Tjenare!
Mätte upp kompet på min Corvette med 350 i helgen.. och fick fram 15.2 på alla cylindrar.
Är det någon som vet om man ska omvandla mätvärdet man får på kompmätaren eller är det verkligen så högt som 15:1 i komp!???
Skriv gärna vad ni har för komp i era motorer...
Komp!?
Komp!?
-69, 502, Coupé
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Hej.
Nej, det du troligtvis har mätt upp är cylindertrycket (tror jag man kallar det). Bra att kolla tätheten på kolvringar samt ventilsäten.
Bra att du fått samma värde på alla cylindrar! (vad som är bra eller dåligt värde vet jag inte...)
Men värdet du fått avgörs av tätheten i cylindrarna, ditt kompförhållande, samt kamaxelns profil...
Enda riktiga sättet som jag känner till för att mäta upp kompet i motorn, är att mäta upp storlekarna på förbränningsrum, topplockspackning, topdeckning samt kolvarna.
Finns en bra bok som heter "Engine Blueprinting" eller nått sånt... Men beskrivs i massa bäcker, samt säkert på flertal ställen här på internet...
Någon som har en bra länk i ämnet...?
/ Micke
Nej, det du troligtvis har mätt upp är cylindertrycket (tror jag man kallar det). Bra att kolla tätheten på kolvringar samt ventilsäten.
Bra att du fått samma värde på alla cylindrar! (vad som är bra eller dåligt värde vet jag inte...)
Men värdet du fått avgörs av tätheten i cylindrarna, ditt kompförhållande, samt kamaxelns profil...
Enda riktiga sättet som jag känner till för att mäta upp kompet i motorn, är att mäta upp storlekarna på förbränningsrum, topplockspackning, topdeckning samt kolvarna.
Finns en bra bok som heter "Engine Blueprinting" eller nått sånt... Men beskrivs i massa bäcker, samt säkert på flertal ställen här på internet...
Någon som har en bra länk i ämnet...?
/ Micke
Det du har mätt upp är kompressionsTRYCKET ej kompressionsFÖRHÅLLANDET som ej går att mäta (tillförlitligt) utan att ta isär motorn.
kompressionstrycket ska vara så jämnt som möjligt, då är motorn frisk. Avviker det mer än ca 1,5 kilo är nåt på tok (bränd ventil, trasig kolvring)
man kan kolla det troliga felet genom att slå i en skvätt olja i cylindern, blir trycket bättre är det slitna ringar, inte bättre, bränd ventil.
förhållandet är den skillnad på volym när kolven är i botten resp i topp, det kan man mäta sig till med vätska men det är ju i och för sig ointressant, det viktiga tycker jag är att trycket är jämt.
det tryck du uppmätte stämmer aldeles säkert, ganska högt så du använder väl 98oktan OCH oktanförhöjande medel för att säkerställa att motorn inte spikar, dom första spikningarna hörs ju inte som bekant
Abbe
kompressionstrycket ska vara så jämnt som möjligt, då är motorn frisk. Avviker det mer än ca 1,5 kilo är nåt på tok (bränd ventil, trasig kolvring)
man kan kolla det troliga felet genom att slå i en skvätt olja i cylindern, blir trycket bättre är det slitna ringar, inte bättre, bränd ventil.
förhållandet är den skillnad på volym när kolven är i botten resp i topp, det kan man mäta sig till med vätska men det är ju i och för sig ointressant, det viktiga tycker jag är att trycket är jämt.
det tryck du uppmätte stämmer aldeles säkert, ganska högt så du använder väl 98oktan OCH oktanförhöjande medel för att säkerställa att motorn inte spikar, dom första spikningarna hörs ju inte som bekant
Abbe
Senast redigerad av Abbe den tis sep 07, 2004 11:25, redigerad totalt 1 gånger.