För högt däcktryck??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Green
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jun 26, 2007 13:25
Ort: Mariestad

För högt däcktryck??

Inlägg av Green »

Hej på er!
Är ny här i forumet och ni får väl ha lite överseende med om jag frågar lite korkade frågor ibland men jag är ju bara en lite hjälplös tjej som inte kan så mycket om Corvette så jag behöver experthjälp jag kan få av er grabbar.
Just nu har jag en fundering över däcksensorerna.
Får ibland upp varning för högt däcktryck i ena framdäcket, som normalt har 2,5 kg men när varningen kommer så är det helt plötsligt över 4 kg!?
Okej att det kan öka när däcket blir varmt men att det skulle bli 4kg köper jag inte riktigt.
Håller sensorn på att ge sig eller kan man få sånna varningar ibland utan att det är konstigt??

/E.Green
Mrs Green
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Däcken skall ha 2,1kg o inte mer. Läs innantill vid dörrlåset till förardörren. Jag har 3 uppsättningar på hyllan o de är fulla av sprickor så man kan ju misstänka att kvalitén inte är bästa...?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Låter konstigt, är det bara på ett hjul som det händer?
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Green
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jun 26, 2007 13:25
Ort: Mariestad

Inlägg av Green »

det är bara ifram det är 2,5 ibak är det 2 kg. va så när jag köpte bilen
Mrs Green
Green
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jun 26, 2007 13:25
Ort: Mariestad

Inlägg av Green »

hände en gång på ena bakdäcket också. Men efter en stund när man kollar så visar det normalt tryck
Mrs Green
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Green skrev:det är bara ifram det är 2,5 ibak är det 2 kg. va så när jag köpte bilen
Ja men det skall vara 2,1 kg runtom. Lovar att bilen blir trevligare att köra.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Prova och koda om dom då? Jag skulle aldrig köra på 2,1 kg,
har aldrig kört under 2,8 på min och kör 3,2 nu!
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Masterworks skrev:Prova och koda om dom då? Jag skulle aldrig köra på 2,1 kg,
har aldrig kört under 2,8 på min och kör 3,2 nu!
Vore intressant att höra vilka tekniska belägg du har för det, annat än eget tycke och smak. Kan absolut förstå de som kör med lite extra tryck i däck med 25 profil och DYRA 20" fälgar... Men inte lär bilen gå bättre på svenska Nigeriavägar eller bli snabbare. Det enda rätta sättet är annars att mäta tempen på olika delar av däcken vid t.ex. bankörning. Sen får man anpassa hjulvinklar o däckstryck..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Masterworks skrev: Jag skulle aldrig köra på 2,1 kg,
har aldrig kört under 2,8 på min och kör 3,2 nu!
hmmm har för mig att jag läst här på forumet att dem larmar över 2,7 :? :shock: :roll: :?: :?:

jag har 2,1 å när dem är varma så ligger dem på 2,5 :shock:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

forsberg skrev:
Masterworks skrev: Jag skulle aldrig köra på 2,1 kg,
har aldrig kört under 2,8 på min och kör 3,2 nu!
hmmm har för mig att jag läst här på forumet att dem larmar över 2,7 :? :shock: :roll: :?: :?:

jag har 2,1 å när dem är varma så ligger dem på 2,5 :shock:
2,1 gäller förstås kalla däck... :!:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Bengt skrev:
forsberg skrev: hmmm har för mig att jag läst här på forumet att dem larmar över 2,7 :? :shock: :roll: :?: :?:

jag har 2,1 å när dem är varma så ligger dem på 2,5 :shock:
2,1 gäller förstås kalla däck... :!:
Med 2,1 i så lär dom bli väldigt varma och sladdriga fort!
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

varför ens använda däcktrycksensorer :?: bara ytterligare en skit elgrej som krånglar.... :!:
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

Jag ville gärna behålla övervakningen när jag bytte till 20-19".
Har haft massa skitstrul med allt från fel sorts sensorer, till slut på batterier, men när det funkar är det skönt att slippa alla de jävla blinkningarna och pipen varje gång man startar, jag använder min bil mer eller mindre som bruksbil så det blir en del start och stopp under sommaren. Nu behöver jag en st ny sensor till EU modell 97-00 om det är nån som har.

Mvh Macke
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

MackeC5 skrev:Jag ville gärna behålla övervakningen när jag bytte till 20-19".
Har haft massa skitstrul med allt från fel sorts sensorer, till slut på batterier, men när det funkar är det skönt att slippa alla de jävla blinkningarna och pipen varje gång man startar, jag använder min bil mer eller mindre som bruksbil så det blir en del start och stopp under sommaren. Nu behöver jag en st ny sensor till EU modell 97-00 om det är nån som har.

Mvh Macke


Jag har en del liggande, pm så skickar jag en! (kan inte garantera funktionen dock) :lol:
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Masterworks skrev:
Med 2,1 i så lär dom bli väldigt varma och sladdriga fort!
jo det har jag nog märkt :twisted:
jag har gått på rekomendationer härifrån... :?
larmar inte din din när du har så högt tryck ???
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

forsberg skrev:
Masterworks skrev:
Med 2,1 i så lär dom bli väldigt varma och sladdriga fort!
jo det har jag nog märkt :twisted:
jag har gått på rekomendationer härifrån... :?
larmar inte din din när du har så högt tryck ???


Nope, har slängt ut skiten ur hjulen, väger ju bara! hehehe... :lol:
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »



Nope, har slängt ut skiten ur hjulen, väger ju bara! hehehe... :lol:

:lol: :lol: d va ju d ja sa d e bara skit :lol: :lol:

så va e det korrekta trycket man ska ha då jag kör 245-40-18/285-35-19 ?
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

puramuk skrev:


Nope, har slängt ut skiten ur hjulen, väger ju bara! hehehe... :lol:

:lol: :lol: d va ju d ja sa d e bara skit :lol: :lol:

så va e det korrekta trycket man ska ha då jag kör 245-40-18/285-35-19 ?


Beror ju på hur du använder bilen, du får prova dig fram, börja med 2,5kg o kolla slitage och grepp!

Att säga att man ska kolla på insidan av dörren för rätt tryck är som att säga att alla människor ska dricka en liter mjölk om dagen,
passar lixom inte alla! hehehe... :lol:
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

2,5 runt om???? ja å grepp det har jag inget 8)
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

puramuk skrev:2,5 runt om???? ja å grepp det har jag inget 8)


Som sagt du måste testa, beror på däck, fjädring, temp, osv... :D
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
gibson
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: tor jun 08, 2006 10:30
Ort: Stockholm

Inlägg av gibson »

Jag körde 2,1 runt om när jag hade runcraps,vilket funkade bra med dom stenhårda däcksidorna.Nu kör jag med vanliga däck på ca 2,3-2,4 vilket ger mig jämnt slitage med bra komfort.På bana kan man öka trycket lite om man känner för det(ökar ganska markant automatiskt med värmen som genereras).
Jag kan också få varningar om högt tryck ibland.Tror det är sensorerna i mitt fall som börjar ge upp då vi snackar om 10 år/12000 mil.
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Masterworks skrev:
puramuk skrev:2,5 runt om???? ja å grepp det har jag inget 8)


Som sagt du måste testa, beror på däck, fjädring, temp, osv... :D
å jag som trodde man skulle släppa ur luften för att få bättre grepp :? :shock:
ja ja de e väl bara å pytsa i ¨testa.. :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

forsberg skrev:
Masterworks skrev:

Som sagt du måste testa, beror på däck, fjädring, temp, osv... :D
å jag som trodde man skulle släppa ur luften för att få bättre grepp :? :shock:
ja ja de e väl bara å pytsa i ¨testa.. :roll:


Problemet med för lite tryck är att däcket alstrar för mycket friktion och blir då för varmt och även däcksidan blir för mjuk så det blir instabilt!

Ibland kan en riktig hjulinställning vara svaret på väghållningen!
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Masterworks skrev:
Ibland kan en riktig hjulinställning vara svaret på väghållningen!
tänkte köra på Z06:ans inställning nu när jag byter däck... :shock:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

forsberg skrev:
Masterworks skrev:
Ibland kan en riktig hjulinställning vara svaret på väghållningen!
tänkte köra på Z06:ans inställning nu när jag byter däck... :shock:


Blir nog bra, jag tänkte leka lite själv med olika inställningar bara för
skojs skull! :D
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Spännande med alla teorier... Ex. på artiklar på nätet :

http://www.turnfast.com//tech_handling/ ... g_pressure
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jul 27, 2004 22:26
Ort: Kungsängen

Inlägg av badass »

Det beror på om man kör med Run Flat däck eller inte dessutom. RF däcken har så hårda sidor att de inte behöver så högt tryck som 'vanliga' däck...
Min varnar nånstans 2,8 eller 2,9 kommer inte ihåg riktigt, men iaf inte vid 2,7 som det gärna blir med varma däck....
0 till nästa rödljus ska gå fort....
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Bengt skrev:Spännande med alla teorier... Ex. på artiklar på nätet :

http://www.turnfast.com//tech_handling/ ... g_pressure
å va betyder detta "Somewhere within the 30-40 psig range " :? :shock: :roll: :?: :?:
hittar inte de i min tryckomvandlare... :cry:

hittade ..Pound per square inch... dvs mellan 2,0 - 2,75 bar... :roll: lr :?:
Senast redigerad av forsberg den mån maj 26, 2008 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

forsberg skrev:
Bengt skrev:Spännande med alla teorier... Ex. på artiklar på nätet :

http://www.turnfast.com//tech_handling/ ... g_pressure
å va betyder detta "Somewhere within the 30-40 psig range " :? :shock: :roll: :?: :?:
hittar inte de i min tryckomvandlare... :cry:


Mellan ca: 2,1 till 2,8 kg!
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

forsberg skrev:
Bengt skrev:Spännande med alla teorier... Ex. på artiklar på nätet :

http://www.turnfast.com//tech_handling/ ... g_pressure
å va betyder detta "Somewhere within the 30-40 psig range " :? :shock: :roll: :?: :?:
hittar inte de i min tryckomvandlare... :cry:

hittade ..Pound per square inch... dvs mellan 2,0 - 2,75 bar... :roll: lr :?:

"Pound per square inch" = PSI :D
Skriv svar