Transport från hamn

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
C6_Driver
Nykomling
Nykomling

Transport från hamn

Inlägg av C6_Driver »

Jag väntar hem en C6'a som kommer att anlända Göteborgs hamn om någon månad.

Ni som har importerat har ni fixat släp själva, ordnat biltransport genom firma eller kört en mörk natt?
Vad är kraven när bilen lämnar hamn utan regnr - tillåter de inte ens att man kör bilen därifrån?
Tacksam för svar och gärna med prisuppgift och leverantör om ni använt en biltransportör.
August driving?
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

jag fick med den amerikanska skylten.
å då kunde jag via en försälring hos lf köra bilen hem. 8)
ps: glöm inte bensindunken :shock:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Du får köra på amerikanska skyltar en vecka om bilen fortfarande är inregistrerad i USA ,om du tar en trafikförsäkring här i Sverige. Problemet är väl bara att alla som sålt sin bil i USA plockar ur den ur registert när den är såld. Det säkraste är nog bärgare eller om du har någon polare med BE-kort som kan hjälpa dig att ta den på en bilsläp. Låna en grönskylt om du har kontakter med en bilhandlare. Skall du köra den så glöm inte bensindunk som Forsberg tipsade om samt startkablar om batteriet är tomt!

Lycka till!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
A-son
Nykomling
Nykomling

Inlägg av A-son »

Har också en bil på väg till Gbg inom kort:

Gröna skyltar? Har i o f s hört av en kompis till en kompis - som har en kompis, som ev skulle kunna låna ut gröna skyltar... Hur säkert är det?

Vågar man köra med de från Gbg till Sthlm? Vad händer ifall man blir stoppad?
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

De som har gröna skyltar är oftast bilhandlare, verkstäder etc, som behöver flytta runt bilar som är avställda eller oregistrerade. I skyltavgiften ligger då vägskatt och en trafikförsäkring som tar skada på motpart om du ställer till det.

Skylten får endast användas av företaget som innehar den, och i dess verksamhet, men det beror ju lite på hur man uttrycker sig om man blir stoppad!!! :roll:

Vill du vara helt säker så beställ transporten via biltransportföretag så är din bil försäkrad under resan. :idea:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
A-son
Nykomling
Nykomling

Inlägg av A-son »

Låter som att det inte är värt att hålla på med några tokigheter... Man skulle ju bli jäkligt ledsen ifall man ställde till med ngt som gör att man får vänta ännu längre på att få bilen körklar...

Hursomhelst, det var inte jag som startade tråden - men tackar för tipsen!
Användarens profilbild
C6_Driver
Nykomling
Nykomling

Transport från hamn

Inlägg av C6_Driver »

Tack för all info!

Jag har kolllat lite också och man kan faktiskt teckna en 1-dags försäkring hos t.ex. Länsförsäkringar som går att ha på en bil som inte är inregistrerad. Ska kolla med Polisen vad som gäller också - men det skulle ju vara kul att premiäråka sådär en 45 mil.

Annars lutar det mot transport med seriös firma för att ha bilen på släp och träffas av en kastvind.... nej det var inte så det skulle sluta.
August driving?
Användarens profilbild
A-son
Nykomling
Nykomling

Inlägg av A-son »

Vore kanon ifall du kunde berätta vad polisen sade - och hur du ska göra. Får själv min C6:a till Gbg den 10/8...hoppas jag.

Vill, precis som du, ta mig ner och köra upp den själv. Om det är möjligt.
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Transport från hamn

Inlägg av Jari »

C6_Driver skrev: Tacksam för svar och gärna med prisuppgift och leverantör om ni använt en biltransportör.
Eurotransport kör över hela landet, har använt dem några gånger.
Har för mig jag betalade 2-3000 för Malmö-Sthlm....
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

C6_Driver skrev: Ska kolla med Polisen vad som gäller också
tyvärr vet dem inte så mycket :shock:
hör istället med försäkringsbolaget eller vägverket :?
dem vet mer 8)
eller varför inte vi höra med oss som gjort det förr 8)
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
C6_Driver
Nykomling
Nykomling

Inlägg av C6_Driver »

Kollade med Polisen idag och som sagt de hade ingen koll. De hänvisade till vägverket som talade om att göra en s.k. Tillfällig registrering kan lösa detta. Handläggningstiden för detta är c:a 2 veckor vilket är lika lång tid som för ursprungskontrollen. Detta skulle medföra att bilen skulle stå 2 veckor i hamn => ökad kostnad och risk för att det händer något med bilen.

Jag är tacksam för alla svar och det lutar åt en transportfirma, ska kolla med Eurotransport alt med Nordtrafik själva.

Jag tycker detta forum är perfekt då det kopplar ihop nybörjare som mig själv med mer rutinerade personer.
August driving?
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

finns det ingen vänlig röd c6 ägare som kan låna ut sina skyltar till dig :shock: :roll: :?: :?:
Kolla på Bettan här!
Skriv svar