Har druckit många koppar kaffe i verkstan och funderat på hur jag säkrast lyfter C5:an med tvåpelarlyften jag har. Börjar bli dags att lösa det nu... Tänkte se ifall det finns några bra tips.
Planen är att använda lyftpunkterna runt om där urtagen för "jack-pads" finns. Lämpligt är nog att tillverka träklossar för att maximera ytan man lyfter i utan att skada karossdetaljerna. Är detta safe eller finns det bättre/säkrare sätt?
Vad jag läst mig till är det detta GM rekommenderar, men alla verkliga tips är ju förstås välkomna!
/A
Lyftpunkter på C5:an
- Andreas Voss
- Nykomling
- Inlägg: 32
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 21:11
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
Hej Andreas,
Du är på helt rätt spår! Ett gammalt tips, som fungerar även 2008, är att hälsa på hos BMW och inhandla en smidig modell av "lyftpuck". Det är en rund plastbricka med fäste som du bara trycker upp i bilens hål. Dom syns inte och är inte i vägen, så det är bara att låta dom sitta där dom sitter och du är alltid redo för ett lyft.
4 st. artikelnummer: 51 71 1 960 752
Lycka till!
Tomten
Du är på helt rätt spår! Ett gammalt tips, som fungerar även 2008, är att hälsa på hos BMW och inhandla en smidig modell av "lyftpuck". Det är en rund plastbricka med fäste som du bara trycker upp i bilens hål. Dom syns inte och är inte i vägen, så det är bara att låta dom sitta där dom sitter och du är alltid redo för ett lyft.
4 st. artikelnummer: 51 71 1 960 752
Lycka till!
Tomten
Eller så skaffar man sig riktiga lyftpuckar i eloxerad aluminium, som är gjorda speciellt för Corvette C5 och C6. Lite dyrare, lite bättre, lite snyggare! Bara en dryg femhundring för fyra stycken.


Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

- Andreas Voss
- Nykomling
- Inlägg: 32
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 21:11
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
Tack för infon! Mycket uppskattat, beställer nog lyftpuckar så småningom i samband med någon annan beställning. Alltid roligt att ha lite snygga tools i verkstan också... 
I övrigt är det inget att bekymra sig för, de fyra punkterna håller alltså för hela bilens vikt och är inte bara för att jacka upp ett hörn i taget?
Ha det gott...

I övrigt är det inget att bekymra sig för, de fyra punkterna håller alltså för hela bilens vikt och är inte bara för att jacka upp ett hörn i taget?
Ha det gott...
....4 punkter = hela bilens vikt, 1 punkt = 1/4 vikt....är inte det samma sak?Andreas Voss skrev:..I övrigt är det inget att bekymra sig för, de fyra punkterna håller alltså för hela bilens vikt och är inte bara för att jacka upp ett hörn i taget?

SKämt åsido, det funkar kanon att lyfta med puckar på det viset!
Lycka till!
/Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
- Andreas Voss
- Nykomling
- Inlägg: 32
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 21:11
- Ort: Mölndal
- Kontakt: