Bakaxelutväxling

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Leifholger
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 20, 2003 20:35
Ort: Örebro

Bakaxelutväxling

Inlägg av Leifholger »

Nu står den på pallbockar igen! Det har blivit 1,5 mil sedan jag köpte den för ettochetthalvt år sen... Motor, låda, fram-, och bakvagn har fått sitt och nu är det dags för en ny konverter efter 1,5 milafärden. Jag hann i alla fall få bekräftat att det mesta funkade (utom konvertern då) men märkte att utväxlingen inte är direkt "racig". Vad jag kan komma fram till så har jag 3,07 i bakaxeln. Funderar lite på att göra något åt det hela. Men jag behöver hjälp med lite tips. Motorn utgår från en -70:a 350-kusars variant som fått 10,25 kolvar, Hooker Headers, Performersug, Holley TBI-sprut och lådan är en 400 med lite fastare ventilpaket. Jag vill inte ha nå't extremt utan rätt "körbar" med frugan vid ratten och "lekbar" när jag gasar. Vad kan vara lämpligt? 3,55, 3,70 eller vad?
Leif Andersson/1543/-75:a
Classe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön okt 19, 2003 13:40
Ort: Åkersberga

Inlägg av Classe »

Har bytt från 3,07 till 3,70 för att få bättre ax med hjälp av Bakaxelspecialisten i Bro, tycker också att bilen är helt ok för långkörning.Har 350" med th400 och c:a 275 hk.
Synd att du inte fått mer än 1,5 mil på 1,5år.
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

jag har 4.10, och det är mycket "race" sen är det ju en busbil iof, inget kul att åka motorväg, får varva en bit över 3000rpm för att inte agera stoppkloss

3.70 låter som en ganska vettig lösning

edit: 355 / th400
Skriv svar