Lambda... samma i olika TPI?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Joseph
Nykomling
Nykomling

Lambda... samma i olika TPI?

Inlägg av Joseph »

Hej,

Jag har noterat att min 88:a har lite väl hög förbrukning (över 1,5) och funderar på att testa att byta lambdasonden eftersom jag har en ny liggande som jag skaffade några år sedan till en Trans Am.

Min fråga är om någon vet ifall det är samma sensor i en 87:a 305 som det är i en 88:a 350? (Någon kanske t.o.m. har revervdelsnummret till den rätta?)

Tackar!
/Joseph
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

lambda

Inlägg av Ingo »

vad jag förstått så är det enbart antal trådar som skiljer på de olika lambdasonderna.
de tidigaste hade oftast en tråd,sedan blev det flera och någon typ av förvärmning...
men har lambdan lagt av borde du ha felmeddelande och att systemet går i open loop(?)...
Min 88,a har tyvärr också blitvit töstigare med åren.
Antar att det är någon spridare som läcker litegrann.
Men kortkörning med ac blir ofta kring 1,1/2 liter.
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Lambdan behöver väl inte lägga av helt för att strula?

Läste lite på ett amerikanskt corvetteforum där de menade att de slits ut med åren/milen och lämnar "fel" värde till ECM (utan att den fattar det) som då överkompenserar. (Har för mig att rekommenderat byte av sonden var nånstans kring 60000 miles.)

Jaja... jag har ju en sprillans ny liggande så jag kan ju testa att byta (om jag nu kommer åt skiten utan lyft, haha). Jag tänkte också på spridarna (börjar väl bli dags för dem att bytas) men det kostar ju inget att byta sonden först. Min gissning på 1,5 var ganska snålt räknad... 1,8 är nog mer verklighet vilket är lite för mycket för en TPI tycker jag.
/Joseph
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Mät resistansen på spridarna så ser du om de är kass eller inte. Men är de inte bytta är det mycket troligt att de är boven i dramat.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar