ombyggnation från crossfire till förgasare????

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

ombyggnation från crossfire till förgasare????

Inlägg av acko »

Hej

Håller på att konvertera från CF till Gasare. Är det ngn som vet om datorn i bilen flippar ut pga att den kanske inte får all input från CF:et. Har ngn gjort detta som kan komma med tips o trix kanske :?: Bilen e en 84 med flyttgodspapper så Co halten lär inte bli ngra problem men allt annat kanske :P

Tack på förhand.....

//Jerker
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

upp
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

stefan har kastat TBIn dit pepparn växer.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

Vad tror ni om detta?

Part Number: CCA-CL12-238-2
Cam Style: Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range: 1,300-5,600
Intake Duration at 050 inch Lift: 218
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 224
Duration at 050 inch Lift: 218 int./224 exh.
Advertised Intake Duration: 262
Advertised Exhaust Duration: 270
Advertised Duration: 262 int./270 exh.
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.462 in.
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.469 in.
Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.462 int./0.469 exh. lift
Lobe Separation (degrees): 110

Sen ovan på Edelbrock Rpm Preformance insug toppat med en Edelbrock 750 samt kuggdrivning av kammen.

MVH Jerker
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Varför inte ny insprutning med allt tillhörande godis ?

Pelle
-90 cab ZF6
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

Jakobsson skrev:Varför inte ny insprutning med allt tillhörande godis ?

Pelle
-90 cab ZF6
Tror inte ekonomin tillåter detta ingrepp :cry:
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

är planen att behålla de gammla 882 topparna ???

om så är fallet kommer det inte att bli många pållar extra.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

Till en början men kommer att byta så fort tanten släpper min börs....
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Är väl 626 toppar på L83. Kolla först om topparna pallar så mkt lyft. Vill minnas att mina var "tighta"...

innan du blåser penagr på ett insug kanske du skall fundera på om du skall köra med "gamla" toppar eller Vortec style.

MN
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

Har redan insug ö gasare vad menar du med vortec style?
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Nordin du har nog rätt, börjar bli lite ringrostig med utantillnummren :) Klart är iallafall att orgtopparna inte duger mycket till...

Vortech är en annan typ av insugskanaler man tog fram för att den gammla designen från 50talet är långt från optimal. Man kan generalisera lite och säga att vortech ger bättre vrid och något mer hästar på samma kanalarea==> mer lättkörd motor och att man kan använda en något snällare cam.

Tänk på att det är combon som gör hästarna. att hatta ger tyvärr väldigt lite då det är den "sämsta" prylen i kjedjan som bestämmer effekten. Så om du kan rekomenderar jag MYCKET starkt att du byter toppar, insug och cam på samma gång. Det finns många trevliga "recept" för vettig peng som ger 350-400 körbara pollar. :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

OK, nu har jag bestämrt mig får väl ta börsen o springa utav fan för att frugan inte skall få tag på mig :D . Vad skall jag satsa på för toppar då?Ev prisbild? Ngt att tänka på ? alla tips o trix emottages MKT tacksamt.

//Jerker
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

upp
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

satsa på en komplett kombo med cam, toppar och insug.
tex
Holley systemmax
Edelbrocks RPM kit
Trickflow har också trevliga kit.

hamnar på en ca $2000 totalt :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
acko
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön aug 03, 2008 19:28
Ort: Munkaljungby

Inlägg av acko »

Hej

Problemet med att köpa kit e ju att jag har edelbrock preformance rpm insug samt förgasare edlbrock 750 splitter nya samt kammen jag har specat i tidigare inlägg. Vill bara ha ett par bra toppar som kan passa till detta , givetvis inte de toppar som e gjorda av guld=dyra typ utan en bra setupp med mina grejor o ett par toppar jag kan ha råd att köpa. Finns det ngra beggade kanske.
C4 -84 Rullande renovering/Uppgrading
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Ska du bara ha toppar rekomenderar jag ett par 64cc Edelbrock performer RPM toppar med vinklade stift (nummer: edl-60999), kostar 10-11loppor och persåker och lövens, har hemma, palmqvist fixar säkert också till bra kurs.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Re: ombyggnation från crossfire till förgasare????

Inlägg av Stefan »

acko skrev:Hej

Håller på att konvertera från CF till Gasare. Är det ngn som vet om datorn i bilen flippar ut pga att den kanske inte får all input från CF:et. Har ngn gjort detta som kan komma med tips o trix kanske :?: Bilen e en 84 med flyttgodspapper så Co halten lär inte bli ngra problem men allt annat kanske :P

Tack på förhand.....

//Jerker
Tjena jag har gjort det å de du tappar är farthållaren å genomsnittsförbrukningen + ses lampan lyser :lol:

Glöm inte att sätta dit en soppatrycksregulator innan förgasaren, för den vill inte ha mer en 5,5-6psi å din elpump i tanken trycker nog upp mot 17-18psi

Här satte jag min:
Bild

Här är min tråd om gamla skatan på www.vetteforum.se

http://www.vetteforum.se/showthread.php?t=302
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar