Att göra inför vintergaraget?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
A-son
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: tor jun 26, 2008 18:34
Ort: Älvsjö

Att göra inför vintergaraget?

Inlägg av A-son »

Som förstaårsägare till en C6:a som snart ska parkeras för vintern (naturligtvis varmgarage) behöver jag tips å råd om en del praktiskt.

Är det läge att byta olja å filter när jag ställer in den - eller ska jag göra det direkt i vår?

Underhållsladdare låter som en bra idé, väl?

Ngt annat jag måste tänka på inför vintervilan?
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

byt oljan nu å starta bilen 1 gång i veckan så behöver du inte fundera på annat.. :shock: :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
LFBG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 19, 2007 18:22
Ort: Skaraborg

Inlägg av LFBG »

Byt oljan till våren när du tar ut den..
Och sätt en Ctek laddare på batteriet.
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

LFBG skrev:Byt oljan till våren när du tar ut den..
varför ha gammal olja i motorn i flera månader :?: :roll: :shock:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Under förutsättning att oljan inte är på gränsen att bytas så delar jag LFBG:s uppfattning att det är bättre att vänta till våren. Det kan bli kondens berorende hur bilen vinterförvaras.

Och just vinterförvaring finns det också delade uppfattningar om, varmgarage, kallgarage eller utomhus med täcke över.

Så svaret är kanske inte helt klart!

Vad tycker ni andra?

Jag har min uppfattning klar men debatten är intressant! :shock:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Jag byter alltid oljan till våren, oavsett hur många mil bilen har gått under sesongen, motorn mår inte dåligt av att oljan inte är ny över vintern, samt låter den stå med CETEK laddaren på hela vintern då håller sig batteriet fräscht.

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Inlägg av Mange_C5 »

Jag tror att småstarter är kontraproduktivt eftersom det kan producera kondens i motor och avgas system. :shock:
Så gällande oljebyte så håller jag med LFBG, Lars J och Coolmachine.
Står bilen helt torrt och skyddat så spelar det nog mindre roll om det är varm- eller kallgarage. :roll:
CTEK laddare är en mkt god investering. :wink:
Vettens vinterbostad..
Bild
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Wiik
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: lör maj 12, 2007 21:30
Ort: Åhus

Inlägg av Wiik »

Har bilen i varmgarage med CTEK laddare på hela
vintern och byter oljan till våren.

Mvh
Wiik
Grön C5 cab -99

http://www.garaget.org/wiik_c5

CCS 2406
Cobra65
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: sön maj 18, 2008 13:33
Ort: Fjärås

Inlägg av Cobra65 »

Vilken av ctek laddarna använder ni?
Pengar är inga problem...
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Inlägg av Mange_C5 »

Jag använder CTEK Multi XS 3600 (tror det är mellanstorleken).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

nåt å fundera på :shock:
Torrboll.
Pallbockar.
Full tank.
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

vad det gäller oljan så är det ju så att ju längre oljan står still desto mer av all skit som finns i den hamnar ju till slut nederst dvs där det tar stopp å det kan ju även vara i toppen av motorn, dvs när ni sedan byter till våren så kommer all denna skit att ligga kvar i motorn som avlagringar.. :cry:

ta å testa själva,,,när ni byter er olja (till våren) spara lite i en bunke å vänta sen i ca 5 månader. häll ut oljan å se vad som finns i botten på bunken :shock:
jag lovar att ni kommer ta er en extra funderare då 8)
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Inlägg av Mange_C5 »

forsberg skrev:vad det gäller oljan så är det ju så att ju längre oljan står still desto mer av all skit som finns i den hamnar ju till slut nederst dvs där det tar stopp å det kan ju även vara i toppen av motorn, dvs när ni sedan byter till våren så kommer all denna skit att ligga kvar i motorn som avlagringar.. :cry:

ta å testa själva,,,när ni byter er olja (till våren) spara lite i en bunke å vänta sen i ca 5 månader. häll ut oljan å se vad som finns i botten på bunken :shock:
jag lovar att ni kommer ta er en extra funderare då 8)
Vet inte riktigt vad du menar med "all skit" som finns i oljan, förutsättningen är ju att man har en bra olja utan synliga fel som utgångspunkt.
(Låter nästan som du hittar gamla löv, döda småfåglar och liknande!)?! :lol:
Är det inte bättre att den eventuella smutsen hamnar i tråget inför ett oljebyte på våren?
Den skit du ser i bunken efter ett halvår tror jag mest är sådant som kommit i efteråt. :roll:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Mange_C5 skrev:Vet inte riktigt vad du menar med "all skit" som finns i oljan, förutsättningen är ju att man har en bra olja utan synliga fel som utgångspunkt.
(Låter nästan som du hittar gamla löv, döda småfåglar och liknande!)?! :lol:
Är det inte bättre att den eventuella smutsen hamnar i tråget inför ett oljebyte på våren?
Den skit du ser i bunken efter ett halvår tror jag mest är sådant som kommit i efteråt. :roll:
skulle man resonera som dig så skulle man ju aldrig behöva byta oljan... :shock:

prova då att sätta ett lock på bunken och öppna den efter 5 månader så får du se 8)

ps: all olja rinner inte ner i tråget å det är den som är kvar uppe i motorn som är problemet.. :wink:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Inlägg av Mange_C5 »

forsberg skrev:
Mange_C5 skrev:Vet inte riktigt vad du menar med "all skit" som finns i oljan, förutsättningen är ju att man har en bra olja utan synliga fel som utgångspunkt.
(Låter nästan som du hittar gamla löv, döda småfåglar och liknande!)?! :lol:
Är det inte bättre att den eventuella smutsen hamnar i tråget inför ett oljebyte på våren?
Den skit du ser i bunken efter ett halvår tror jag mest är sådant som kommit i efteråt. :roll:
skulle man resonera som dig så skulle man ju aldrig behöva byta oljan... :shock:

prova då att sätta ett lock på bunken och öppna den efter 5 månader så får du se 8)

ps: all olja rinner inte ner i tråget å det är den som är kvar uppe i motorn som är problemet.. :wink:
Jag omformulerar mej något: Vilka skadliga ämnen (som inte syns vid en visuell koll) i relativt ny högkvalitetsolja blir kvar i och är direkt ohälsosamt för motorn vid längre stillestånd?
Känns som att diskussioner som denna ofta har en dragning till ytterligheter. :|
För mej är det trots allt bara en bilmotor som de flesta andra.. :oops: :roll:

Intressant diskussion överlag, hoppas på ett objektivt klargörande från er alla som är insatta. :)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
LFBG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 19, 2007 18:22
Ort: Skaraborg

Inlägg av LFBG »

Den olja mängd olja som blir kvar , är den nog samma antingen det är höst eller vår :D

Men om man ska starta motorn varje vecka, blir det ju en massa kondens.
Då är det ju ännu ett skäl till att byta oljan på våren.. :?: :)
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Mange_C5 skrev:Jag omformulerar mej något: Vilka skadliga ämnen (som inte syns vid en visuell koll) i relativt ny högkvalitetsolja blir kvar i och är direkt ohälsosamt för motorn vid längre stillestånd?
För mej är det trots allt bara en bilmotor som de flesta andra.. :oops: :roll:

Intressant diskussion överlag, hoppas på ett objektivt klargörande från er alla som är insatta. :)
varför man byter oljan är ju för att den är "skitig" och innehåller små metallspån från framförallt kolvringarna.. :shock:

därav att det ofta sitter en magnet i oljepluggen :wink:
och finns som tillval att köpa till corvette om jag inte minns fel :roll:

dettta syns väldigt tydligt vid en visuell kontroll då den fina oljan du häller i är ljusbrun och genomskinlig och den du byter ut är svart och definitivt inte genomskinlig. :roll:

en av oljans uppgifter förutom att smörja är att absorbera all denna "skit" ...
när oljan som finns kvar uppe i motorn får ligga i fred under lång tid så kommer all denna "skit" att lägga sig som en hinna på alla detaljer där oljan har legat.. :shock:
dvs "skiten" sjunker enligt tyngdlagen :idea:

gör man så här år efter år så hinner det samlas en hel del "skit" i motorn vilket i sin tur leder till försämrad smörjning i form av tilltäppta kanaler etc etc.. :shock:

..men visst om man bara tänker äga sin corvette i ett par år så kan man ju "skita" i allt å sen säga att den är välservad :shock:

..men ska man tänka på motorns bästa så är jag övertygad om att man ska byta oljan på hösten så de så 8) :wink:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Inlägg av Mange_C5 »

forsberg skrev: ..men visst om man bara tänker äga sin corvette i ett par år så kan man ju "skita" i allt å sen säga att den är välservad :shock:
Lite OT men..
Vet inte vad du fått för intryck egentligen, men jag kan inte påstå att jag "skiter i allt" bara för att jag inte delar din uppfattning fullt ut, min intention är att behålla vetten ett bra tag framöver! :|

I övrigt så förstår jag ditt resonemang i stort rörande metallspån etc, dock så har oljan i mitt fall inte varit svart vid byte.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Mange_C5 skrev:
forsberg skrev: ..men visst om man bara tänker äga sin corvette i ett par år så kan man ju "skita" i allt å sen säga att den är välservad :shock:
Lite OT men..
Vet inte vad du fått för intryck egentligen, men jag kan inte påstå att jag "skiter i allt" bara för att jag inte delar din uppfattning fullt ut, min intention är att behålla vetten ett bra tag framöver! :|

I övrigt så förstår jag ditt resonemang i stort rörande metallspån etc, dock så har oljan i mitt fall inte varit svart vid byte.
även om du bara har kört några mil så finns det ju "skit" i oljan..
ingen uppfattning..ren fakta :shock:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Madick1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 07, 2007 21:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Madick1 »

Jag har nyss ställt av min GTO

Full tank
Nyservad
Vinterhjulen på
Nytvättad
Ctek

Står i Carport och jag kommer ta "ut" den ibland när det är torrt o fint och varmköra den på en liten runda runt kvarteret
Pontiac GTO -06 / Lumina SS -01
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Byter olja i motor, diff och låda samt bromsolja och kopplingsolja innan jag ställer undan bilen - väldigt billig försäkring !! Plockar ur batteriet som sen får stå med en C-tek hela vintern, aldrig hålla på och starta bilen under förvaringen med tanke på kondens och all sot som blir överallt med upprepade kallstarter utan att den sen körs ordentligt.

Håller med forsberg för den skit av alla sorter som finns i oljan fälls ut och fastnar som en klibbig sörja i alla kanaler + i botten på tråget, den skiten kommer inte ut när du byter oljan utan sitter kvar där den är. Jag har skruvat isär många motorer och har sett hur det kan se ut.

Det finns väl ingen vetenskaplig undersökning av detta vad jag sett men jag tror nog att båda metoderna fungerar bra men i teorin kanske den bil som får stå med all skit i systemet börjar få problem efter 10 kanske 20år - som sagt bara gissningar.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar