Tuna 350?
Har du koll på munstycken, accpumpar, powervalve i den?
Ett bra tips är annars att gå tillbaka till ursprungs bestyckningen och starta därifrån, det borde nog passa dig ganska bra tror jag.
Dåligt inställd tändning är väl också en anledning till ökad bränsle åtgång.
Har inte du nåt strul med tändningen?
Mina motorer har aldrig dragit mer än 1,5 vid landsvägskörning med 650/750 dp. (3,36 i utvxl o automat)
Det oavsett om jag haft 250 eller 450 hk under huven!
Ett bra tips är annars att gå tillbaka till ursprungs bestyckningen och starta därifrån, det borde nog passa dig ganska bra tror jag.
Dåligt inställd tändning är väl också en anledning till ökad bränsle åtgång.
Har inte du nåt strul med tändningen?
Mina motorer har aldrig dragit mer än 1,5 vid landsvägskörning med 650/750 dp. (3,36 i utvxl o automat)
Det oavsett om jag haft 250 eller 450 hk under huven!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vem bryr sig om bränsleåtgången när man åker V8?
det viktiga är att motorn går bra......för lite soppa är farligare än för mycket..........
jag satte en entråds lamdasond i höger header för att veta ungefär var jag låg i bränsleblandning, visade sig att jag hade på tok för stora munstycken på lågfartsidan (holly 750)......
det viktiga är att motorn går bra......för lite soppa är farligare än för mycket..........
jag satte en entråds lamdasond i höger header för att veta ungefär var jag låg i bränsleblandning, visade sig att jag hade på tok för stora munstycken på lågfartsidan (holly 750)......
Alla är vi olika och har olika tankesätt! Men jag förstår dig Turbojet.jompa skrev:vem bryr sig om bränsleåtgången när man åker V8?
det viktiga är att motorn går bra......för lite soppa är farligare än för mycket..........
jag satte en entråds lamdasond i höger header för att veta ungefär var jag låg i bränsleblandning, visade sig att jag hade på tok för stora munstycken på lågfartsidan (holly 750)......
Jag har svårt att förstå när många säger TYP "vem bryr sig om soppaförbrukningen när man kör v8:a"


///NO$ilence
Corvette -68 , 327 , Cab , 350HK
Corvette -68 , 327 , Cab , 350HK
jag har svårt att förstå hur man kan tänka på bränslekostnaden när man kör amerikansk V8. då har man valt fel hobby...
går motorn inte bra, är det en sak...men funkar den perfekt är det bara å tanka...
kan tilläga att min dra mellan 2,5-3,5 l milen....kanske skulle stoppa i en volvo B20 istället för 406an för å slippa tanka så ofta, då blir det ju fan så mycket roligare
går motorn inte bra, är det en sak...men funkar den perfekt är det bara å tanka...
kan tilläga att min dra mellan 2,5-3,5 l milen....kanske skulle stoppa i en volvo B20 istället för 406an för å slippa tanka så ofta, då blir det ju fan så mycket roligare
Mogetjompa skrev:jag har svårt att förstå hur man kan tänka på bränslekostnaden när man kör amerikansk V8. då har man valt fel hobby...
går motorn inte bra, är det en sak...men funkar den perfekt är det bara å tanka...
kan tilläga att min dra mellan 2,5-3,5 l milen....kanske skulle stoppa i en volvo B20 istället för 406an för å slippa tanka så ofta, då blir det ju fan så mycket roligare
///NO$ilence
Corvette -68 , 327 , Cab , 350HK
Corvette -68 , 327 , Cab , 350HK
Lugn och fin nu...
Visst går det att tuna både en smallblock och en bigblock för bättre ekonomi med bibehållen effekt. Detta kräver dock lite mer pillande än att byta munstycken på primärsidan tex att kan/är beredd på att byta airbleeds på både låg- och högfarts sidan för att flytta övergången mellan bränslekretsarna, samt att köra med en väldigt lös powervalve.
Dock skulle jag vilja påstå att 90% av alla förgasarproblem har sin orsak i tändningen... så börja med att ställa in detta för max effektivitet vid tomgång och mellan register, dvs glöm bort tändkurvan som GM hade för sina smogmotorer. Du bör använda en fördelare med vacuumtillskott för gatan (undantag finns) för bästa förutsättningar att hitta optimal bränsleblandning.
bränsleförbrukning bara at hämta igen. 15% mindre på 3l/milen blir en del... Gasen i botten ligger fint runt A/F 12.5 över hela registret, så jag har inte tappat någon effekt när jag behöver den...
Detta kräver dock fullt tillskott på vaccum förtändningen och i stort sätt fullt på mekaniskt. Jag har satt upp min fördelare till att ge max 52 grader vid 2800 rpm med fullt vacuum. Då kan du elda så här magra blandningar. Och nej, det är ingen risk att smälta kolvarna vid relativt små gaspådrag. Däremot så öppnar min powervalve bara 2 mm hg under vacummet vid tomgång, vilket i praktiken betyder att den öppnar så fort jag duttar till på gasen. Jag kommer undan med ca 1.6 l/milen vid lugn körning. Visst passerar jag med lätthet 2 l/milen om jag öppnar upp... men vafan - det är ju 7.5 liter BB - men jag tycker inte att jag kan klaga.
Vad jag har kvar att göra på detta är att hitta rätt bland acckammar och accmunstycke. Den ger på alldeles för mycket, så jag kan nog hitta några % till här.
/ Mr. Beam
Visst går det att tuna både en smallblock och en bigblock för bättre ekonomi med bibehållen effekt. Detta kräver dock lite mer pillande än att byta munstycken på primärsidan tex att kan/är beredd på att byta airbleeds på både låg- och högfarts sidan för att flytta övergången mellan bränslekretsarna, samt att köra med en väldigt lös powervalve.
Dock skulle jag vilja påstå att 90% av alla förgasarproblem har sin orsak i tändningen... så börja med att ställa in detta för max effektivitet vid tomgång och mellan register, dvs glöm bort tändkurvan som GM hade för sina smogmotorer. Du bör använda en fördelare med vacuumtillskott för gatan (undantag finns) för bästa förutsättningar att hitta optimal bränsleblandning.
Ett steg i helt rätt riktning, men utan bredbandslamda ser du bara om du åker fett eller snålt. Inte hur mycket. Som exempel kan jag med min BB utan problem åka på A/F 15-16 vid cruising upp till 2500 rpm, då primärkretsarna tar över helt. Jämför detta med att åka på A/F 13 som många Holleys är bestyckade från fabrik, så ser du att har ca 15-20% ijag satte en entråds lamdasond i höger header för att veta ungefär var jag låg i bränsleblandning, visade sig att jag hade på tok för stora munstycken på lågfartsidan (holly 750)......
bränsleförbrukning bara at hämta igen. 15% mindre på 3l/milen blir en del... Gasen i botten ligger fint runt A/F 12.5 över hela registret, så jag har inte tappat någon effekt när jag behöver den...
Detta kräver dock fullt tillskott på vaccum förtändningen och i stort sätt fullt på mekaniskt. Jag har satt upp min fördelare till att ge max 52 grader vid 2800 rpm med fullt vacuum. Då kan du elda så här magra blandningar. Och nej, det är ingen risk att smälta kolvarna vid relativt små gaspådrag. Däremot så öppnar min powervalve bara 2 mm hg under vacummet vid tomgång, vilket i praktiken betyder att den öppnar så fort jag duttar till på gasen. Jag kommer undan med ca 1.6 l/milen vid lugn körning. Visst passerar jag med lätthet 2 l/milen om jag öppnar upp... men vafan - det är ju 7.5 liter BB - men jag tycker inte att jag kan klaga.
Vad jag har kvar att göra på detta är att hitta rätt bland acckammar och accmunstycke. Den ger på alldeles för mycket, så jag kan nog hitta några % till här.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org