Reg-/Typbesiktning efter kompressor/turbo installation?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Reg-/Typbesiktning efter kompressor/turbo installation?

Inlägg av Corinthian »

Jag har långtgående planer att installera kompressor eller turbo i min C5'a (2001). Den är europamodell och kommer från Tyskland 2002.

Är det någon som vet om man måste registreringsbesiktiga om bilen efter konvertering eller bara en typbesiktning? eller slipper man undan helt?
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

man kan ju alltid chansa först :shock: :roll: 8)
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Mr.T
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån maj 26, 2008 18:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Mr.T »

på vetteforum.se har det diskuterats en del http://www.vetteforum.se/showthread.php?t=5063
nop
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:51
Ort: Dalsland

Inlägg av nop »

alla bilar nyare än -00 är helbilsgodkända och du får inte ändra en skruv egentligen. så de e nog chansa som gäller och inte bli sur om du får 2:a på återställande av motor till orginal...
C5 targa
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

nop skrev:alla bilar nyare än -00 är helbilsgodkända och du får inte ändra en skruv egentligen. så de e nog chansa som gäller och inte bli sur om du får 2:a på återställande av motor till orginal...
Jag har samma uppfattning. På äldre bilar kan man göra större ombyggnader t.ex. V8 i en Volvo och via SFRO få förbesiktning innan regbesiktning. För helbilsgodkända bilar får man ju inte ens byta fälgar, så chansen att få ett ok på kompressor etc. är nog minimala.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

Då jag jobba på SBP tror jag att jag kan svar på detta. Med lite osäkerhet dock. För att kunna sätta på kompressor o få "igenom" den i SBP skall den reggas om vilket föregånde talare påpekat då de är helfordons godkända. Enda chansen är att få den reggad som amatörbyggt fordon o då måste man i stort sett byta ut hela drivlinan, dock får inte förhållandet mellan vikt / KW var mer än 15 KW / kilo. Har du flytt fordon kan man komma undan med mkt men dock inte en kompressor, då det "sticker" i ögonen på oss men man kan ju alltid chansa :D . För att vara riktigt säker kan du ju ta kontakt med ingengörerna på din station så förklarar de säkert bättre an vad jag försökt med här.
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

å sen när blev man ingengörer på sbp ? menade du inte att han skulle kolla med pajasarna på sin station ? :roll:
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

puramuk skrev:å sen när blev man ingengörer på sbp ? menade du inte att han skulle kolla med pajasarna på sin station ? :roll:
Alla som har hand om reg o typ bes inom SBP är bes-ingenjörer. Vad det krävs för utbildning vete fan mer än 4 årig teknisk eller motsvarande. Vi andra dödliga är endast bes tekniker.

//Acko
Skriv svar