Överslag i elsystemet p.g.a. stereon? (Bilen dör..)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Joseph
Nykomling
Nykomling

Överslag i elsystemet p.g.a. stereon? (Bilen dör..)

Inlägg av Joseph »

Hej folk.

Har lite udda bekymmer med bilen som bara visar sig ibland. Ledsen om detta blir långt och rörigt. :)

- Originalstereon i min 88:a var utbytt då jag köpte den (mot en kass gammal kassettbandare). Jag har nu bytt till en bättre (om än lågbudget). Det var redan omgjort till ISO-kontakter bakom panelen, så jag behövde bara plugga i.

- Högtalarna verkar vara original Bose.

- Jag har hemskt tändningsmissljud/jordbrumm i högtalarna och detta har väl varit där hela tiden. Försökte använda ett störningsfilter, men då lät det inte alls från högtalaren. Detta tändningsljud varierar varje gång jag kör bilen- ibland mindre, ibland mer.

Vissa gånger då jag kör iväg med bilen och har stereon på så "knäpper" det till i högtalarna och all el, inkl. tändning, verkar klippas/kopplas bort i en bråkdels sekund. SES-lampan hinner börja tändas, men sedan återställs allt och det ser ut som vanligt. Detta har bara hänt vid två tillfället hittills men båda gångerna har till slut resulterat i att bilen tvärdog. Dock så startade den igen utan problem direkt efteråt. Sist det hände så stängde jag av Stereon innan den dog, men detta resulterade i ett fruktansvärt dånande från högtalarna. När jag sedan startade om bilen efter att den dog, så blev det tyst (förutom det "vanliga" tändningsmissljudet).

Jag kan inte mycket om bilstereo (eller Vettens elsystem) men det verkar som att stereon kanske, tillsammans med förstarkarna i originalhögtalarna (om de nu sitter kvar) skapar någon slags överspänning i systemet som bilens dator skyddar sig mot genom att stänga ner helt. Låter detta rimligt eller är det för mycket Knight Rider?

Eftersom stereon redan var utbytt, så hade jag inte en tanke på att förstärkarna kanske sitter kvar i originalhögtalarna. Hur kollar jag detta- var exakt sitter dem? Jag har hittat någon slags liten "klump" med 3-4 kablar på varje sida, men det verkar inte vara stort nog för att vara en stärkare?

Tänkte försöka ta tag i detta till helgen innan sommarn är helt slut. Tips emottages tacksamt!
/Joseph
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Suck

Inlägg av Ingo »

Det där är riktig djungel..
Men finns massor av gamla trådar så sök.
Även på vetteforumet
http://www.vetteforum.se/showthread.php?t=2976
tex.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Börja med att försöka köra utan stereo inkopplad så ser du om den har med problemet att göra.
Att ditt problem "hörs" i stereon behöver inte vara orsaken till att den dör.
Jag gissar på 2 olika problem.
Det kan vara något så långsökt som ABS bromsarna som bråkar.
Om du har ABS så gör den ett självtest vid ca 10-20 km/h efter start och det kan på vissa bilar blinka till i lyset.
Kolla alla grova ledningar från batteri till kaross / generator till batteri / motor till kaross.

Pelle
-90 cab ZF6
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Jo givetvis har jag redan sökt runt lite. :)

ABS-testet hörs alltid (gissar att det är normalt?) men problemen uppstår inte just när det händer. Alltså, det skumma med detta är att det verkar vara extremt sällsynt, men det "känns" som att stereo har med det att göra eftersom det uppstår när man har börjat köra och stereon precis har kommit igång från sin egen startsekvens så att säga (och det hände inte med den gamla skräpiga kassettbandaren.)

Ska kolla de grova kablarna. Tackar!
/Joseph
Kjelle
Rookie
Rookie

Inlägg av Kjelle »

Det är väl en CD maskin du satt in ?

Dom drar förhållandevis mycket ström vid uppstart, uppemot 3 A är inte ovanligt.

Prova med att koppla stereon direkt till batteriet.

Kjelle C4/94
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Det är t.o.m. en DVD-spelare, så visst drar den nog en del ström. Kollade upp det hela i helgen lite snabbt och den som bytte stereo hade inte tagit sig mödan att koppla ur förstärkarna i högtalarna. (Kan väl tänkas att det gick åt ännu mer ström då?) :?

Ska forska vidare (och plocka bort stärkarna) så fort jag får mer tid.
/Joseph
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Får du överhuvudtaget normal ljud som i musik från högtalarna?
"Vanliga" högtalarna brukar vara 4 ohm, original (bose) högtalarna i en vette är 1 ohm.
Är dom "klumpar" på varje sida ungefär 8 cm i fyrkant, och är dom fortfarande inkopplat via den svarta pluggen?
Störningar i stereo systemet som låter som tändningsmissljud kan också uppkomma pga felaktiga tändkablar, tändstift mm.

Som sagt förut, koppla ur stereon och se om bilen tvärdör då.
Kolla felkoder. Service Engine Soon lampan (eller Shit 'E Same).
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Japp, får ljud (i alla fall från 3 av dem) men det låter inget vidare. Märks att det pumpas in för mycket ström i dem.

Jag konstaterade som sagt igår att Boseförstärkarna ÄR inkopplade fortfarande. (Tog bort en hel högtalarlåda där bak.)

SES lyser inte mer än just när den "dör till". Har inte hunnit kolla om det finns några felkoder än. Har kört omkring med stereon avstängd men felet uppstår så sällan (2ggr på kanske 40-50 mils körning) att det är lite svårt att avgöra, och bilen startar ju igen direkt utan problem.

Har dock idag hittat lite trådar i amerikanska forum som säger att det ev. kan vara tändmodulen i fördelaren eller felaktiga MAF-reläer. Just reläerna kan tydligen orsaka detta felet OCH ojämn starttid (ibland kort, ibland länge) vilket är något jag har upplevt. (Jag vet att starttiden även kan ha med spridare och annat att göra.)

tjerk skrev:Får du överhuvudtaget normal ljud som i musik från högtalarna?
"Vanliga" högtalarna brukar vara 4 ohm, original (bose) högtalarna i en vette är 1 ohm.
Är dom "klumpar" på varje sida ungefär 8 cm i fyrkant, och är dom fortfarande inkopplat via den svarta pluggen?
Störningar i stereo systemet som låter som tändningsmissljud kan också uppkomma pga felaktiga tändkablar, tändstift mm.

Som sagt förut, koppla ur stereon och se om bilen tvärdör då.
Kolla felkoder. Service Engine Soon lampan (eller Shit 'E Same).
/Joseph
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Inga felkoder... kollade idag. Har nu tagit bort de strulande Bose-förstärkarna och håller på att sätta i vanliga högtalare.
/Joseph
Skriv svar