oljetemp å broms problem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
pelo1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tor nov 15, 2007 20:12
Ort: Göteborg

oljetemp å broms problem

Inlägg av pelo1 »

Hej
Har kört min c5 1998 manuel hårt på några banträffar. Bilen går bra det som felar är att:
1. Bromsarna tappar bromskapacitet. Har racebelägg men verkar inte räcka.
2. Oljetempen stiger snabbt efter ca 2-3 varv (Falkenberg+Kinnekulle banorna) till 130-140 C. Finns larm i övervakningssystemet på 160 C vilket jag tycker är mycket högt.

Vad har ni för erfarenheter? Samt finns det oljekyl orginal eller kan jag montera det efteråt? Vill ligg på max 120 C oljetemp samt bra broms.

Per
1998 C5 manuell
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Inlägg av Mange_C5 »

Du bromsar alldeles för mycket! Hehe :mrgreen:

Eller körde jag för sakta?! :shock: :oops:

Jag upplevde inte några större problem med bromsarna på Falkenberg, tycker de blev betydligt varmare på Mantorp.
Kör du kanske med R-däck?
Jag hade ganska halt under galoscherna (ej R-däck) efter några varv, vilket kanske minskade påfrestningen på bromsarna jämfört med dej.

Jag funderar för egen del på förbättrad/riktad kylning av skivorna, tror det bör hjälpa en hel del. Sen tipsade en annan vettebroder mej om att man kan byta ut kolvarna i oken mot bättre (aluminium mot stål :?: ) med syfte att motverka värme i oken/bromsoljan.

Däremot hade jag ungefär samma med oljetempen (ca 120-125 C).
Ett exempel på "Högkapacitets kylar kit" hittade jag på vette.se, finns säkert en hel del lösningar om man letar runt på nätet.
(Anders på Vette.se berättade för mej vid ett intressant besök i hans lokal att han kört Roadsport, så han bör ha koll på hur det funkar i verkligheten)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
pelo1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tor nov 15, 2007 20:12
Ort: Göteborg

broms-kyla

Inlägg av pelo1 »

Ja om jag bromsade för mycket.... nja det gick rätt snabbt runt banan, varvtiderna va troligen hugliga.
När jag körde hem visade det sig att skivorna fram sprukit! Troligen vanligt fel när vi pressar vettarna hårt?
Per
1998 C5 manuell
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: broms-kyla

Inlägg av vette.se »

pelo1 skrev:Ja om jag bromsade för mycket.... nja det gick rätt snabbt runt banan, varvtiderna va troligen hugliga.
När jag körde hem visade det sig att skivorna fram sprukit! Troligen vanligt fel när vi pressar vettarna hårt?
Per
Det finns bara ett ord som gäller - KYLNING !

Original, både C5 o C5 Z06 blåser bromskylningen fritt i hjulhuset fram(ingen alls på vanliga C5 bak, Z06 blåser fritt i hjulhuset bak), skaffa DRM's bromskylkanaler och LG's anslutningar vid skivorna så kommer du långt. Större skivor, ok och bättre belägg hjälper inte, du måste kyla oavsett vad du har för bromsar.

Originalkylaren räcker för att kyla en bil med originaleffekt under normal körning och kortare hård körning, den kyler bara kylarvattnet och inget annat(även automatlådeoljan på automatare). Det finns tre alternativ för att lösa problemet, 1. skaffa ett högkapacitetskylarkit, den har dubbla kylkapaciteten jämfört med original och har även inbyggd oljekylare för motorn, oljekylaren ansluts med en adapter vid oljefiltret. 2. Skaffa enbart adaptern och stålomspunna slangar och sätt tex en B&M oljekylare framför AC kondensorn. 3. Gör både och vilket jag har gjort.

Ska försöka ta lite kort på kylare o bromsar på min bil imorgon
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: broms-kyla

Inlägg av vette.se »

pelo1 skrev:När jag körde hem visade det sig att skivorna fram sprukit! Troligen vanligt fel när vi pressar vettarna hårt?
Per
Skivorna spricker snabbt om de inte kyls ner ordentligt innan du stannar bilen, kör två nerkylnings varv innan du stannar bilen så överlever de mycket längre, du slipper också att de slår sig.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Lite bilder .... det är lite som är rivet men du kan nog se hur man kan göra.

Den lilla kylaren till höger är för styrservo och den större till vänster för motorolja. Stora vattenkylaren har också inbyggd kylare för motorolja, dvs det är två kylare för motoroljan.

Jag har ingen A/C i min bil, i en bil med A/C får både stora vattenkylaren och de två mindre kylarna får plats tillsammans med A/C kondensorn under original plastkåpa - inget behöver modifieras.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: broms-kyla

Inlägg av Mange_C5 »

vette.se skrev: Det finns bara ett ord som gäller - KYLNING !

Original, både C5 o C5 Z06 blåser bromskylningen fritt i hjulhuset fram(ingen alls på vanliga C5 bak, Z06 blåser fritt i hjulhuset bak), skaffa DRM's bromskylkanaler och LG's anslutningar vid skivorna så kommer du långt. Större skivor, ok och bättre belägg hjälper inte, du måste kyla oavsett vad du har för bromsar.

Originalkylaren räcker för att kyla en bil med originaleffekt under normal körning och kortare hård körning, den kyler bara kylarvattnet och inget annat(även automatlådeoljan på automatare). Det finns tre alternativ för att lösa problemet, 1. skaffa ett högkapacitetskylarkit, den har dubbla kylkapaciteten jämfört med original och har även inbyggd oljekylare för motorn, oljekylaren ansluts med en adapter vid oljefiltret. 2. Skaffa enbart adaptern och stålomspunna slangar och sätt tex en B&M oljekylare framför AC kondensorn. 3. Gör både och vilket jag har gjort.

Ska försöka ta lite kort på kylare o bromsar på min bil imorgon
Om man jämför oljetemperaturen mellan de 3 olika alternativen, vad är den ungefärliga skillnaden i grader?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Skriv svar