Sugen på C3 till hösten!
Sugen på C3 till hösten!
Tjena
Nu är det dags! Jag har i många, många år velat skaffa en C3 Stingray från 1969-1972. Skulle väl i nödfall gå bra med en 68 eller 73:a också. Och nu är läget det rätta känns det som. Så nu till hösten vill jag försöka få tag i en bil. Gör inget om det behövs skruvas lite på den, har hela vintern på mig och är verkligen sugen på att lära mig meka. Kommer naturligtvis ta hjälp av mer erfarna bilmekare om det blir jobb som jag känner mig osäker på.
Nu till mina funderingar. Jag som är väldig novis på amerikanska bilar, och även Corvette, vad ska jag tänka på? Hade tänkt försöka få tag på en bil i Sverige så att jag slipper importera. Blocket? Detta forumet?
Ge mig lite tips!
/Shootking
Nu är det dags! Jag har i många, många år velat skaffa en C3 Stingray från 1969-1972. Skulle väl i nödfall gå bra med en 68 eller 73:a också. Och nu är läget det rätta känns det som. Så nu till hösten vill jag försöka få tag i en bil. Gör inget om det behövs skruvas lite på den, har hela vintern på mig och är verkligen sugen på att lära mig meka. Kommer naturligtvis ta hjälp av mer erfarna bilmekare om det blir jobb som jag känner mig osäker på.
Nu till mina funderingar. Jag som är väldig novis på amerikanska bilar, och även Corvette, vad ska jag tänka på? Hade tänkt försöka få tag på en bil i Sverige så att jag slipper importera. Blocket? Detta forumet?
Ge mig lite tips!
/Shootking
vette
Plugga allt du kan om bilen så du vet vad du vill ha.
Tänk på att c3,an är en gammal bil ,jämför bar med volvo 140 och opel 1900.
Så alltså är den inte jättekul att åka med längre sträckor.
Det som är gm standard är billigt på alla vettar,special till corvette är dyrt.
Så skicket är helt avgörande.
Tänk på att rost aldrig avslöjar sig genom att synas på karossen på en corvette.
Ska du ha en C3, har du ju att välja på bigblock eller smallblock.
Du kan med modern teknik få nästan samma effekt ur en smallblock,men ska man pinas av ålderdomlig teknik och andra brister tycker jag att man ska åka bigblock.
Men skulle jag handla corvette idag skulle jag köpa en C6, eller sen C5,a som är mest prisvärd,och då får man en bil som går att använda.
C4,an är ju i samma situation som C3,gammal bil där det är skicket som är det avgörande.
Ska du importera en corvette rekommenderar jag en sen c5 eller c6, ,där kan du få dokumentation och historia,en äldre corvette importerad från usa är grisen i säcken om du inte är väldigt medveten vad du gör.
Bilarna som säljs från klubben är ju oftast även ute på blocket,
tänk på att de som importerar bilar för försäljning är enbart intresserade av att tjäna pengar,så lita aldrig på uppgifter från en nasare.
Folk som ägt bilen några år,varit med i klubben etc,är vet för det första oftast vad det är dom säljer,och lovar kanske inte lika mycket "guld och gröna skogar" som nasarna.
Men plugga på så du vat vad du vill ha för bil,och vilken utrustning den ska ha.
Det som är gm standard är billigt på alla vettar,special till corvette är dyrt.
Så skicket är helt avgörande.
Tänk på att rost aldrig avslöjar sig genom att synas på karossen på en corvette.
Ska du ha en C3, har du ju att välja på bigblock eller smallblock.
Du kan med modern teknik få nästan samma effekt ur en smallblock,men ska man pinas av ålderdomlig teknik och andra brister tycker jag att man ska åka bigblock.
Men skulle jag handla corvette idag skulle jag köpa en C6, eller sen C5,a som är mest prisvärd,och då får man en bil som går att använda.
C4,an är ju i samma situation som C3,gammal bil där det är skicket som är det avgörande.
Ska du importera en corvette rekommenderar jag en sen c5 eller c6, ,där kan du få dokumentation och historia,en äldre corvette importerad från usa är grisen i säcken om du inte är väldigt medveten vad du gör.
Bilarna som säljs från klubben är ju oftast även ute på blocket,
tänk på att de som importerar bilar för försäljning är enbart intresserade av att tjäna pengar,så lita aldrig på uppgifter från en nasare.
Folk som ägt bilen några år,varit med i klubben etc,är vet för det första oftast vad det är dom säljer,och lovar kanske inte lika mycket "guld och gröna skogar" som nasarna.
Men plugga på så du vat vad du vill ha för bil,och vilken utrustning den ska ha.
-------------------------------------------------------------------------------------
Att du kunde hålla dig från att kommentera ovanstående förvånar mig Frisken!
Men visst, ju nyare bil ju bättre komfort. Mitt senaste förvärv är en Mustang Fastback 1967 med 390 motor. Visst går den som ett skepp i öknen på vägen MEN vilken nostalgifaktor!!!! Kul att leka lite "Bullit" emellanåt!
Mitt råd till dig shootking är: Köp dig en Chromebumper Corvette, alltså 1968-1972. Ingos råd är dock inte fel, det gäller att förstå att det är stor skillnad på de äldre Corvetterna och de nyare.
/Lars/
-------------------------------------------------------------------------------------
Att du kunde hålla dig från att kommentera ovanstående förvånar mig Frisken!

Men visst, ju nyare bil ju bättre komfort. Mitt senaste förvärv är en Mustang Fastback 1967 med 390 motor. Visst går den som ett skepp i öknen på vägen MEN vilken nostalgifaktor!!!! Kul att leka lite "Bullit" emellanåt!

Mitt råd till dig shootking är: Köp dig en Chromebumper Corvette, alltså 1968-1972. Ingos råd är dock inte fel, det gäller att förstå att det är stor skillnad på de äldre Corvetterna och de nyare.
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Hej igen!
Jag är medveten om att det är en gammal bil. Och jag är beredd att skruva en del. Och den ska inte göra några långa resor, utan ren nöjescrusing i närområdet.
Jag plöjer allt jag hittar om C3:orna just nu. Läser mycket på detta forum. Finns det Haynes till denna modell? Eller vad ska man skaffa för litteratur att ha som referens till mekandet?
/Shootking
Jag är medveten om att det är en gammal bil. Och jag är beredd att skruva en del. Och den ska inte göra några långa resor, utan ren nöjescrusing i närområdet.
Jag plöjer allt jag hittar om C3:orna just nu. Läser mycket på detta forum. Finns det Haynes till denna modell? Eller vad ska man skaffa för litteratur att ha som referens till mekandet?
/Shootking
Jag hann inte kommentera det där Lars haha
Min vette är grym med väghållning så det är inte alls nåra problem med långfärder! Men så har jag ju slalompaketet, polyretanbussningar m.m.
Haynes handbok har jag det med + sprängskisser. En helt fantastisk bil!!
Vare sig det e en SB eller BB! Men manligare blir det ju inte än med en BB! SB e för tjejer!

Min vette är grym med väghållning så det är inte alls nåra problem med långfärder! Men så har jag ju slalompaketet, polyretanbussningar m.m.
Haynes handbok har jag det med + sprängskisser. En helt fantastisk bil!!
Vare sig det e en SB eller BB! Men manligare blir det ju inte än med en BB! SB e för tjejer!

Kanske är en BB ballare än en SB, men ta med i beräkningen att allt till BB motor är 50% dyrare också!
Jag importerade min kärra från Californien utan några som helst problem.
För 5 år sedan var kostnaden besiktad och klar på gatan ca 80'.
Priserna har visserligen gått upp ganska mycket i USA så under 100' är nog svårt att komma idag, och det gäller verkligen att veta vad man köper för att inte bli lurad.
Jag var en riktig novis vid den tidpunkten och köpte bilen via Ebay, kanske hade jag tur, men allt var i mer eller mindre bra skick (utom topparna vilket visade sig långt senare).
"Målarn" i Bålsta importerade sin också utan några större svårigheter.
Jag skulle göra samma sak igen om jag skulle köpa en till Corvette.
Annars är mitt råd att se till att inredningen/lacken är bra, inredningen är dyr att skaffa likaså en ny lack.
Motorer, växellådor:
"Dräller" det av här hemma inga större svårigheter att få tag i rdl eller få jobb gjorda. Ok kostnder.
Bromsar:
Är alltid ett problem, så räkna med att få totalrenovera dessa, inga avskräckande kostnader eller speciellt svårt.
Elsystemet:
Är väl inte något större svårighet.
Styrning:
Glapp och svampig styrning är vanligt, rel lätt att åtgärda, men kostar en slant.
Hjulupphängning:
De flesta här byter ut alla gamla gummibussningar mot nya PUR bussningar, fjädrar och stötdämpare behöver ev också bytas ut. Rätt så mycket jobb och kostar en del, men ger distinktare egenskaper vid körning.
Ram:
Kan vara rostig och generera mycket jobb.
Generellt så är det bättre att köpa en fin (dyr) Corvette för ganska mycket pengar, än ett vrak som du får pumpa in massor av arbete/stålar i.
Avsätt redan innan köp 50' för att fixa alla det där som du kommer att upptäcka under resans gång som inte var så bra som du trodde, eller som säljaren lovar är nyrenoverat (fast det var för 10 år sedan renoveringen gjordes) när du köper bilen.
Lycka till!
Jag importerade min kärra från Californien utan några som helst problem.
För 5 år sedan var kostnaden besiktad och klar på gatan ca 80'.
Priserna har visserligen gått upp ganska mycket i USA så under 100' är nog svårt att komma idag, och det gäller verkligen att veta vad man köper för att inte bli lurad.
Jag var en riktig novis vid den tidpunkten och köpte bilen via Ebay, kanske hade jag tur, men allt var i mer eller mindre bra skick (utom topparna vilket visade sig långt senare).
"Målarn" i Bålsta importerade sin också utan några större svårigheter.
Jag skulle göra samma sak igen om jag skulle köpa en till Corvette.
Annars är mitt råd att se till att inredningen/lacken är bra, inredningen är dyr att skaffa likaså en ny lack.
Motorer, växellådor:
"Dräller" det av här hemma inga större svårigheter att få tag i rdl eller få jobb gjorda. Ok kostnder.
Bromsar:
Är alltid ett problem, så räkna med att få totalrenovera dessa, inga avskräckande kostnader eller speciellt svårt.
Elsystemet:
Är väl inte något större svårighet.
Styrning:
Glapp och svampig styrning är vanligt, rel lätt att åtgärda, men kostar en slant.
Hjulupphängning:
De flesta här byter ut alla gamla gummibussningar mot nya PUR bussningar, fjädrar och stötdämpare behöver ev också bytas ut. Rätt så mycket jobb och kostar en del, men ger distinktare egenskaper vid körning.
Ram:
Kan vara rostig och generera mycket jobb.
Generellt så är det bättre att köpa en fin (dyr) Corvette för ganska mycket pengar, än ett vrak som du får pumpa in massor av arbete/stålar i.
Avsätt redan innan köp 50' för att fixa alla det där som du kommer att upptäcka under resans gång som inte var så bra som du trodde, eller som säljaren lovar är nyrenoverat (fast det var för 10 år sedan renoveringen gjordes) när du köper bilen.
Lycka till!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
C3
Slalompaket fniss,och så pratar man om att köra med dragracingsulor på gatan...frisk skrev:Jag hann inte kommentera det där Lars haha

Menhelt klart "dövrar" det en hel del i en C3,a på långresor,om man inte monterat in modern låda med överväxel...

Men håller faktiskt med om att smallblock i en C3,a måste vara som att kyssa sin syster...
För snacket om att det är billigt är ju lite patetiskt,det är ju som sagt ännu billigare att köpa en opel 1900 69,a,den har ju dessutom samma lutning på instrumentbrädan...

- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Kontakt:
Jag tycker att du skall prova så fort du får tillfälle att testa en lämplig bil.
Att bigblock är det häftigaste stämmer säkert men bilda dig en EGEN uppfattning om en välsmord småblockare är så fattig som en del tycks anse.
Samma sak med manuell eller automatlåda, bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha.
När jag sökte min bil för ett drygt år sedan prioriterade jag en bil som jag skulle kunna köra med direkt, skicket var viktigare än maskin och utrustning, eftersom jag har mer än heltid att göra med jobb, hus och familj.
Jag hittade en 73´a med 350 och automat och tycker att det kunde vara lite bättre krut i motorn men automatlådan skulle jag inte vilja vara utan.
När jag vill röra runt i en växellåda kan jag göra det på min Volvo, dessutom med en lättrampad hydraulkoppling, kopplingen i de flesta Corvetter, eller V8-bilar överhuvudtaget, kan vara rena mördarkopplingar.
Bortsett från rena fakta typ smallblock är billigare att underhålla, reparera och serva jämfört med bigblock eller att handbromsen är besvärlig att justera liksom att det kan vara klurigt att få rätt på ett trilskande vacuumsystem till torkarlucka och strålkastare är det viktiga att du bildar dig en egen uppfattning om vad di vill ha för bil.
Om du går på det mest manliga, enligt vissas uppfattning, bigblock, manuell låda och ingen servostyrning, är det risk att du inte blir nöjd eftersom det kanske inte är ditt eget val.
Vill du börja racea mot slynglar med turbomatade Mitsubishis och Subarus krävs förmodligen ett gott grepp i kassakistan för att uppnå väghållning som matchar de moderna bilarna.
Jag har funderingar på att lämna Corvetteåkandet.
Fler gamla drömmar lurar i vassen och väntar på att förverkligas...
Titta in på min sajt nedan och se om du kan ha intresse av min bil, då kan vi ta det vidare via PM.
Att bigblock är det häftigaste stämmer säkert men bilda dig en EGEN uppfattning om en välsmord småblockare är så fattig som en del tycks anse.
Samma sak med manuell eller automatlåda, bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha.
När jag sökte min bil för ett drygt år sedan prioriterade jag en bil som jag skulle kunna köra med direkt, skicket var viktigare än maskin och utrustning, eftersom jag har mer än heltid att göra med jobb, hus och familj.
Jag hittade en 73´a med 350 och automat och tycker att det kunde vara lite bättre krut i motorn men automatlådan skulle jag inte vilja vara utan.
När jag vill röra runt i en växellåda kan jag göra det på min Volvo, dessutom med en lättrampad hydraulkoppling, kopplingen i de flesta Corvetter, eller V8-bilar överhuvudtaget, kan vara rena mördarkopplingar.
Bortsett från rena fakta typ smallblock är billigare att underhålla, reparera och serva jämfört med bigblock eller att handbromsen är besvärlig att justera liksom att det kan vara klurigt att få rätt på ett trilskande vacuumsystem till torkarlucka och strålkastare är det viktiga att du bildar dig en egen uppfattning om vad di vill ha för bil.
Om du går på det mest manliga, enligt vissas uppfattning, bigblock, manuell låda och ingen servostyrning, är det risk att du inte blir nöjd eftersom det kanske inte är ditt eget val.
Vill du börja racea mot slynglar med turbomatade Mitsubishis och Subarus krävs förmodligen ett gott grepp i kassakistan för att uppnå väghållning som matchar de moderna bilarna.
Jag har funderingar på att lämna Corvetteåkandet.
Fler gamla drömmar lurar i vassen och väntar på att förverkligas...
Titta in på min sajt nedan och se om du kan ha intresse av min bil, då kan vi ta det vidare via PM.
Är främst ute efter en bil i "bruksskick" eller vad man ska kalla det för. Letar inte efter en bil som är i originalskick med matching numbers osv utan en bil som jag kan plocka fram på sommaren och köra mina söndagsutflykter i. Självklart skulle det vara kul att ha en i toppskick men priset avskräcker mig lite grand. Bilarna brukar bli så dyra om de är i toppskick. Sen får jag väl se med tiden om jag renoverar mitt eventuella objekt själv.
/Shootking
/Shootking
PS.. Tro dom INTE om dom säger att det inte är kul att åka långt med en C3, det är precis det det är. DS
Du kan också läsa en artikel om att köpa corvette på min hemsida:
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/artiklar_se.htm
Tommy
Du kan också läsa en artikel om att köpa corvette på min hemsida:
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/artiklar_se.htm
Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Tack till alla för bra tips!
Stingray: Jag har redan hittat till din sida och läst din mycket bra guide till köp!
Efter funderingar och tankar (dock utan att ha provkört ännu) så har jag kommit fram till följande "kravlista":
Corvette Stingray C3 1968-1972
T-top
Automat
Bigblock (funkar med smallblock också)
Styrservo
Är det några fler "stora" options som jag ska/borde fundera över?
/Shootking
Stingray: Jag har redan hittat till din sida och läst din mycket bra guide till köp!
Efter funderingar och tankar (dock utan att ha provkört ännu) så har jag kommit fram till följande "kravlista":
T-top
Automat
Styrservo
/Shootking
Det e ju helt upp till dig. Själv tycker jag att teleskåpsratt kan kvitta medans tilten e bra. (men det har VÄL alla??) AC kanske vissa tycker e bra? Själv fick jag ta bort min för platsbrist, samma gällde cupéfläkten. Jag kör alltid när det e fint väder och då finns det fönster och takluckor och bakruta att använda som fläkt.shootking skrev:Tack till alla för bra tips!
T-top
Automat
Styrservo
/Shootking
Måste dock säga det , fast det bär emot och fast jag e helsåld på BB, så e en vass högvarvande SB:are riktigt grymt att både lyssna på och köra.
Men det va nåra som hälsade på mig för ett tag sedan på en liten corvette-träff och dom fick höra hur en corvette ska låta

En option jag gillar med min corv e ju fönsterhissarna!
Nu blev jag sugen på att köra corvette haha
-
- Nykomling
- Kontakt:
-
- Rookie
BB eller SB? Är man ute efter riktigt bra klös ska man nog inte köpa en gammal Corvette. Bättre att ge sig på en fyrhjulsdriven bil. Gillar du gamla Corvetter så tycker jag att du ska leta reda på en bil som du trivs med och inte köpa en för att kunna sitta på pubben och skryta med hur många hästar din bil har.
Låter ju bra det! Planen är dock att glida runt i mälardals-trakten där jag bor, åka till stranden, kompisarna eller glasskiosken.vetteforever skrev:precis som tommy säger så e de kul att åka långt i c3 an ,klämde en tur i helgen på ca 90 mil så visst går det bra med lång turer . av med taket bara å gasa iväg
Nej, det är väl inte tanken riktigt med mitt köp. Jag har inga planer på att race-preppa eller köra kvartsmilen med den. Men det är ju roligt om det finns lite pulver i den.Staffan... skrev:BB eller SB? Är man ute efter riktigt bra klös ska man nog inte köpa en gammal Corvette. Bättre att ge sig på en fyrhjulsdriven bil. Gillar du gamla Corvetter så tycker jag att du ska leta reda på en bil som du trivs med och inte köpa en för att kunna sitta på pubben och skryta med hur många hästar din bil har.
/Shootking
Fråga till er som mekar själva:
Vilken bok är bästa köpet för att lära sig mer om modellen samt meka själv?
GM Corvette 1963-82
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0801990718
Chevrolet Corvette, 1968-1982
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1850107238
Corvette Bible
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0896894894
How to Restore and Modify Your Corvette, 1968-82: 1968-1982
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0760300526
Corvette 1968-1982
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0760304181
Finns fler titlar... Men dessa verkade vara de mest intressanta.
/Shootking
GM Corvette 1963-82
Corvette Bible
Corvette 1968-1982
/Shootking
Här har vi en som inte har fattat nått!Staffan... skrev:BB eller SB? Är man ute efter riktigt bra klös ska man nog inte köpa en gammal Corvette. Bättre att ge sig på en fyrhjulsdriven bil. Gillar du gamla Corvetter så tycker jag att du ska leta reda på en bil som du trivs med och inte köpa en för att kunna sitta på pubben och skryta med hur många hästar din bil har.

Har inte fått stryk av nån fyrhjulsdriven bil än. Och det har blivit nåra riktigt trimmade och snabba. Sen behöver man inte skryta om man kör en corvette, den skryter tillräckligt själv. Är det bara hästkrafter man vill skryta om räcker det väl att köpa ett stall med tottosar. Finns väl inte??
Nä detta inlägg gillades inte av mig

Hehe
Får faktiskt hålla med.frisk skrev:Här har vi en som inte har fattat nått!Staffan... skrev:BB eller SB? Är man ute efter riktigt bra klös ska man nog inte köpa en gammal Corvette. Bättre att ge sig på en fyrhjulsdriven bil. Gillar du gamla Corvetter så tycker jag att du ska leta reda på en bil som du trivs med och inte köpa en för att kunna sitta på pubben och skryta med hur många hästar din bil har.![]()
Har inte fått stryk av nån fyrhjulsdriven bil än. Och det har blivit nåra riktigt trimmade och snabba. Sen behöver man inte skryta om man kör en corvette, den skryter tillräckligt själv. Är det bara hästkrafter man vill skryta om räcker det väl att köpa ett stall med tottosar. Finns väl inte??
Nä detta inlägg gillades inte av mig![]()
visserligen är bigblockaren lite kärv att svänga med

,men inte får man pisk av andfådda fyrhjulsdivna bilar i någon större omfattning.
Speciellt med mönstrade slicks...,fast då var det det där med slalom..

Är det någon gång som man vill snabbt iväg så är det väl efter ett rödljus när det står någon finning, fjunig tonåring bredvid i sin Subaru Impreza (med dekaltrim så att det ser ut som en WRC-bil) och flåsar lite med sitt alldeles för stora turboaggregat?Jonathan skrev:Slalom!?!?
Störtlopp är det som gäller....

-
- Rookie
Oj då, klev jag på en öm tå?
Om man bara ska rakt fram kan jag tänka mig att era Corvetter går snabbt, men om vägen börja svänga... Har polare med fyrhjulsdrivet som aldrig fått stryk av en tvåhjulsdriven. Allt beror ju på vem man möter.
Håller stenhårt vid att man ska köpa en bil som man trivs med och inte för att den har snabba hjul.
Om man bara ska rakt fram kan jag tänka mig att era Corvetter går snabbt, men om vägen börja svänga... Har polare med fyrhjulsdrivet som aldrig fått stryk av en tvåhjulsdriven. Allt beror ju på vem man möter.
Håller stenhårt vid att man ska köpa en bil som man trivs med och inte för att den har snabba hjul.
Fått stryk
Det där har ju oftast med förstånd att göra.Staffan... skrev:Oj då, klev jag på en öm tå?
den som har större hjärna släpper först

I normal gattrafik så har C3 bigblock tillräckligt bra köregenskaper,men på bana så krävs ju lite mer av föraren givetvis.
Hej !
Jag har spanat länge länge på Corvetter i Blocket och classiccars.se sen har jag även sökt på usa sidor.( blev blocket jag köpte från ) Jag köpte min "vette" för typ 2 månader sen. jag var ute efter en 1968-72. Hade besämt mig för en Bigblock. Kom ihåg att pruta ordentligt räcker inte med 5-10 lök utan pruta typ 35 lök med en gång.( skäms inte ) Visa inte att du ska ha den, utan den e som vilken bil som helst.( finns andra du kan tänkas köpa ) Sen måste du ju också gämföra priset med dom som finns på tex. blocket. Bästa affären skulle jag vilja säga är att Importera pga dollarn och utbudet av corvetter i Staterna. Men då lär du ju knappast ha den till hösten. Det finns mycket du ska tänka på tex. värde på bilarna då skulle jag vilja säga tt du köper en BB eller LT1 dom står högre i värde än en skrutting 327.a eller 350 , men det finns fina sådana me. Inget ont om SB , finns svindyra sådana me ) Hittar du en bil gämför med andra liksinnade bilar då vet du på ett ungefär om du gjort en bra affär. Lita INTE på säljaren utan ta reda på det mesta du kan själv eller hör med nån som vet och kan corvetter..kör till em mack å hissa upp bilen å kolla under den. Kan bespara dig massa jobb. Hör av dig när du bestämt dig för den bil du ska köpa skulle va kul att höra vad det blev. Mvh Tegman
Jag hade nog köpt GM's service manual då har du allt 1993 Corvette GM Shop and Service Manual, nu vet inte jag vad du har för års modell men ställ den frågan i C3 forumet och se vad de rekomenderarshootking skrev:Fråga till er som mekar själva:
GM Corvette 1963-82
Corvette Bible
Corvette 1968-1982
/Shootking
Corvette makes me smile 

-
- Corvetteälskare
Haynes och Chilton är ung samma, Haynes är lite bättre tycker jag, men det är lika bra att skaffa bägge. En "assembly manual" är också bra att ha, guld värd om du skall riva isär saker som inredning tex, där ser man hur varenda skruv skall sitta. Den köper du från USA, eBay tex.shootking skrev:Fråga till er som mekar själva:
GM Corvette 1963-82
Corvette Bible
Corvette 1968-1982
Har inte läst bok 3-5, men jag kan tänka mig att Corvette Bible kan vara bra att ha innan köpet, för att lära sig mer om modellen. Finns ju även en som heter Corvette Black Book, som beskriver modellskillnader etc.
Böcker
när jag köpte min bil 1983 var det svårt att få tag på riktiga shopmanuals,så då köpte jag haynes.
Den duger ju för service o dyl,men skulle jag köpa bok idag så köpte jag en riktig Shop manual,har sett någon på blocket eller annat annonsforum för bara någon vecka sedan..
Den duger ju för service o dyl,men skulle jag köpa bok idag så köpte jag en riktig Shop manual,har sett någon på blocket eller annat annonsforum för bara någon vecka sedan..