Toppar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Toppar

Inlägg av acko »

Vad tycker ni jag skall satsa på för toppar till min vette :?: ? Har följande :

Edelbrock Preformance rpm insug
Edelbrock 750
Kam med följande data:

Part Number: CCA-CL12-238-2
Cam Style: Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range: 1,300-5,600
Intake Duration at 050 inch Lift: 218
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 224
Duration at 050 inch Lift: 218 int./224 exh.
Advertised Intake Duration: 262
Advertised Exhaust Duration: 270
Advertised Duration: 262 int./270 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.462 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.469 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.462 int./0.469 exh. lift
Lobe Separation (degrees): 110

Är helt novis med detta om toppar så all hjälp med topprågan är mkt mkt upskattat. Gärna om pris ovh leverantör oxå.

MVH Jerker
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

AFR har topparna med bästa flödet, men dyra 1400dollar.
Eftersom du inte lyfter så högt med kammen så satsa på en topp med bra flöde vid låga lyft.
Trickflow/edelbrock 175-195cc men kolla att du får rätt storlek på förbränningsrummet.
Du kan säker gå hyffsat högt med statisk kompression eftersom din kam har 110 graders separation vilket gör att din dynamiska kompression minskar.

Pelle
-90 cab ZF6
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

tackar för svaret men hur vet man att man får rätt forbranningsrum? Kan säga att jag é helt ny på detta med kamaxlar o flöde mm. Förklara gärna allt ni kan då jag törstar efter info

Mvh jerker
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

vad har du för komp i maskinen idag och vilka toppar har du??

gissar spontant att det är en 84a ==> TRW 624 kolvar, ger 9.5 i komp med 70cc RPM. så ett par 64cc skulle sitta fint.. har du alulocken blir det nåt helt annat. edelbrock RPM är trevliga, små insugskanaler och bra flöde vid låga lyft borgar för fint vrid..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

Kompet vet jag inte då allt e nerplockat. Min bil e en 84 vad tror du att alulock kan kosta?'
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Skriv svar