Komp!?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Komp!?

Inlägg av Jonathan »

Tjenare!

Mätte upp kompet på min Corvette med 350 i helgen.. och fick fram 15.2 på alla cylindrar.

Är det någon som vet om man ska omvandla mätvärdet man får på kompmätaren eller är det verkligen så högt som 15:1 i komp!???

Skriv gärna vad ni har för komp i era motorer...
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Hej.

Nej, det du troligtvis har mätt upp är cylindertrycket (tror jag man kallar det). Bra att kolla tätheten på kolvringar samt ventilsäten.
Bra att du fått samma värde på alla cylindrar! (vad som är bra eller dåligt värde vet jag inte...)
Men värdet du fått avgörs av tätheten i cylindrarna, ditt kompförhållande, samt kamaxelns profil...

Enda riktiga sättet som jag känner till för att mäta upp kompet i motorn, är att mäta upp storlekarna på förbränningsrum, topplockspackning, topdeckning samt kolvarna.

Finns en bra bok som heter "Engine Blueprinting" eller nått sånt... Men beskrivs i massa bäcker, samt säkert på flertal ställen här på internet...
Någon som har en bra länk i ämnet...?

/ Micke
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Misstänkte att det inte skulle vara det monsterkompet i den.

Så det är inte så lätt att mäta upp kompet i motorn och få ett riktigt värde!?
-69, 502, Coupé
Abbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 09, 2004 11:12
Ort: Sveg

Inlägg av Abbe »

Det du har mätt upp är kompressionsTRYCKET ej kompressionsFÖRHÅLLANDET som ej går att mäta (tillförlitligt) utan att ta isär motorn.
kompressionstrycket ska vara så jämnt som möjligt, då är motorn frisk. Avviker det mer än ca 1,5 kilo är nåt på tok (bränd ventil, trasig kolvring)
man kan kolla det troliga felet genom att slå i en skvätt olja i cylindern, blir trycket bättre är det slitna ringar, inte bättre, bränd ventil.
förhållandet är den skillnad på volym när kolven är i botten resp i topp, det kan man mäta sig till med vätska men det är ju i och för sig ointressant, det viktiga tycker jag är att trycket är jämt.
det tryck du uppmätte stämmer aldeles säkert, ganska högt så du använder väl 98oktan OCH oktanförhöjande medel för att säkerställa att motorn inte spikar, dom första spikningarna hörs ju inte som bekant
Abbe
Senast redigerad av Abbe den tis sep 07, 2004 11:25, redigerad totalt 1 gånger.
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Har haft problem med spikande motor, men nu med 98 okt. tripak oktan höjare, justerad tändning spikar den inte. (ej hörbart iaf)

Vad kan man gissa att kompFörhållandet ligger på? Eller det kanske inte går att gissa sig fram med hjälp av bara kompTrycket?
-69, 502, Coupé
Abbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån aug 09, 2004 11:12
Ort: Sveg

Inlägg av Abbe »

Nej det är en fråga döljt i dunkel om du inte vill skruva isär motorn
Abbe
Skriv svar