Koppla om baklysena på en C6a???

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Richard408
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: fre jul 20, 2007 10:18
Ort: Avesta

Koppla om baklysena på en C6a???

Inlägg av Richard408 »

Jag får ingen ordning på detta.. Måsta man in i boxen och ändra saker för att det detta funka eller? Nån som vet?
Jag har snott strömmen från mitten bromsljuset och trådat det till dom andra lamporna, men lik förbannat så tänds blinkers lysena när jag bromsar.. snart blir jag gälen! Har även testat klippt kablar vid bromspedalen utan resultat................
Nån som vet hur jag ska göra?

Mvh Richard
C5 Cab 2001 408cui F2 ProCharger E85 942rwhp
Film från bromsningen!
http://www.youtube.com/watch?v=5Ai7XRCRZgU

C6 Cab 2006 Svart :-)
C6 Z06 2007 Svart-såld :-(
bengtsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: tor dec 13, 2007 1:37
Ort: Lidköping

Inlägg av bengtsson »

Har oxa forsokt men jag fixade det inte fick vanda mej till en snubbe som fick gora det at mej. Maste vara nagon som vet vad han sysslar med, verkar som om det inte gar att klippa och klistra som pa C5 an.
Richard408
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: fre jul 20, 2007 10:18
Ort: Avesta

Inlägg av Richard408 »

Ok, kan du ge mig numret till honom??
C5 Cab 2001 408cui F2 ProCharger E85 942rwhp
Film från bromsningen!
http://www.youtube.com/watch?v=5Ai7XRCRZgU

C6 Cab 2006 Svart :-)
C6 Z06 2007 Svart-såld :-(
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Inlägg av AH69 »

Har samma problem.... hur löste ni detta?

Kan ni beskriva eller om jag kan få ett tel nr som man kan ringa till och få hjälp med hur man får bort blinkers ifrån bromsen på en C6 2008?
Har försökt med att dra nya kablar framifrån till blinkersen bak, men det är som att systemet säger ifrån eller inte orkar med utan att man får slå av på tändningen igen för att det ska fungera?
Har dubbla bak blinkers så dom blinkar normalt, men när man trycker på bromsen så lyser även blinkersen?
Hur löser man detta?
corvettec5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons okt 04, 2006 18:08
Ort: hallunda

Inlägg av corvettec5 »

visst är det en glödlampa till både broms o blinkersen bak
föredetta vette ägare
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Inlägg av AH69 »

Ja, det är separat glödlampa för blinkers respektive bromsljus, köpte bakljusen och kabelhärvan ifrån Ecklers likadana som det sitter på europa sålda C6:or.
corvettec5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons okt 04, 2006 18:08
Ort: hallunda

Inlägg av corvettec5 »

ärligt så fattar jag inte va dom gjort me min c6.a dom har satt blinkersen nere istället för backljus o har ingen back ljus o hittar inte kablaget till det
föredetta vette ägare
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: tis sep 26, 2006 16:34
Ort: Malmö

Inlägg av TwiZteD »

Vi fixade allt på min.

Man drar blinkersen till sidorna och baklaporna fram ifrån.
Samt bromljuset bak drar man ifrån vingens bromsljus.

Thats it

// André
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Inlägg av AH69 »

Jag har provat att dra blinkers kablarna framifrån men systemet orkar inte med den belastningen verkar det som, man får stänga av tändningen och slå på den igen för att man ska kunna blinka ett par gånger?
Ingen som har haft liknande problem?
Detta är alltså en C6 2008:a cab som jag har importerat åt min far (själv har jag en 07:a coupe europasåld så jag har inte haft problemet med blinkersen ;-)
Tacksam för alla tips och råd, har besiktningstid om en vecka.
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Inlägg av AH69 »

Lämnade in bilen till Biva Linköping efter att ha provat det mesta som går att prova tror jag när det gäller att koppla in blinkers.
Biva gör ju inte sånt här i vanliga fall men jag har turen att känna en lite grann som var villig att hjälpa mig vid tillfälle som jobbar där så dom har ju tillgång till alla dom rätta "verktygen" så som Tech2:an tex.
Han ändrade "kontinent" i bilen till Europa med Tech 2:an och då fungerade blinkers och broms precis så som det ska göra här i Europa, MEN, då går inte bilen att starta istället? Får ett fel meddelande på displayen "steering column lock service"??
Ändrade tillbaks till USA och då startar bilen som vanligt igen utan felmeddelande men då lyser ju oxå blinkersen igen när man bromsar.
Någon som känner till problemet eller hur man löser det?
Jätte tacksam för alla tips och råd som går att få, har besiktning den 5/8... :shock:
Användarens profilbild
LFBG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 19, 2007 18:22
Ort: Skaraborg

Inlägg av LFBG »

Om du monterar ett par relä fram, och bara tar styrström till reläna
från framkretsen funkar det.. Dra nya kablar bak . en två ledare går utmärkt att lägga på hö sidan ..
Använd mittbromsljusets ledning till alla bromsljus..
Nu blir ju orginal ledningen inte använd till något, och blinkersen
kommer att blinka som om en glödlampa vore trasig..
Därför får du lägga på motstånd som motsvarar glödlamporna..
Eller montera glödlampor tillfälligt om det är bråttom tex H7 men
det blir varmt, så det är väl bara en tillfällig lösning för besiktningen.
Jag monterade effektmotstånd 6,8 ohm 20w .2st till varje sida.se
annan tråd..
Detta fungerar till besiktningen .. så kan du ju kolla om det går
att programera om senare..

// Lars
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Inlägg av AH69 »

Tack för svar! :D
Behöver jag sätta dit motstånden när jag har dubbla blinkers på varje sida bak, för nu blinkar dom normalt men det är bara det att blinkersen lyser när man bromsar?
Ska prova på måndag och montera 2 st relä och dra kablarna framirån som du beskrev. Men undrar bara ang motstånden då med tanke på att jag har dubbla blinkers?
Användarens profilbild
LFBG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 19, 2007 18:22
Ort: Skaraborg

Inlägg av LFBG »

Om du kopplar så här, används ju inte orginalledningen alls..
Strömmen till blinkers bak kommer ju från relän som styrs från
fram kretsen..
Till bromsljusen använder du samma ledning som mittbromsljuset
i spoilern..
Alltså känner inte styrboxen av någon förbrukning på ledningen
bak och det kommer att blinka mycket snabbare än det ska..

Fast det är möjligt att bilprovningen inte bryr sej om att det blinkar
snabbare. Det finns dom som reg besiktigat utan problem.. :)
// Lars
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Inlägg av AH69 »

Fy f-siken vad petigt det kan vara!? :x
Strålkastarspolning måste du ha om du har xenonljus sa besiktningsmannen i morse... alltså underkänt! Kul!? Inte direkt... :(
Likaså fel E märkning på sidoblinkers, samt en siffra i chassinumret som inte är tillräckligt skarp (men man ser att det är en 5:a)!!??
Tror nog att man hade oturen att få en riktigt petig snubbe?
Men blinkersen fick jag att fungera så som Lars sa, så tack Lars för hjälpen!! :D
Men nu behöver jag tips och råd med spolning istället...? :oops:
Hur har ni andra gjort?
Lutar åt spolning a´la "Richard".... :wink:
fulingbusen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tor aug 07, 2008 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av fulingbusen »

Jag vore väldigt tacksam om tips ang. spolningen
Joakim Karlsson
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Inlägg av AH69 »

Jag köpte GM original spolning ifrån USA och monterade på så som det ska vara enl europa standard.
Om man nu måste sätta spolning så som jag fick göra efter underkänt i regbesiktningen så är ju originalet det bästa och snyggaste alternativet, som jag har sett iaf... men verkligen inte billigast... men när har något snyggt och bra varit billigt?!
:mrgreen:
fulingbusen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tor aug 07, 2008 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av fulingbusen »

ok, har du några bilder på org. spolningen?
Joakim Karlsson
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Inlägg av AH69 »

Tyvärr har jag inte det kan inte just för tillfället få heller, detta var nämligen min fars bil som bor 30 mil ifrån mig som jag hjälpte och regga i somras (min är europa såld).
Men spolningen ser exakt ut som på vilken svensksåld vette som helst, kanonbra blev det! Och inte var det så himla svårt att montera heller.
fulingbusen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tor aug 07, 2008 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av fulingbusen »

vad är kraven? högtrycksspolning med e-märkta komponenter?
Joakim Karlsson
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Inlägg av AH69 »

Himla bra fråga, behövde ju inte tänka på det med original grejerna.
Men bilprovningen bör ju kunna svara på vad det ska vara för märkning?
Dom kollade inte ens efter något sånt, jag fick bara visa att det fungerade på ombesiktningen.
Användarens profilbild
C6_Driver
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jun 03, 2008 19:57
Ort: Stockholm

Inlägg av C6_Driver »

Jag har kontrollerat detta och tydligen ska de uppfylla kraven för ECE45. Men hur detta ska garantera att det blir rent är en annan femma. :shock:
August driving?
fulingbusen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tor aug 07, 2008 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av fulingbusen »

C6_Driver skrev:Jag har kontrollerat detta och tydligen ska de uppfylla kraven för ECE45. Men hur detta ska garantera att det blir rent är en annan femma. :shock:
Ok, vart kan man läsa mer om detta?

Himla tråkigt detta med att det är olika regler som gäller för alla beroende på vart man besiktar. Känns som att det är bäst att åka in och få en arbetsorder. Är det ngt som är allmänt tilltaget på alla stationer? Intyg från Dekra på xenon ljusen?
Joakim Karlsson
Skriv svar