Mer hk?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

Mer hk?

Inlägg av 1975-stingray »

Har en corvette-75 med 350 motor i. Har bytt till högcomp.kolvar, lite vassare kam & holley 650dp. Behöver tips hur jag går vidare för att få mer hk, helt enkelt. tack på förhand/Janne :?
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

ett par nya toppar skulle nog inte vara helt fel.
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Japp, toppar är ett bra steg!
Vidare bör du byta insug, headers och ev avgassystem.
Och till sist monterar du på ett lustgassystem :)

/ Micke
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

Mer hk?

Inlägg av 1975-stingray »

Ger det något att byta insug och till headders utan att byta toppar? Förslag på toppar? har 12:5 compskolvar, tror det ger 10:5 med nuvarande 76cc toppar.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Visst ger det nått om du byter insug och slänger på ett rediga headers.Motorn måste ju kunna andas :wink: 8)
Headers e ju egentligen första steget till lite mera mos,dvs det man börjar med. :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Visst ger det både effekt och vrid utan att byta toppar.
Headers brukar ibland anses ge mest hk & vrid för pengarna. Skulle nog rekomendera Hooker Competition om du inte skall över ca 400hk.
Edelbrock Performer RPM är ett bra insug om du inte varvar över ca 6000rpm. Du måste dock byta till ett luftfilter som är mer nersänkt över förgasaren med detta insug då det är högre än original...

Performer RPM är nog ett skapligt val om man vill ha ett par prisvärda alu-toppar. Dessa duger nog bra till din kam, men skall du bygga vidare räcker de nog inte till...?
T.ex. Brodix eller Trickflow m.fl gör riktigt bra toppar, men de kostar mer...
Dart gör bra och prisvärda järn-toppar....

Svårt att bygga motor... :wink:

/ Micke
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

compressor!! 8) fast det ska ju eriksson tillägga hehe :twisted:
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

jo jag tillägger, kompressor! :D
visserligen är inte min bil hel.. men ändå

http://www.garaget.org/show.php?image=314-9532-239.jpg
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

vems e det??? hehehe :lol:
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

Mer hk?

Inlägg av 1975-stingray »

Då får det bli insug och headers tillsvidare. Är det performer rpm som ger mellan (1500-6500 rpm) du menar corv1-Micke? Vet ni nå bra ställe man kan köpa dessa delar i sverige, el är det usa som gäller?
TACK för alla tips/Janne
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Mer hk?

Inlägg av StingrayRacing »

Skulle ta Performer RPM Air-Gap om jag ändå skulle köpa nytt http://www.edelbrock.com/automotive/man ... ml#262-400. Det bygger lika mycket på höjden, men har luftkanaler under förgasaren för mindre förvärmning av insugsluften.

I Usa är det bra mycket bättre pris, men du får räkna med att frakten kommer att kosta lite extra då headers är något skrymmande. Sen tillkommer moms och tull på totalt ca 30%. http://www.sdpc2000.com/ är bra att göra med samt anlitar Fedex som fraktare och dom missade tull+moms vid mitt köp. :lol:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kolla med www.speedworks.se Dom tar hem grejor varje vecka från bla Summit.. :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Jag trodde de bara hade prylar till "riskokare" :wink:
"Real men don't eat sushi"
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

madcow skrev:Jag trodde de bara hade prylar till "riskokare" :wink:
"Real men don't eat sushi"
:lol:

http://www.speedworks.se/summit.htm har de haft sedan starten som jag fattat :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Coolt 8)
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Mer hk?

Inlägg av Corv1-Micke »

1975-stingray skrev:Då får det bli insug och headers tillsvidare. Är det performer rpm som ger mellan (1500-6500 rpm) du menar corv1-Micke? Vet ni nå bra ställe man kan köpa dessa delar i sverige, el är det usa som gäller?
TACK för alla tips/Janne
Japp, det är rätt insug.
Skulle dock som StingrayRacing föreslår köpa "rpm air-gap" om du ändå skall investera!

Värt att notera förutom luftfiltret är också hålbilden på din förgasare.
Alla "Performer RPM" är för square-bore. Kontrollera vad du har idag, eller köp en ny! :)

/ Micke
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Prestandan/"luftvägarna" är de samma på RPM air-gap och vanliga RPM insuget, hittar fan inge fakta på www.edelbrock.com!

isf. vad är syftet att fortfarande sälja originalet/den gamla varianten Bild
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Länk till fälgarna som vi pratade om. http://w1.157.telia.com/~u15702187/page10.html

Du får ringa om du vill ha telefonnumret till killen också, då jag inte vill uppge det här. Du har ju mitt nummer. :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Stefan skrev:Prestandan/"luftvägarna" är de samma på RPM air-gap och vanliga RPM insuget, hittar fan inge fakta på www.edelbrock.com!

isf. vad är syftet att fortfarande sälja originalet/den gamla varianten Bild
Ingen som vet? :(
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
zappa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 21, 2003 12:28
Ort: eskilstuna

rpm airgap

Inlägg av zappa »

Hej!
Allt du behöver veta står här.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0406phr_airgap/
Jag är helnöjd med mitt airgap. :D

Zappa//
Skriv svar