Hej,
Om det är någon som har tips att ge mig.
Motorn går ej på tomgång när den är varm. 396 med holly förgasare
Går bra på tomgång när den är kall.
Saker som jag har testat är bytt mellanläg mellan insuget och förgasaren.
Ställt förgasaren i utgångsläge, 1,5 varv
kollat tändningen står på 7 grader nu
koplat bort vacumslanagr till ljusen m.m ploggat hålen.
MVH SG
Går ej på tomgång
-
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tor apr 03, 2008 8:22
- Ort: Skövde
Går ej på tomgång
68 BB 396
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
fett?
Första tanken är att du har för fet blandning, och därför går den bra när den är kall. (justering eller hög flottörnivå)
Men sen så funderar jag på tändningen, på min sb så tror jag det var 14 grader på originalmotorn, och den jag har nu så kör jag med 21 grader på tomgången.
Men nån med bb kanske vet mer vad du ska ha för värden?
Men sen så funderar jag på tändningen, på min sb så tror jag det var 14 grader på originalmotorn, och den jag har nu så kör jag med 21 grader på tomgången.
Men nån med bb kanske vet mer vad du ska ha för värden?
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Hej,
Hur ser resten av motorn ut? Astrimmad eller mjukissnäll?
I standard trivs BB:n med 12-14 grader grundinställning, mer om den är trimmad.
Tomgångsblandningen ställer du med en vacuummätare inkopplat. Börja med 1.5 varv ut och skruva sedan 1/8 i taget (två eller fyra skruvar?) tills dess att du hittar högsta vacuum. Du får förmodligen korrigera lite med tomgångsskruven för att hålla tomgångsvarvet uppe.
/ Mr. Beam
Hur ser resten av motorn ut? Astrimmad eller mjukissnäll?
I standard trivs BB:n med 12-14 grader grundinställning, mer om den är trimmad.
Tomgångsblandningen ställer du med en vacuummätare inkopplat. Börja med 1.5 varv ut och skruva sedan 1/8 i taget (två eller fyra skruvar?) tills dess att du hittar högsta vacuum. Du får förmodligen korrigera lite med tomgångsskruven för att hålla tomgångsvarvet uppe.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tor apr 03, 2008 8:22
- Ort: Skövde
Det är en mjukis...Mr. Beam skrev:Hej,
Hur ser resten av motorn ut? Astrimmad eller mjukissnäll?
I standard trivs BB:n med 12-14 grader grundinställning, mer om den är trimmad.
Tomgångsblandningen ställer du med en vacuummätare inkopplat. Börja med 1.5 varv ut och skruva sedan 1/8 i taget (två eller fyra skruvar?) tills dess att du hittar högsta vacuum. Du får förmodligen korrigera lite med tomgångsskruven för att hålla tomgångsvarvet uppe.
/ Mr. Beam
Har provar med 10 och 13 också samma fel.
Stält tomgång efter vacumet men ingen skillnad.
Kan det vara skit i förgasaren??
//SG
68 BB 396
Har iofs en Sb men min förgasare (holley 650 dp) var full med skit och jag kunde inte få till en tomgång under 1200 varv,köpte ett renoverings kit och förgasarrengöring.
Den var full med gult klet i flottörhusen samt i bränslefiltret som sitter innan flottörerna.Nu har jag perfekt tomgång på 600 varv och en bil som inte rycker på låga varv
Den var full med gult klet i flottörhusen samt i bränslefiltret som sitter innan flottörerna.Nu har jag perfekt tomgång på 600 varv och en bil som inte rycker på låga varv

Ja, skit kan leta sig in både här och där, så visst... skadar nog inte med en urblåsning då och då.
Hände detta efter det att du bytt mellanlägg? Sprejat startgas runt basen på förgasaren för att dubbelkolla vacuumläckage?
Andra enkla saker att kolla:
Att choken inte ligger på
Flottörnivå
Bränsletryck
Spjällens läge över transferporten
Tändspole och kablar
Tjuvluft någon annanstans (insug mot block tex)
/Mr. Beam
Hände detta efter det att du bytt mellanlägg? Sprejat startgas runt basen på förgasaren för att dubbelkolla vacuumläckage?
Så då bör du ha tillräckligt med vacuum på tomgång för att inte ställa till bekymmer. Typ mer än 15 mmHg i alla fall.Det är en mjukis...
Andra enkla saker att kolla:
Att choken inte ligger på
Flottörnivå
Bränsletryck
Spjällens läge över transferporten
Tändspole och kablar
Tjuvluft någon annanstans (insug mot block tex)
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tor apr 03, 2008 8:22
- Ort: Skövde
Tack för alla tips
//SG
Bytt mellanlägg för att den krånglade. har kollat runt insuget mot topparna med startgas, ska kolla mellan förgasaren och insug som man är säkerMr. Beam skrev:Ja, skit kan leta sig in både här och där, så visst... skadar nog inte med en urblåsning då och då.
Hände detta efter det att du bytt mellanlägg? Sprejat startgas runt basen på förgasaren för att dubbelkolla vacuumläckage?
/Mr. Beam
//SG
68 BB 396