Hej
Har kört min c5 1998 manuel hårt på några banträffar. Bilen går bra det som felar är att:
1. Bromsarna tappar bromskapacitet. Har racebelägg men verkar inte räcka.
2. Oljetempen stiger snabbt efter ca 2-3 varv (Falkenberg+Kinnekulle banorna) till 130-140 C. Finns larm i övervakningssystemet på 160 C vilket jag tycker är mycket högt.
Vad har ni för erfarenheter? Samt finns det oljekyl orginal eller kan jag montera det efteråt? Vill ligg på max 120 C oljetemp samt bra broms.
Per
oljetemp å broms problem
oljetemp å broms problem
1998 C5 manuell
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Du bromsar alldeles för mycket! Hehe
Eller körde jag för sakta?!
Jag upplevde inte några större problem med bromsarna på Falkenberg, tycker de blev betydligt varmare på Mantorp.
Kör du kanske med R-däck?
Jag hade ganska halt under galoscherna (ej R-däck) efter några varv, vilket kanske minskade påfrestningen på bromsarna jämfört med dej.
Jag funderar för egen del på förbättrad/riktad kylning av skivorna, tror det bör hjälpa en hel del. Sen tipsade en annan vettebroder mej om att man kan byta ut kolvarna i oken mot bättre (aluminium mot stål
) med syfte att motverka värme i oken/bromsoljan.
Däremot hade jag ungefär samma med oljetempen (ca 120-125 C).
Ett exempel på "Högkapacitets kylar kit" hittade jag på vette.se, finns säkert en hel del lösningar om man letar runt på nätet.
(Anders på Vette.se berättade för mej vid ett intressant besök i hans lokal att han kört Roadsport, så han bör ha koll på hur det funkar i verkligheten)

Eller körde jag för sakta?!


Jag upplevde inte några större problem med bromsarna på Falkenberg, tycker de blev betydligt varmare på Mantorp.
Kör du kanske med R-däck?
Jag hade ganska halt under galoscherna (ej R-däck) efter några varv, vilket kanske minskade påfrestningen på bromsarna jämfört med dej.
Jag funderar för egen del på förbättrad/riktad kylning av skivorna, tror det bör hjälpa en hel del. Sen tipsade en annan vettebroder mej om att man kan byta ut kolvarna i oken mot bättre (aluminium mot stål

Däremot hade jag ungefär samma med oljetempen (ca 120-125 C).
Ett exempel på "Högkapacitets kylar kit" hittade jag på vette.se, finns säkert en hel del lösningar om man letar runt på nätet.
(Anders på Vette.se berättade för mej vid ett intressant besök i hans lokal att han kört Roadsport, så han bör ha koll på hur det funkar i verkligheten)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
broms-kyla
Ja om jag bromsade för mycket.... nja det gick rätt snabbt runt banan, varvtiderna va troligen hugliga.
När jag körde hem visade det sig att skivorna fram sprukit! Troligen vanligt fel när vi pressar vettarna hårt?
Per
När jag körde hem visade det sig att skivorna fram sprukit! Troligen vanligt fel när vi pressar vettarna hårt?
Per
1998 C5 manuell
Re: broms-kyla
Det finns bara ett ord som gäller - KYLNING !pelo1 skrev:Ja om jag bromsade för mycket.... nja det gick rätt snabbt runt banan, varvtiderna va troligen hugliga.
När jag körde hem visade det sig att skivorna fram sprukit! Troligen vanligt fel när vi pressar vettarna hårt?
Per
Original, både C5 o C5 Z06 blåser bromskylningen fritt i hjulhuset fram(ingen alls på vanliga C5 bak, Z06 blåser fritt i hjulhuset bak), skaffa DRM's bromskylkanaler och LG's anslutningar vid skivorna så kommer du långt. Större skivor, ok och bättre belägg hjälper inte, du måste kyla oavsett vad du har för bromsar.
Originalkylaren räcker för att kyla en bil med originaleffekt under normal körning och kortare hård körning, den kyler bara kylarvattnet och inget annat(även automatlådeoljan på automatare). Det finns tre alternativ för att lösa problemet, 1. skaffa ett högkapacitetskylarkit, den har dubbla kylkapaciteten jämfört med original och har även inbyggd oljekylare för motorn, oljekylaren ansluts med en adapter vid oljefiltret. 2. Skaffa enbart adaptern och stålomspunna slangar och sätt tex en B&M oljekylare framför AC kondensorn. 3. Gör både och vilket jag har gjort.
Ska försöka ta lite kort på kylare o bromsar på min bil imorgon
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: broms-kyla
Skivorna spricker snabbt om de inte kyls ner ordentligt innan du stannar bilen, kör två nerkylnings varv innan du stannar bilen så överlever de mycket längre, du slipper också att de slår sig.pelo1 skrev:När jag körde hem visade det sig att skivorna fram sprukit! Troligen vanligt fel när vi pressar vettarna hårt?
Per
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Lite bilder .... det är lite som är rivet men du kan nog se hur man kan göra.
Den lilla kylaren till höger är för styrservo och den större till vänster för motorolja. Stora vattenkylaren har också inbyggd kylare för motorolja, dvs det är två kylare för motoroljan.
Jag har ingen A/C i min bil, i en bil med A/C får både stora vattenkylaren och de två mindre kylarna får plats tillsammans med A/C kondensorn under original plastkåpa - inget behöver modifieras.





Den lilla kylaren till höger är för styrservo och den större till vänster för motorolja. Stora vattenkylaren har också inbyggd kylare för motorolja, dvs det är två kylare för motoroljan.
Jag har ingen A/C i min bil, i en bil med A/C får både stora vattenkylaren och de två mindre kylarna får plats tillsammans med A/C kondensorn under original plastkåpa - inget behöver modifieras.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: broms-kyla
Om man jämför oljetemperaturen mellan de 3 olika alternativen, vad är den ungefärliga skillnaden i grader?vette.se skrev: Det finns bara ett ord som gäller - KYLNING !
Original, både C5 o C5 Z06 blåser bromskylningen fritt i hjulhuset fram(ingen alls på vanliga C5 bak, Z06 blåser fritt i hjulhuset bak), skaffa DRM's bromskylkanaler och LG's anslutningar vid skivorna så kommer du långt. Större skivor, ok och bättre belägg hjälper inte, du måste kyla oavsett vad du har för bromsar.
Originalkylaren räcker för att kyla en bil med originaleffekt under normal körning och kortare hård körning, den kyler bara kylarvattnet och inget annat(även automatlådeoljan på automatare). Det finns tre alternativ för att lösa problemet, 1. skaffa ett högkapacitetskylarkit, den har dubbla kylkapaciteten jämfört med original och har även inbyggd oljekylare för motorn, oljekylaren ansluts med en adapter vid oljefiltret. 2. Skaffa enbart adaptern och stålomspunna slangar och sätt tex en B&M oljekylare framför AC kondensorn. 3. Gör både och vilket jag har gjort.
Ska försöka ta lite kort på kylare o bromsar på min bil imorgon
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong