Startmotorproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Startmotorproblem

Inlägg av antos »

Jag har en BB som när den är genomvarm inte går att starta pga startmotorn inte orkar dra runt den. Väntar jag 15-20 min så snurrar den igån plättlätt! :lol: Till saken hör att det sitter en sprillans ny ministarter på den, inlindad i en termofilt. Jag har lindat headersrören samt satt en metallsköld mellan headersen och startmotorn. Dessutom är det flång nytt batteri på 650 CCA. Nytt grovt kopparkablage. Men det verkar inte hjälpa vad i :twisted: kan man mer göra ??
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
jompa
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jompa »

Hej påre.....

hade samma problem på min 75a, höll på att bli tokig...
i min verkade det som att tändningslåset eller nått annat (påväg till starmotorn) blev överhettat.......
när jag byglade starmotorn (från batterikabeln till stiftet på solenoiden) så funkade startmotorn.........

slutade med att jag satte dit en startknapp med plusmatning direkt till startmotorsolenoiden.......jag vet faktiskt inte vad som var fel.....

kollar man kopplingsschemat på en corvette och en volvo av samma årsmodell så kan man undra varför jänkarna har använt dubbelt så mycket kabel med tanke på att det är lika många elektriska funktioner ungefär.....

det är lätt att krångla till det
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nicke454 »

Jag hade samma fel på min BB.

Det var kabeln mellen tändningslåset och startmotorn som var dålig,
skarvade i en nu kabel och sedan har det alldrig varit något problem.

Har lindade headers och en lindad orginal start motor. :wink:
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Tack för tipsen! Jag har misstänkt att det måste vara något åt det här hållet men inte vetat vad exakt. Att isolera bort värmen runt startern är ju det man först tänker på. Ska prova byta kabel mellan tändningslåset och startern. Dessutom hade jag en bra diskussion med X-parts, som verkligen försökte tipsa och hjäpa att lösa felet utan att försöka kränga på mig nått. Det tycker jag är seriöst! Ska definitivt handla av dom nästa gång jag behöver.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
Vill ha Corvette -67 Cab
jompa
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jompa »

antos skrev:Tack för tipsen! Jag har misstänkt att det måste vara något åt det här hållet men inte vetat vad exakt. Att isolera bort värmen runt startern är ju det man först tänker på. Ska prova byta kabel mellan tändningslåset och startern. Dessutom hade jag en bra diskussion med X-parts, som verkligen försökte tipsa och hjäpa att lösa felet utan att försöka kränga på mig nått. Det tycker jag är seriöst! Ska definitivt handla av dom nästa gång jag behöver.

Tänkte bara kolla om du hittat felet??

Jag monterade ju en extern startknapp pga av tidsbrist, men har faktiskt kollat upp felet nu efter att jag läst denna tråden.......

felet på min låg i kabeln från tändningslåset,.....efter kopplingstycket som sitter i torpedväggen går det ut en kabel som kommer ifrån startläget i tändningslåset.....på den kabeln sitter en stor cylindrisk gummigrej.....där var problemet....tror det sitter ett motstånd eller nått liknande i gummihelvetet......kopplade förbi, sen funkade det attt starta med nyckeln också..
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Nej :evil: Jag har inte löst problemet ännu. Jag har skruvat ner startern och bytt den lilla kabeln från solenoiden och vidare jag bytte den del som satt i närheten av motor/avgas. Utan att det blev nån skillnad. Därför tacksam för din kommentar, jag måste kanske gå vidare och byta hela kabeln då felet knappast kan sitta nere vid starten måste vara som du säger, det sitter nån ananstans.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
Vill ha Corvette -67 Cab
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Nu! Är problemet LÖST!! :lol: :wink:
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
Vill ha Corvette -67 Cab
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Grattis !
Det är alltid lika roligt att gå i mål när det har strulat !

Vad var det för fel ??
//Hagge
//Hagge
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Jag gjorde som Nicke454. Bytte den lilla kabeln som går till solenoiden, den slutar i ett kontaktstycke ovanför rattstången. Nu går startmotorn kalas! :lol: även när den är varm. Felet sitter någonstans i kabeln, antingen i övergången i kontaktstycket i torpedväggen under bromssevot, eller i mitt fall fanns en dålig skarv (presshylsa) innan kontaktblocket.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
Vill ha Corvette -67 Cab
Skriv svar