Motstånd till blinkers

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
jotna200
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: fre maj 16, 2008 14:11
Ort: Huddinge

Motstånd till blinkers

Inlägg av jotna200 »

Halloj.. tänkte kolla hur andra har löst det med motstånd till blinkers för att de inte ska blinka så fort... som många andra har jag paralellkopplat framblinkrs vidare till sidan och bakblinkers, men eftersom man kopplat bort USA-orginalbakblinkers/bromsljus så tror bilen att lamporna är trasiga, därför kopplade jag på en 2,7 ohm 50Watts motstånd på varje sida där USA bakblinkers satt. alltså bara ett på varje sida, det sitter 2 lampor bak. Detta fungerade bra, men motstånden blev överhettade och gick sönder. Har provat lite olika motstånd men det verkar som att det bör ligga runt 2 ohm för att det ska fungera.

Frågan är alltså hur ni löst det? vad använde ni för motstånd och vilket ohm och watt tal? min uppfattning är att de blir extremt varma vilket inte känns så roligt. finns det andra ställen man kan sätta motstånden på?

MVH
spelar tennis och är besatt av bilar.
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Hmm på min bil har förra ägaren dolt riktiga lampor bakom kofångaren för att uppnå rätt motstånd, men hade jag gjort om det idag hade jag köpt effekt motstånd från elfa (de går inte sönder, vilket lampor gör). I teorin (har inte gjort det själv men om de går sönder kommar jag att byta ut dem till riktiga motstånd) bör det fungera på följande sätt:

Du behöver beräkna hur mycket effekt motstånden ska klara av

Specifkation

U = 12 Volt
O = 2 ohm

P = UI (formeln för effekt, effekt = spänning x ström)
U =RI => I = U/R (ohms lag, hur ström och motstånd förhåller sig till späning)
dessa två formler ger

P = UI = U x (U/R) = (U^2)/R = (12 x 12) /2 = 144/2 = 72 W

hmm jag har svårt att tro att lampan har så lågt ohm tal så att den drar 72W men om det stämmer, så ska du ha ett effekt motstånd som klarar att omvandla minst 72W till värme (så fungerar motstånd)

Ex produkt med artikel nummer 60-680-84 på www.elfa.se

Noter att detta bara är hur det fungerar teoretiskt,70-100 W innebär att motståndet blir väldigt varmt, vet inte hur det kommer att gå när den ligger emot något, föreställdigt själv hur varm en 60W glödlampa blir, men idetta fal kommer den att var en glödlampa på 75W. Volvo hade tidigare problem med avleda värmen från deras lampor vilket gjorde att de fick väldigt kort livslängd och gick ständigt sönder
Corvette makes me smile ;)
Användarens profilbild
LFBG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 19, 2007 18:22
Ort: Skaraborg

Re: Motstånd till blinkers

Inlägg av LFBG »

[quote="jotna200"]Halloj.. tänkte kolla hur andra har löst det med motstånd till blinkers för att de inte ska blinka så fort... som många andra har jag paralellkopplat framblinkrs vidare till sidan och bakblinkers, men eftersom man kopplat bort USA-orginalbakblinkers/bromsljus så tror bilen att lamporna är trasiga, därför kopplade jag på en 2,7 ohm 50Watts motstånd på varje sida där USA bakblinkers satt. alltså bara ett på varje sida, det sitter 2 lampor bak. Detta fungerade bra, men motstånden blev överhettade och gick sönder. Har provat lite olika motstånd men det verkar som att det bör ligga runt 2 ohm för att det ska fungera.

Frågan är alltså hur ni löst det? vad använde ni för motstånd och vilket ohm och watt tal? min uppfattning är att de blir extremt varma vilket inte känns så roligt. finns det andra ställen man kan sätta motstånden på?


Jag monterade effektmotstånd som motsvarar en glödlampa,
alltså två per sida ..
6,8 ohm 20w Elfa artnr 60-048-73
Då går det åt 4 st..Jag monterade dom på ett aluminium plattjärn
skruvat på jordplinten innan för hö lamporna .
Detta har funkat bra 300 mil nu..

// Lars
Skriv svar