom är sitter man så lågt att knät är inte uppe i närheten av rören. Stolen (i alu) står direkt på golvet och stoppningen är borttagen så vi sitter i princip 5mm ovanför golvet. Det som verkligen löper risk att bli grillat, om värmeskölden inte är tillräckligt bra, det är växellåda + ev. passagerare...
/Michael K
Nu har vi kommit vidare en bit. Bl.a börjar termosen ta sig:

Vi berättar mer om termosen på vår SpeedLab-sida:
http://www.speedlab.se/wordpress/?p=280
Dessutom har vi fått hem kardanen och monterat den...
o
...och vi har även passat in generatorn som drivs direkt av kardanen...

I vår strävan att ha så lågt placerad vikt långt bak har vi valt att placera generatorn bakom förarstolen. Generatorn drivs via ett vanligt kilrep av kardanaxeln som fått en för ändamålet lämplig remskiva ditsvetsad.
Lite mer om kardaneriet: http://www.speedlab.se/wordpress/?p=285
MVH/
Michael Karpers
Vi berättar mer om termosen på vår SpeedLab-sida:
http://www.speedlab.se/wordpress/?p=280
Dessutom har vi fått hem kardanen och monterat den...
...och vi har även passat in generatorn som drivs direkt av kardanen...
I vår strävan att ha så lågt placerad vikt långt bak har vi valt att placera generatorn bakom förarstolen. Generatorn drivs via ett vanligt kilrep av kardanaxeln som fått en för ändamålet lämplig remskiva ditsvetsad.
Lite mer om kardaneriet: http://www.speedlab.se/wordpress/?p=285
MVH/
Michael Karpers
Den ser ut att hamna på ca 950kg tomvikt. Så vi får lasta in barlast för att komma upp i reglementsenlig "matchvikt"Peter skrev:Nu vet ju inte jag om ni har svarat på denna fråga innan,men hur tung kommer hon att bli startklar?
Vi har gjort tyngdpunkts mätningar och den ser ut att hamna under hjulcentra vilket medför att vi i princip inte kommer att ha någon krängning i kurvorna.

Målet är ju att ha så mycket gummi som möjligt i banan hela tiden, så kan vi slippa alla oönskade camber förändringar orsakade av krängningen så är det bra.
MVH
/Johan Björkegren
Team Speedlab
Det var länge sedan vi uppdaterade vår tråd, så här kommer lite info:
Det blev tyvärr ingen tävling under 2008 för oss, men planen just nu är att vi skall komma ut på banan för en första provtur under hösten. Detta för att vi skall ha en möjlighet att testa bilen för att kunna korrigera saker under vintern.
Då vi har inlett ett samarbete med Ferdfelt Trading AB där vi skall hjälpa till att marknadsföra deras bilvårdsprodukter från Simoniz kommer vi att ställa ut bilen tillsammans med dem på Street Cars Fest på Barkaby 30-31 aug. Kom förbi om ni är i granskapet!
Chassiet och delar av karossen är nu lackat och hopplockning av bilen pågår.

Hmmm...

Söööt!!
Fler bilder här:
http://www.speedlab.se/wordpress/?p=325
Det blir ju trångt som attan så pedalerna har hamnat i en speciell, borttagbar utbyggnad. Borttagbar bara för att lådan annars kommer ivägen för bakre tändstift och headersbultar.

Låååda!
När vi öppnade klumpen upptäckte vi att vi återigen var millimetrar från ett bakaxelhaveri. Bultarna hade återigen börjat ge sig och hade det inte varit för att Tommy Flitt låst bultarna med pianotråd, så hade vi återigen fått skaffa oss en ny diff + hus.

Nära skjuter ingen hare...
Läs mer + fler bilder:
http://www.speedlab.se/wordpress/?p=316
MVH/
Michael Karpers
Det blev tyvärr ingen tävling under 2008 för oss, men planen just nu är att vi skall komma ut på banan för en första provtur under hösten. Detta för att vi skall ha en möjlighet att testa bilen för att kunna korrigera saker under vintern.
Då vi har inlett ett samarbete med Ferdfelt Trading AB där vi skall hjälpa till att marknadsföra deras bilvårdsprodukter från Simoniz kommer vi att ställa ut bilen tillsammans med dem på Street Cars Fest på Barkaby 30-31 aug. Kom förbi om ni är i granskapet!
Chassiet och delar av karossen är nu lackat och hopplockning av bilen pågår.
Hmmm...
Söööt!!
Fler bilder här:
http://www.speedlab.se/wordpress/?p=325
Det blir ju trångt som attan så pedalerna har hamnat i en speciell, borttagbar utbyggnad. Borttagbar bara för att lådan annars kommer ivägen för bakre tändstift och headersbultar.
Låååda!
När vi öppnade klumpen upptäckte vi att vi återigen var millimetrar från ett bakaxelhaveri. Bultarna hade återigen börjat ge sig och hade det inte varit för att Tommy Flitt låst bultarna med pianotråd, så hade vi återigen fått skaffa oss en ny diff + hus.
Nära skjuter ingen hare...
Läs mer + fler bilder:
http://www.speedlab.se/wordpress/?p=316
MVH/
Michael Karpers
Besök i labbet
När vi stog å slipade som bäst hördes helt plötsligt ett välbekant muller.
Det var Hasse Schöld med sin superfina C3a´som kom på besök. Just hemkommen från Le Mans...


Vi kan även meddela att Corvetten nu är redo för Street Car Fest på Barkaby i helgen (30-31 aug). Vi kommer att vara i Simoniz tältet hela helgen så kom gärna förbi å kika.


Mer info och bilder hittar du på www.speedlab.se
/Team Speedlab
Det var Hasse Schöld med sin superfina C3a´som kom på besök. Just hemkommen från Le Mans...
Vi kan även meddela att Corvetten nu är redo för Street Car Fest på Barkaby i helgen (30-31 aug). Vi kommer att vara i Simoniz tältet hela helgen så kom gärna förbi å kika.
Mer info och bilder hittar du på www.speedlab.se
/Team Speedlab
Riktigt gött bygge.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Nej det gör vi inte. Finns det folk som gör det?Peter skrev:Snyggt som tusan.
Ni kör väll inte med spacerplatta mellan krondrevet och diffhuset?
Några bilder från Barkarby där vi stod i Simoniz-montern:
Mera från Barkarby på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael K
inte mycket kaross att pusta på där
..
avis, vill ha en lika grym bil som er....

avis, vill ha en lika grym bil som er....
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Den senste tiden har vi ägnat mycket tid åt att planera och bestämma hur alla slangar å rör skall dras. Vi har gjort två kapslade kanaler genom kardantunneln där olja, bensin å el skall gå (separerade). Vi har även fått till termosen runt avgasrören och listat ut hur vi gör med panel och instrumentering.
Och nu är faktiskt styrningen på plats!
Tanken vi hela tiden har haft har varit att vi skall klara oss utan servo. I och med den hjulgeometri vi har byggt borde detta fungera. Vi har dock varit i kontakt med ett antal amerikanska tillverkare av kuggstänger och mer eller mindre blivit idiotförklarade då vi tänker köra utan servo.
Så nu var det dags för sanningens minut, skulle det fungera?...

Nu ser man inte riktigt mitt leende, men vi är i hamn! Kuggstången är en ZF från en Volvo 240.... Mycket enkla att slakta och kapa till till önskad längd.
Styrningen går faktiskt så pass lätt att vi snarare behöva ett antiservo. Man svänger enkelt bilen med bara en hand!

Trång mellan pedalbox, kopplingscylinder och styrstång!

Här skymtar man även termosen runt avgassystemet!
Mer läsning och bilder på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael Karpers
Och nu är faktiskt styrningen på plats!
Tanken vi hela tiden har haft har varit att vi skall klara oss utan servo. I och med den hjulgeometri vi har byggt borde detta fungera. Vi har dock varit i kontakt med ett antal amerikanska tillverkare av kuggstänger och mer eller mindre blivit idiotförklarade då vi tänker köra utan servo.
Så nu var det dags för sanningens minut, skulle det fungera?...
Nu ser man inte riktigt mitt leende, men vi är i hamn! Kuggstången är en ZF från en Volvo 240.... Mycket enkla att slakta och kapa till till önskad längd.
Styrningen går faktiskt så pass lätt att vi snarare behöva ett antiservo. Man svänger enkelt bilen med bara en hand!
Trång mellan pedalbox, kopplingscylinder och styrstång!
Här skymtar man även termosen runt avgassystemet!
Mer läsning och bilder på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael Karpers
Dags för kopplingen!
Äntligen har vi fått hem delarna så vi kan få ihop kopplingen. Det har ju blivit en ganska radikal förändring mot förra versionen.
Det vanliga svänghjulet har eliminerats och det enda som finns kvar är kopplingens tryckplatta som även fungerar som ett mycket litet, litet svänghjul.
Dock har vi fortfarande kvar vår 3-skiviga 7.25" QM clutch som är i princip skottsäker! Varför ändra på ett vinnande koncept...

Kuggkransen sitter nu direkt på kopplingshuset istället för på svänghjulet.
Den nya sprängkåpan krävde även ett nytt urtrampningslager. Efter en hel del diskussion med pojkarna på Quartermaster fick det bli deras ilsknaste variant, ett TL-2. Tydligen poppis hos pojkarna i Nascar.

Billet var ordet...
Som vanligt mer monteringsbilder och info om detta på http://www.speedlab.se!
MVH/
Michael K
Äntligen har vi fått hem delarna så vi kan få ihop kopplingen. Det har ju blivit en ganska radikal förändring mot förra versionen.
Det vanliga svänghjulet har eliminerats och det enda som finns kvar är kopplingens tryckplatta som även fungerar som ett mycket litet, litet svänghjul.

Kuggkransen sitter nu direkt på kopplingshuset istället för på svänghjulet.

Den nya sprängkåpan krävde även ett nytt urtrampningslager. Efter en hel del diskussion med pojkarna på Quartermaster fick det bli deras ilsknaste variant, ett TL-2. Tydligen poppis hos pojkarna i Nascar.

Billet var ordet...
Som vanligt mer monteringsbilder och info om detta på http://www.speedlab.se!
MVH/
Michael K
Många paket blir det...
Många nya paket har ramlat in. Ett med alla AN-kopplingar, ett med slang, ett med diodbaklysen, osv.
Lite oroväckande är vikten.. stålomspunnen slang är tungt, en miljard alu kopplingar blir också kilon. Till det kommer pumpar, filter, skyddsrör och all aluplåt till inredningen.
Nu börjar kilona komma...
Men i sann Speedlab-anda placerar vi allt så lågt det bara går (släng dig iväggen Glocalnet)
Då är det väldigt praktiskt att ha en bottenplatta i plyfa att fästa i.

Pump för växellådsolja samt filter. Fästet för motoroljefiltret skymtar i förgrunden. Oljorna är framme och vänder i värmeväxlaren som ligger framför motorn (lågt..).
Av säkerhetsskäl har vi valt att dra alla vätskor i skyddande rör, målet är att hela cupén skall vara en brandskyddad zon.

I det tjocka röret går slangarna för motoroljan till och från oljetanken som är placerad bakom passagerarplatsen. I det tunna går slangarna för bränslet. Bromsledningen kommer också att ledas här men då fritt i tunneln. Vi får se hur vi gör med elen som också skall placeras i tunneln, helst skulle man ju ha något värmetåligt rör i något icke ledande material..Tips någon? Alternativet är att hoppas på att man får med allt, bygga en härva och tejpa.

Allt byggs sedan in i 1mm aluplåt. Notera även att embryot till instrumentpanelen börjar växa fram. Här kanske det finns utrymme för lite bling bling!
Ytterskalet till termosen till höger.
Mer bilder och info på www.speedlab.se as usual
/Michael K
Många nya paket har ramlat in. Ett med alla AN-kopplingar, ett med slang, ett med diodbaklysen, osv.
Lite oroväckande är vikten.. stålomspunnen slang är tungt, en miljard alu kopplingar blir också kilon. Till det kommer pumpar, filter, skyddsrör och all aluplåt till inredningen.
Nu börjar kilona komma...

Men i sann Speedlab-anda placerar vi allt så lågt det bara går (släng dig iväggen Glocalnet)
Då är det väldigt praktiskt att ha en bottenplatta i plyfa att fästa i.

Pump för växellådsolja samt filter. Fästet för motoroljefiltret skymtar i förgrunden. Oljorna är framme och vänder i värmeväxlaren som ligger framför motorn (lågt..).
Av säkerhetsskäl har vi valt att dra alla vätskor i skyddande rör, målet är att hela cupén skall vara en brandskyddad zon.
I det tjocka röret går slangarna för motoroljan till och från oljetanken som är placerad bakom passagerarplatsen. I det tunna går slangarna för bränslet. Bromsledningen kommer också att ledas här men då fritt i tunneln. Vi får se hur vi gör med elen som också skall placeras i tunneln, helst skulle man ju ha något värmetåligt rör i något icke ledande material..Tips någon? Alternativet är att hoppas på att man får med allt, bygga en härva och tejpa.
Allt byggs sedan in i 1mm aluplåt. Notera även att embryot till instrumentpanelen börjar växa fram. Här kanske det finns utrymme för lite bling bling!

Ytterskalet till termosen till höger.
Mer bilder och info på www.speedlab.se as usual

/Michael K
Vi har nu i det närmaste fått klart bromssystemet.
Det har varit en del bryderier om uppbygnaden eg. slang vs rör.
Till slut valde vi att bygga systemet med så mycket rör som möjligt då vi inbillar oss att det flexar mindre än slang.(?)
Med den begränsade pedalrörelsen vi har så vill vi till varje pris ha ett så stumt system som möjligt. Problemet är att vi får en massa skarvar och kopplingar med allt vad det innebär..
Framtiden får avgöra om vi valde rätt

Vi köpte slang på metervara och lösa kopplingar för att enkelt (och billigt!) kunna göra slangarna själva (Earls Speed-Flex stålomspunna bromsslangar).
Rör och slang fäster vi, som synes, upp med buntband.
Fler ord och bilder på http://www.speedlab.se som vanligt
MVH/
Michael Karpers
Det har varit en del bryderier om uppbygnaden eg. slang vs rör.

Till slut valde vi att bygga systemet med så mycket rör som möjligt då vi inbillar oss att det flexar mindre än slang.(?)
Med den begränsade pedalrörelsen vi har så vill vi till varje pris ha ett så stumt system som möjligt. Problemet är att vi får en massa skarvar och kopplingar med allt vad det innebär..
Framtiden får avgöra om vi valde rätt


Vi köpte slang på metervara och lösa kopplingar för att enkelt (och billigt!) kunna göra slangarna själva (Earls Speed-Flex stålomspunna bromsslangar).
Rör och slang fäster vi, som synes, upp med buntband.
Fler ord och bilder på http://www.speedlab.se som vanligt
MVH/
Michael Karpers
Jepp, det är helt OK att använda skruvade kopplingar på banbilar. BMW använde det t.ex på sina fabriksbyggda Super Touringbilar som de byggde i slutet på förra seklet/början på detta sekel.Peter skrev:Är det skruvanslutningar på slangarna? E det godkänt? Måste inte det vara pressade kopplingar?
Jag vet dock att det kan vara problem att få det godkänt på "normala" bilar. SFRO kräver tydligen, enl. rykte, att man kör pressade kopplingar.
Har dock svårt att tro att det inte skulle fungera, faktiskt. Även om de tillverkar pizzabagarbilar

Rapport kommer när vi häller bromsoljan i systemet och testar!
MVH/
Michael K
Mera oljesystem
Vi håller som bäst på att snickra ihop oljesystemet. Oljereturen från motorn kommer från fem steg, tre i tråget och två från ventil galleriet. Efter oljepumpen leds dessa i hop till en egenkonstruerad Catch tank (ej färdig ännu) vars huvudsyfte är att sammankoppla de fem returledningarna till en kraftig (AN16) som går till oljetanken. Men vi utnyttjar även Catch tanken att mäta oljetempen.
Pyssligt.. pga av vårt rörsystem för slangarna. För att få plats med en retur och tillförsel (AN16 & AN12) var vi tvugna att göra röret ovalt. Men det går inte att få igenom slangen med kopplingarna monterade alltså får vi kapa och montera på plats.

Evakueringstank med kromat filter har vi fått dit oxå!

Bling Bling!
Kort och trevlig slang mellan tank och breather!
Vi håller även på att fixa kylning av ventilfjädrarna för att kunna varva ordentligt utan att fjädrarna tappar alltför mycket spänst... (se separat tråd på rejsa.nu: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51357 )

Det börjar närma sig start, trots allt!
Mer info + bilder, som vanligt, på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael Karpers
Vi håller som bäst på att snickra ihop oljesystemet. Oljereturen från motorn kommer från fem steg, tre i tråget och två från ventil galleriet. Efter oljepumpen leds dessa i hop till en egenkonstruerad Catch tank (ej färdig ännu) vars huvudsyfte är att sammankoppla de fem returledningarna till en kraftig (AN16) som går till oljetanken. Men vi utnyttjar även Catch tanken att mäta oljetempen.
Pyssligt.. pga av vårt rörsystem för slangarna. För att få plats med en retur och tillförsel (AN16 & AN12) var vi tvugna att göra röret ovalt. Men det går inte att få igenom slangen med kopplingarna monterade alltså får vi kapa och montera på plats.

Evakueringstank med kromat filter har vi fått dit oxå!
Bling Bling!

Vi håller även på att fixa kylning av ventilfjädrarna för att kunna varva ordentligt utan att fjädrarna tappar alltför mycket spänst... (se separat tråd på rejsa.nu: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51357 )
Det börjar närma sig start, trots allt!

Mer info + bilder, som vanligt, på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael Karpers
Bränslesystemet börjar bli klart!
Väntar fortfarande på tanken men resterande delar i systemet är klara.
Vi kör nu med ett dynamiskt system, liknade det man har på insprutningsmotorer, fast vi har förgasare.
Pumpen går alltså hela tiden och cirkulerar bränslet via en tryckregulator, detta ger förgasaren bättre möjlighet att hålla rätt bränslenivå i alla lägen.
Förgasaren kommer ju att få en betydligt tuffare tillvaro nu, med skyhöga G-krafter!
Som bonus lär livslängden på pumpen öka också.

Vi har även fått dit ett kardanskydd som även funkar som fäste till skyddsrören för olja och bränsle samt för varvtalsgivaren till loggen. (inte monterad ännu)
Nu är det bara elen som skall hitta sin plats i kardantunneln innan vi lägger på locket.

Som vanligt mer info + bilder på http://www.speedlab.se
MVH/ Michael K
Väntar fortfarande på tanken men resterande delar i systemet är klara.
Vi kör nu med ett dynamiskt system, liknade det man har på insprutningsmotorer, fast vi har förgasare.
Pumpen går alltså hela tiden och cirkulerar bränslet via en tryckregulator, detta ger förgasaren bättre möjlighet att hålla rätt bränslenivå i alla lägen.
Förgasaren kommer ju att få en betydligt tuffare tillvaro nu, med skyhöga G-krafter!



Som bonus lär livslängden på pumpen öka också.
Vi har även fått dit ett kardanskydd som även funkar som fäste till skyddsrören för olja och bränsle samt för varvtalsgivaren till loggen. (inte monterad ännu)
Nu är det bara elen som skall hitta sin plats i kardantunneln innan vi lägger på locket.

Som vanligt mer info + bilder på http://www.speedlab.se
MVH/ Michael K
Vi har ÄNTLIGEN fått ihop oljepumpsystemet!
Det blev till att skapa en catchtank för att kunna förena fem slangar till en på minsta möjliga yta.
Men som bonus fick vi någonstans att sätta oljetempgivaren också, för den hade vi visst glömt när vi gjorde tråget...

Ganska trångt (som vanligt..)

Som synes en fullkomlig orgie i metallomspunnen slang och AN-kopplingar..
Men efter lite möda så var allt på plats.

Mer bilder och info om oljesystemet hittar du på http://www.speedlab.se/wordpress/?p=410
Dessutom har vi slutit ett avtal med ett kul litet företag. Är det någon som vill scanna in sin bil och göra en liten modell, kanske?
Läs mer på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael K
Det blev till att skapa en catchtank för att kunna förena fem slangar till en på minsta möjliga yta.
Men som bonus fick vi någonstans att sätta oljetempgivaren också, för den hade vi visst glömt när vi gjorde tråget...

Ganska trångt (som vanligt..)
Som synes en fullkomlig orgie i metallomspunnen slang och AN-kopplingar..
Men efter lite möda så var allt på plats.
Mer bilder och info om oljesystemet hittar du på http://www.speedlab.se/wordpress/?p=410
Dessutom har vi slutit ett avtal med ett kul litet företag. Är det någon som vill scanna in sin bil och göra en liten modell, kanske?

Läs mer på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael K
Vi bestämde oss för att testa så här först.Peter skrev:Jävla ballt bygge.
Ni har inte funderat på att dra ner avluftningen ifrån oljetanken under bilen för att slippa en massa gegga på torpedvägen?
Troligen blir det precis som du säger, en massa gegga. Så någon form av utledning blir det framöver.
Dessutom kan det tydligen bli en hel del andra tråkigheter av att ha utluftningen "inombords". Per-Erik Axehult i Nordic Supercar (se http://www.axehult.se/index0.htm )kör med en etanolmotor och han fick brand i bakänden på bilen p.g.a att utluftningen till oljetanken gick ut inuti bilen. Etanolångorna tog eld med hjälp av glödande bromsar!

Så här finns det troligen anledning till förbättringar framöver!
MVH/
Michael K
Soppatanken på plats!
Det blev en 45L FIA-blåsa direkt från katalogen. Nästan skrämmande hur bra den passade på all ledder.
Hade den varit bara 10mm större så...
Med en soppaförbrukning på 1,5 liter/min så är den precis på gränsen för en halvtimmes körning.
Det är ju brandtätt in till kupen så i princip kunde vi monterat blåsan som den är men vi snickrade ihop en liten aluminiumbalja att lägga den i. Baljan försågs med sarg och lock som fäster i ramen.
För att underlätta besiktning gjorde vi ett litet fönster så att man kan läsa av blåsans "årtal".

Börjar bli sjukt sugen att tanka upp och provstarta nu...
Men tyvärr saknas elsystemet fortfarande...
Mera om våra "tankar" och bilder på http://www.speedlab.se
Det blev en 45L FIA-blåsa direkt från katalogen. Nästan skrämmande hur bra den passade på all ledder.

Hade den varit bara 10mm större så...
Med en soppaförbrukning på 1,5 liter/min så är den precis på gränsen för en halvtimmes körning.
Det är ju brandtätt in till kupen så i princip kunde vi monterat blåsan som den är men vi snickrade ihop en liten aluminiumbalja att lägga den i. Baljan försågs med sarg och lock som fäster i ramen.
För att underlätta besiktning gjorde vi ett litet fönster så att man kan läsa av blåsans "årtal".
Börjar bli sjukt sugen att tanka upp och provstarta nu...

Men tyvärr saknas elsystemet fortfarande...
Mera om våra "tankar" och bilder på http://www.speedlab.se
Varvräknaren på plats!

Spartanskt med lite Bling-Bling av egen tillverkad kolfiber panel
Eftersom vi män har vissa begränsningar i simultanförmågan
så har vi bara varvräknare och varningslampor framför föraren + en knapp för blinkers.
Resterande mätare och knappar sätter vi panelen framför växelspaken.

Blir inte så många. mest div temp mätare och olje tryck alla mekaniska (!).
(Vi provade med elektriska tempmätare i gamla versionen men dom fick av någon outgrundlig anledning spunk.)
Någon som har bra ideer kring ytbehandlingen av övriga alu paneler, känns som att det är en viss bländningsrisk att låta dom vara som dom är.
Bra värmetålighet är ett krav...
Mer info på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael K
Spartanskt med lite Bling-Bling av egen tillverkad kolfiber panel

Eftersom vi män har vissa begränsningar i simultanförmågan

Resterande mätare och knappar sätter vi panelen framför växelspaken.
Blir inte så många. mest div temp mätare och olje tryck alla mekaniska (!).
(Vi provade med elektriska tempmätare i gamla versionen men dom fick av någon outgrundlig anledning spunk.)
Någon som har bra ideer kring ytbehandlingen av övriga alu paneler, känns som att det är en viss bländningsrisk att låta dom vara som dom är.
Bra värmetålighet är ett krav...
Mer info på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael K
Re: Bygge av C6-Banracing Corvette, Medlem #2269
Lång tystnad har det varit...
Men, bygget har avancerat i det tysta. I söndags hade vi slutligen ordnat till alla småproblem och läckor som ställt till det för oss under nästan en månads tid. Men, som sagt, det är en prototyp.
Vi har även klarat av inkörningen, så nu var det dags att testa responsen...

http://www.speedlab.se/wordpress/?p=473
Vi mätte även upp vacuumet i motorn och vid ca 6.000 r.p.m hamnade vi på 200 mm/hg. Helt ok, men ändå inte för mycket.
Ytterliggare en länk till filmer från några andra vinklar: http://www.speedlab.se/wordpress/?page_id=94
Vi passade även på att väga ekipaget och slutvikten, torr, kommer att hamna mellan 970-980 kg. 160kg lättare än innan ombyggnationen, trots det gamla hederliga, råstarka järnblocket på 78kg.
Icke att förglömma är att det mesta nu är rejält förbättrat. Oljesystem, bränslesystem + även brandsläckning.
Återkommer med mer data framöver!
MVH/
Michael Karpers
Men, bygget har avancerat i det tysta. I söndags hade vi slutligen ordnat till alla småproblem och läckor som ställt till det för oss under nästan en månads tid. Men, som sagt, det är en prototyp.
Vi har även klarat av inkörningen, så nu var det dags att testa responsen...

http://www.speedlab.se/wordpress/?p=473
Vi mätte även upp vacuumet i motorn och vid ca 6.000 r.p.m hamnade vi på 200 mm/hg. Helt ok, men ändå inte för mycket.
Ytterliggare en länk till filmer från några andra vinklar: http://www.speedlab.se/wordpress/?page_id=94
Vi passade även på att väga ekipaget och slutvikten, torr, kommer att hamna mellan 970-980 kg. 160kg lättare än innan ombyggnationen, trots det gamla hederliga, råstarka järnblocket på 78kg.
Icke att förglömma är att det mesta nu är rejält förbättrat. Oljesystem, bränslesystem + även brandsläckning.
Återkommer med mer data framöver!
MVH/
Michael Karpers
Re: Bygge av C6-Banracing Corvette, Medlem #2269
Härligthärligt
Gött ljud måste jag säga, riktigt gött

Gött ljud måste jag säga, riktigt gött

Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Re: Bygge av C6-Banracing Corvette, Medlem #2269
Vi kör med elektrisk vattenpump, ingen generator (generatorn driven av kardanen) + "Button"-svänghjul (inget egentligt svänghjul. Tryckplattan lika stor som kopplingen, sedan sitter startkransen direkt på den = startkransen ungefär samma diameter som kopplingen = 7,25").GP skrev:Härligthärligt![]()
Gött ljud måste jag säga, riktigt gött
Detta ger en grymt rapp motor!
Sedan verkar det som att avstämningen av avgassystemet har fungerat som vi hoppas (7y, pulserna släcker ut varandra), vilket gör att vi tänkter testa att köra utan ljuddämpare och bara med kat.
Börjar bli riktigt spännande nu!
MVH/
Michael K
Re: Bygge av C6-Banracing Corvette, Medlem #2269
Nu börjar det ta sig!
Bilen rullade för första gången på Tullinge.
Film och bilder från detta finns på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael Karpers
Bilen rullade för första gången på Tullinge.
Film och bilder från detta finns på http://www.speedlab.se
MVH/
Michael Karpers